Lennart Poettering se na Mastodonu rozepsal o novince v systemd, na které pracuje: systemd bude umět nabootovat z obrazu disku staženého pomocí HTTP v rámci initrd.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2025.2. Nově lze zálohovat také na Google Drive a Microsoft OneDrive.
V kinech aktuálně běží animovaný film Kočičí odysea, v originálu Flow, (Wikipedie) vytvořený v Blenderu. Film získal řadu ocenění a má dvě nominace na Oscary 2025. Na ČSFD má 80 %. Režisérem je Gints Zilbalodis. Rozhovor s režisérem na stránkách Blenderu.
Oficiálně byla vydána (Mastodon, 𝕏) třetí RC verze GIMPu 3.0. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu. GIMP je nově k dispozici také ve formátu AppImage.
Nejnovějším projektem Blender Studia je herní projekt DogWalk. Cílem projektu je prozkoumat možnosti a vylepšit spolupráci Blenderu s herním enginem Godot a vytvořit jednoduchou hru. Jde o jejich druhý herní projekt. Prvním byla hra Yo Frankie! (projekt Apricot) postavená na již nevyvíjeném Blender Game Enginu.
Byla vydána verze 0.83 telnet a ssh klienta PuTTY. Podrobnosti v přehledu nových vlastností a oprav chyb a Change Logu. Vypíchnuta je podpora výměny klíčů pomocí postkvantového algoritmus ML-KEM.
Hector "marcan" Martin z Asahi Linuxu skončil jako upstream vývojář linuxového jádra. Štafetu po něm převzal Janne Grunau z Asahi Linuxu.
PlayStation Network (PSN) má již několik hodin, vlastně celou sobotu, masivní výpadek (Stav služby PSN, X).
Vývojáři open source storage platformy TrueNAS oznámili, že s verzí 25.04 s kódovým názvem Fangtooth končí TrueNAS CORE postavený na FreeBSD a TrueNAS SCALE postavený na Linuxu. Jejich společným pokračováním bude TrueNAS Community Edition postavený na Linuxu.
Mapy Google dnes slaví 20 let. Spuštěny byly 8. února 2005. Svět se přesunul od papírových map k digitálním. A ke Street View, Live View, Immersive View, …
LZMA je dost zajímavá komprese. Mám ale trošku nepořádek v implementacích. Mohl by mi prosím někdo shrnout rozdíly mezi programy 7z
/7za
(z balíku p7zip
) a lzma
(ze stejnojmenného balíku)? Ideálně i s příklady typického použití dané implementace pro kompresi/dekompresi. (Mimochodem, umí LZMA přímo používat GNU Tar?)
A hlavně: Jak je to s kompatibilitou mezi výše uvedenými programy? Je možné rozbalovat archivy vytvořené jinými implementacemi? Jak je to na jiných operačních systémech (Windows, MacOS X, *BSD, *Solaris)?
tar --help Compression options: --lzma filter the archive through lzmaNa rozdil mezi uvedenymi programy staci nahlednout do manu, takze ve strucnosti: p7zip je jako zip (vic souboru, podobny prepinace) a podporuje vic formatu, kdezto lzma je jako gzip(jeden soubor, podobny prepinace).
A kompatibilita vytvořených archivů?
Trošku jsem si s tím hrál, a 7z
(jak se liší od 7za
?) např. umí rozbalit výstup lzma
. (Víc jsem si s tím ale nehrál, předpokládám, že je tu spousta lidí, kteří to používají často, a tak mi odpoví rychleji a přesněji, než když bych zkoušel metodou pokus–omyl). Proto se na to ptám.
Navíc vůbec netuším, jak je to s kompatibilitou archivačních programů na jiných OS, což by mě také dost zajímalo.
Tiskni
Sdílej: