Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.
Tiskni
Sdílej:
Psát v Qt nebo GTK zas taková radost není (osobně upřednostňuju GTK). Určitě by se daly na těchto toolkitech daly najít nedostatky.Ono s každou technologií si člověk užije svoje. Pokud si vývojář občas pořádně nezanadává, tak dělá jen triviální učebnicové příklady nebo o tom jen četl :-) Nicméně šlo mi hlavně o to, že máme na výběr z několika možností – v zásadě:
Snažil jsem se poukázat na to, že Qt/GTK spadají do stejné kategorie jako ten Electron – vždy musím přibalit k aplikaci daný toolkit (teď nepočítám tu optimální možnost, že vhodnou verzi mám v balíčkovacím systému daného OS, což v GNU/Linuxu poměrně často platí) a jestli je to Qt, GTK nebo Chrome, to už je relativně jedno.
Qt rozhodně nespadá do stejné kategorie jako Gtk a už vůbec né Electron. Qt má 100% nativní look&feel na Linuxu i Windows (tam to, pravda, dneska není tak těžké, když samotné Windows mají asi 5 vzhledů/toolkitů, které se tak dají považovat za nativní...) a tak 80% na MacOS. Tomu se Gtk neblíží ani náhodou, s přivřenýma očima (v KDE vypadají Gtk aplikace jako pěst na oko na rozdíl od Qt aplikací v Gnome - kvalita "transformačních" stylů jako adwaita-qt je úplně jinde, než pokusů ze strany Gtk, pokud vůbec existují) má nativní vzhled na Linuxu, ale na Windows nebo MacOS má do nativního vzhledu sakra daleko. O Electronu ani nemluvě.
A že by Qt5 (pokud nějaký hipster dnes podporuje už jenom Qt6, není to chyba distribucí...) bylo potřeba pro nějakou aktivní distribuci "přibalovat", to je úplný nesmysl. Jediná relevantní linuxová distribuce, která ho nemá je dnes Hannah Montana Linux...
On macOS, for example, Zed makes direct use of Metal. We have our own shaders, our own renderer, and we put a lot of effort into understanding macOS APIs to get to 120FPS.Čemu nerozumím, když mi přijde extrémně legrační, že textovej editor má vymazlenou GPU akceleraci, používá svoje vlastní superoptimalizovaný shadery a je vytuněnej od do poslední špagety, aby na moderních systémech dosahoval snímkovou frekvenci 120 FPS?
Kolik FPS měly IDE třeba v éře Windows XP, čistě na CPU? Alespoň 12 snad jo, ne? A dneska nejsou procesory alespoň 10x rychlejší?
Heled, to co popisujes bude asi tvejma rukama - kdyz vis co delas, tak je to presne naopak.Já nechápu jak tohle může být rukama - k uspávání ani grafice (Intel) nebylo potřeba udělat doslova vůbec nic. Funguje to i bez rukou. Na různých noteboocích různých výrobců.
Intel?Chce to buď použít mozek (znalost toho, že většina prodávaných notebooků je s integrovaným Intelem, a tedy příspěvek asi mluví o nějakém jiném nasazení), nebo si rozkliknout ten odkaz a přečíst si All GPU makers retained their overall market share with Intel securing the top spot with 68%, NVIDIA with 18% and AMD with 14% of all GPUs (dGPUs & iGPUs).