GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 16.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.12 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.13. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies. Odstraněn byl souborový systém ReiserFS.
19. ledna 2038 přeteče hodnota time_t na 32bitových systémech, na vyřešení problému roku 2038 (Y2K38) tedy zbývá 13 let. Např. Debian v uplynulém roce přešel na 64bitový čas. Bernhard Wiedemann z openSUSE sdílí chyby v sestavení rozšířeného softwaru.
Byla vydána druhá opravná verze 21.2 v dubnu loňského roku vydané verze 21 multimediálního centra Kodi (dříve XBMC, Wikipedie) s kódovým označením Omega.
TikTok ve Spojených státech v sobotu večer místního času přerušil činnost. Uživatelé čínskou firmou vlastněné sociální sítě dostali zprávu, že aplikaci kvůli zákazu nelze používat. TikTok je momentálně nedostupný v obchodech s aplikacemi Google Play a App Store. Podle zákona přijatého loni a potvrzeného v pátek soudem měla platforma do dneška přerušit spojení se svou mateřskou společností ByteDance, která sídlí v Číně, nebo činnost v
… více »Wings 3D, tj. open source 3D modelovací program naprogramovaný v programovacím jazyce Erlang zaměřený na modelování pomocí subdivision a inspirovaný programy Nendo a Mirai od Izware, byl vydán v nové opravné verzi 2.4.1. Ke stažení již také ve formátu Flatpak z Flathubu.
Webový prohlížeč Dillo byl vydán ve verzi 3.2.0. Přidává podporu vzorců v SVG, obrázků ve WebP, změny velikosti stránky či možností posouvání. Nedávno oslavil 25. výročí vzniku.
Hra Mini Thief je na Steamu zdarma napořád, když aktivaci provedete do 24. ledna do 19.00 [ProtonDB].
Certifikační autorita Let's Encrypt oznámila, že bude volitelně nabízet krátkodobé certifikáty s šestidenní platností a navíc s možností vystavit je na IP adresu. Zvolit typ certifikátu bude možné v certifikačním profilu ACME.
Herní konzole Nintendo Switch 2 byla oficiálně potvrzena. Vyjde letos. Trailer na YouTube. Více ve středu 2. dubna na Nintendo Direct.
V prilohe1 (priloha1.txt) je cast vypisu logu zo Slackware 11.0, kde vsetko funguje ako ma. Uvadzam len cast logoveho vypisu ktora sa tyka problemu, ako aj verziu jadra, X servra a drivra nVidie.
V uvedenom pripade vsetko funguje, co je z logu zrejme. V prilohe2 (priloha2.txt) uvadzam prislusne casti logu a konfiguracie zo Slackware 12.1 na tom istom pocitaci, kde mi rozlisenie 1600x1200 nejde.
Z uvedeneho logu je zrejme, ze X server nenasiel platny mod pre rozlisenie 1600x1200 a teda toto rozlisenie nepouzil. Skusal som v xorg.conf explicitne zadat ModeLine, pricom som googlil na internete ModeLine riadky pre podobny HW ako mam ja, ako aj som si zobral funkcne nastavenia zo Slackware 11.0 za pouzitia "nv" drivra. Mimochodom tu su este vypisy logov pri pouziti "nv" drivra v Slackware 11.0 obsahujuce funkcne dotclocky (opat len casti tykajuce sa problemu):
(--) NV(0): Display dimensions: (410, 310) mm (--) NV(0): DPI set to (99, 98) (**) NV(0): *Default mode "1600x1200": 202.5 MHz, 93.8 kHz, 75.0 Hz (II) NV(0): Modeline "1600x1200" 202.50 1600 1664 1856 1160 1200 1201 1204 1250 +hsync +vsync (**) NV(0): Default mode "1600x1200": 189.0 MHz, 87.5 kHz, 70.0 Hz (II) NV(0): Modeline "1600x1200" 189.00 1600 1664 1856 2160 1200 1201 1204 1250 +hsync +vsync (**) NV(0): Default mode "1600x1200": 175.5 MHz, 81.2 kHz, 65.0 Hz (II) NV(0): Modeline "1600x1200" 175.50 1600 1664 1856 2160 1200 1201 1204 1250 +hsync +vsync (**) NV(0): Default mode "1600x1200": 162.0 MHz, 75.0 kHz, 60.0 Hz (II) NV(0): Modeline "1600x1200" 162.00 1600 1664 1856 2160 1200 1201 1204 1250 +hsync +vsync ... ... (II) NV(0): Supported additional Video Mode: (II) NV(0): clock: 162.0 MHz Image Size: 408 x 306 mm (II) NV(0): h_active: 1600 h_sync: 1664 h_sync_end 1856 h_blank_end 2160 h_border: 0 (II) NV(0): v_active: 1200 v_sync: 1201 v_sync_end 1204 h_blanking: 1250 v_border: 0 (II) NV(0): Ranges: V min: 48 V max: 85 Hz, H min: 30 H max: 92 kHz, PixClock max 170 MHz (II) NV(0): Monitor name: HP LP2065 (II) NV(0): Serial No: PLG738018M (--) NV(0): CRTC 0 is currently programmed for DFP (II) NV(0): Using DFP on CRTC 0 (--) NV(0): Panel size is 1600 x 1200
Ako vidno, tu vsetko funguje bez problemu, avsak pri pouziti tychto modov v konfiguracie pre Slackware 12.1 mi to vyhlasuje, ze tieto mody su neplatne a nepouzije ich.
