Přemýšlíte, jak začít prázdniny? Už v úterý 1. července se bude konat Virtuální Bastlírna, tedy online setkání bastlířů, techniků, vědců i akademiků, kde se ve volné diskuzi probírají novinky ze světa techniky, ale i jiných zajímavých témat.
Za poslední měsíc jsme byli svědky plamenů několika raket. Zatímco malá raketa od Hondy se úspěšně vznesla a opět přistála, raketa od SpaceX se rozhodla letět všemi směry najednou. Díkybohu méně … více »Linus Torvalds zmínil, že souborový systém Bcachefs zřejmě odstraní z mainline Linuxu v začleňovacím okně pro vydání 6.17. Kent Overstreet mu totiž posílá kód s novou funkcionalitou i pro začlenění do kandidátů na vydání, kdy očekává pouze opravy chyb. Ken Overstreet byl již dříve z vývoje vyloučen kvůli konfliktní komunikaci.
Ministerstvo průmyslu a obchodu propaguje Microsoft. Ten ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu spouští AI National Skilling Plan v ČR. "Iniciativa Microsoftu přináší konkrétní a praktickou podporu právě tam, kde ji nejvíc potřebujeme – do škol, firem i veřejné správy.", říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
Jste český ISP? Vyplněním krátkého dotazníku můžete pomoci nasměrovat vývoj nové generace routerů Turris Omnia [𝕏].
Celkové tržby společnosti Canonical za rok 2024 byly 292 milionů dolarů (pdf). Za rok 2023 to bylo 251 milionů dolarů.
Byla vydána verze 1.88.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Distribuce Tails specializující se ochranu online soukromí uživatele byla vydána ve verzi 6.17. Mimo jiné aktualizuje Tor Browser (14.5.4) a opravuje několik chyb.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 2. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Město Lyon posiluje svou digitální suverenitu a postupně nahrazuje software od společnosti Microsoft bezplatnými alternativami, zejména OnlyOffice pro kancelářské aplikace a Linux a PostgreSQL pro systémy a databáze.
Evropská občanská iniciativa Stop Destroying Videogames se snaží o to, aby vydavatelé, kteří spotřebitelům v Evropské unii prodávají videohry nebo na ně udělují licence, měli povinnost tyto hry ponechat ve funkčním (hratelném) stavu i po ukončení podpory ze své strany. Podpořit podpisem tuto iniciativu můžete v Systému pro online sběr podpisů.
V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. V květnu byly oznámeny pokroky při portaci na Linux. Dnes byly oznámeny oficiální linuxové buildy.
Tiskni
Sdílej:
v emacsu je emacs naprganej v tom interpretu lispu a ty mas at your fingertips vsechna kouzla, co meli autori emacsu, muzes to vse zmenit, cokoli
v zedu v tom lepsim pripade se autorum podari vyvest ven pouzitelny api k nejakejm internim funkcim, v tom horsim pripade to orezou na neco, co nebude kdovijak pouzitelny
I když máš program psaný ve stejném jazyce, ve kterém se píšou rozšíření/moduly, tak stejně musíš rozlišovat, co je API/SPI a co je interní kód přístupný jen autorům jádra/programu. Pokud to rozlišovat nebudeš, tak je to sice „hezké“ v tom, že dáš autorům modulů absolutní volnost a neomezené možnosti, ale zároveň máš velký problém – buď nebudeš schopný zaručit zpětnou kompatibilitu a ten systém bude neudržitelný, nebo si úplně svážeš ruce, protože ten interní kód nebudeš moci ani refaktorovat nebo v něm opravovat (návrhové) chyby, protože by někomu přestal fungovat jeho modul/rozšíření.
Autory modulů/rozšíření nebude bavit je pořád přepisovat, když ty vydáš novou verzi jádra/programu. Resp. vykašlou se ti na to. A uživatele nebude bavit, že jim po upgradu jádra/programu, přestanou fungovat jejich oblíbené moduly/rozšíření.
Co mate porad s tou git integraci? Jeste jsem nevidel zadnou schopnou v zadnem IDE.+1, git IDE integrace jsou IMO silně overrated. Ono totiž práce s VCS není s programováním samotným až tak moc spjata, narozdíl od třeba debuggingu. Víceméně jediná užitečná feature mi přijde nějaký ukazatel blame na řádce, ie. abych zhruba věděl, jak stará je daná část kódu. To je asi tak celý.
gitk
co je typicky součástí instalace tohle umí.
Textový editor
Zed efficiently leverages every CPU core and your GPU
...
Je teda pravda, že NP++ občas kurevsky dlouho načítá texťáky co mají třeba 60 mega, ale že bych někdy zaregistroval problémy s rychlostí načítání normálních souborů a otevírání... nemluvě o rychlosti psaní. Je to o něčem jiným (nějaký kontroly/analýzy pro potřeby doplňování/ syntax-checkingu při pasná každýho znaku)? Nemělo by se to dělat asynchronně?