Predpokladam, ze problem sa nachadza niekde v X serveri, pripadne v driveri pre nvidiu (co ale je menej pravdepodobne). Stretol sa uz niekto s podobnym problemom a vedel by mi poradit ako to vyriesit? V HW problem zjavne nie je, pretoze na nom rozlisenie 1600x1200 bez problemov funguje so starsim jadrom, X servrom a driverom. Graficku pamat karty, ako aj frekvencie monitora X server detekuje spravne. Hral som sa aj s roznymi parametrami binarneho drivra nvidie ako su "HorizSync" "DFP-0:..., "VertRefresh" "DFP-0:... a "MetaModes" "DFP-0:... (opat neuvadzam cele), ale ani to nepomohlo. Chcel som skusit instalovat aj starsi driver nvidie, ktory pouzivam v Slackware 11.0, ale ten mi s novym jadrom nesiel ani skompilovat.
Za kazdu radu vopred dakujem. J.K.
gtf
.
Podrobnosti si už přesně nepamatuju, ale v protokolu (/var/log/Xorg.0.log
) byla asi nějaká chytrá hláška, která mi osvětlila, proč ModeLine nevyhovuje, a pak jsem rozšířil ty meze.
Pokial ide o protokol /var/log/Xorg.0.log, tak ten som prestudoval skutocne podrobne a pomerne dobre sa v nom orientujem. Zial ak pouzijem binarny nvidia driver, tak ten je velmi skupy na informacie. Vsetko co k danemu problemu povie je toto:
(--) NVIDIA(0): HP LP2065 (DFP-0): 150.0 MHz maximum pixel clock (--) NVIDIA(0): HP LP2065 (DFP-0): Internal Single Link TMDS (II) NVIDIA(0): Assigned Display Device: DFP-0 (WW) NVIDIA(0): No valid modes for "1600x1200"; removing.
Driver nv je o cosi zhovorcivejsi:
(II) NV(0): Supported VESA Video Modes: (II) NV(0): 720x400@70Hz (II) NV(0): 640x480@60Hz (II) NV(0): 640x480@75Hz (II) NV(0): 800x600@60Hz (II) NV(0): 832x624@75Hz (II) NV(0): 1024x768@60Hz (II) NV(0): 1024x768@75Hz (II) NV(0): 1280x1024@75Hz (II) NV(0): 1152x870@75Hz (II) NV(0): Manufacturer's mask: 0 (II) NV(0): Supported Future Video Modes: (II) NV(0): #0: hsize: 640 vsize 480 refresh: 85 vid: 22833 (II) NV(0): #1: hsize: 800 vsize 600 refresh: 85 vid: 22853 (II) NV(0): #2: hsize: 1024 vsize 768 refresh: 85 vid: 22881 (II) NV(0): #3: hsize: 1280 vsize 960 refresh: 60 vid: 16513 (II) NV(0): #4: hsize: 1280 vsize 1024 refresh: 60 vid: 32897 (II) NV(0): #5: hsize: 1280 vsize 1024 refresh: 85 vid: 39297 (II) NV(0): #6: hsize: 1600 vsize 1200 refresh: 60 vid: 16553
No a este na zaver dalsia cast protokolu:
(II) NV(0): Not using mode "1600x1200" (exceeds panel dimensions) (II) NV(0): Not using mode "1600x1200" (exceeds panel dimensions) ... (II) NV(0): Not using driver mode "1600x1200" (exceeds panel dimensions) (II) NV(0): Not using driver mode "1600x1200" (exceeds panel dimensions) (II) NV(0): Not using mode "1600x1200" (no mode of this name)
Tu to vyzera, ako keby X server spatne odhadol rozmery panelu. Skusal som pozerat v manualovej stranke xorg.conf, ci sa niekde nedaju zadat natvrdo, pripadne ci by sa vobec nedali vypnut tie jeho testy a natvrdo mu zadat mod/mody, v ktorych ma fungovat. Nic take som tam nenasiel, ale zasa az taky odbornik nie som, takze rad si necham poradit. Inak v xorg.conf sa daju zadat akesi rozmery panelu, ale pokial som spravne pochopil, tak to su rozmery v milimetroch (a nie v bodoch) a podla nich X server len pocita DPI. Dakujem.
# 1600x1200 @ 60.00 Hz (GTF) hsync: 74.52 kHz; pclk: 160.96 MHz Modeline "1600x1200_60.00" 160.96 1600 1704 1880 2160 1200 1201 1204 1242 -HSync +VsyncPodle výpisu tedy jde o překročení frekvence vysílání jednotlivých bodů grafickou kartou (pixel clock, dot clock). Rozsah by se měl vyskytovat v X protokolu také, např.:
(II) NVIDIA(0): Clock range: 12.00 to 215.00 MHzNevím, jestli je možné tuto frekvenci překročit. Jistým řešením by bylo přepočítat ModeLine tak, aby se stlačil pod frekvenci 150 MHz, a to tak, že se sníží počet neviditelných pixelů. Nejsem si ale jist, jestli to bude fungovat.
(--) NVIDIA(0): Connected display device(s) on GeForce 7600 GS at PCI:1:0:0: (--) NVIDIA(0): ACI VW222 (CRT-0) (--) NVIDIA(0): ACI VW222 (CRT-0): 400.0 MHz maximum pixel clock (II) NVIDIA(0): Assigned Display Device: CRT-0 (II) NVIDIA(0): Validated modes: (II) NVIDIA(0): "1680x1050" (II) NVIDIA(0): Virtual screen size determined to be 1680 x 1050 (--) NVIDIA(0): DPI set to (90, 88); computed from "UseEdidDpi" X config (--) NVIDIA(0): optionTakže skuste do konfiguráku dodat Option "UseEDID" "FALSE" Více viz: README.txt od nvidie...
Pokial by niekoho este napadla nejaka rada, budem mu za nu vdacny.
Skusit dat stare ovladace bola tiez jedna z prvych veci co som skusal. Avsak ten stary ovladac mi s novym jadrom nesiel ani skompilovat, takze sa mi to nepodarilo. Okrem toho mam velmi silny pocit, ze moj problem nesuvisi s nvidia ovladacmi. Uplne rovnako sa mi to v novom Slackwari 12.1 sprava totiz aj s "nv" ovladacmi.
Ani tym starym ovladacom nebolo trebe nic "vnucovat", takze nemyslim si, ze v tomto rozdiele medzi starymi a novymi ovladacmi je nejaky rozdiel (teda co sa tyka mojho problemu). V Slacku 11.0 mi dokonca idu vsetky mozne graficke rozlisenia, aj ked v xorg.conf neuvediem ziadne paramatre monitora a grafickej karty. Staci dat driver nvidia (alebo aj nv) a zvysok si x server detekuje sam.
Idem prave vyskusat vypnut tu autodetekciu z EDID a zadat nejake modeline riadky. Ak by to nahodou pomohlo, tak to tu napisem. Zatial dakujem a prosim o dalsie rady.
Option "ExactModeTimingsDVI" "boolean" Forces the initialization of the X server with the exact timings specified in the ModeLine. Default: false (for DVI devices, the X server initializes with the closest mode in the EDID list).Čili by mohlo pomoci do Section "Device" nacpat:
Option "ExactModeTimingsDVI" "true"
Option "UseEDID" "false" Option "ExactModeTimingsDVI" "true" Option "NoBandWidthTest" "true" Option "ModeValidation" "NoEdidModes" Option "UseEDIDDpi" "FALSE" ...jednotlivo a podaktore aj spolu a v kombinacii s roznymi Modeline riadkami. Nic z toho nepomohlo. Potom som natrafil na:
Option "ModeValidation" "string"Nebudem to dlho napinat - vyskusal som viacero moznosti, ale funguje to teraz s:
Option "ModeValidation" "DFP-0: NoMaxPClkCheck"X windows nabehne 1600x1200, 60Hz, 74.9kHz.
ALE!!!! Po vypnuti X windows mam "pomrvenu" textovu konzolu (teda aj pocas behu X windows) ak sa prepnem na konzolu. Font je nejaky "rozmazany" a obraz presahuje plochu monitora. Po par sekundach v tomto mode mi monitor prejde do sleep modu. Zjavne driver prepne graficku kartu do nejakeho zvlastneho modu, z ktoreho sa potom nie je schopna spamatat spat. Vie mi niekto poradit akym prikazom refreshnem textovu konzolu ked sa takto zblbne? Uz som to raz kdesi mal a pouzil ale teraz si neviem spomenut aky to bol prikaz (take cosi nepotrebujem casto). Inak zaujimave je ze v slackwari 11.0 mam v x-kach rezim: 1600x1200, 60Hz, 75.3kHz, cize lisi sa len horizontalna frekvencia a textova konzola funguje normalne. Este idem skusit nejako nastavit tie frekvencie ale budem vdacny za kazdu dalsiu radu.
Dakujem za vsetky rady co som dostal.
Tiskni Sdílej: