Jiří Eischmann upozorňuje, že GNOME nemá české překladatele: "Posledních minimálně 15 let byly překlady GNOME do češtiny ve výborném stavu. U každého vydání jsem jen hlásil, že je vše přeložené, poslední roky to platilo i pro drtivou většinu dokumentace. Poslední rok se to ale začalo zadrhávat. Přispěvatelé, kteří to dlouhé roky táhli, odešli a není nikdo, kdo by to po nich převzal. Proto jsme se rozhodli jít s pravdou ven: GNOME momentálně nemá české překladatele a pokud se toho neujme někdo nový, překlady začnou postupně upadat."
Otevřený zvukový bezztrátový kodek FLAC (Free Lossless Audio Codec, Wikipedie) byl vydán v nové verzi 1.5.0. Hlavní novinkou je podpora vícevláknového kódování. V prosinci loňského roku byl FLAC formálně specifikován v RFC 9639.
Evropská unie hodlá iniciovat investice do rozvoje umělé inteligence v hodnotě 200 miliard eur, v přepočtu zhruba pět bilionů korun. V projevu na summitu o umělé inteligenci v Paříži to v úterý řekla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Umělá inteligence podle ní může přispět mimo jiné ke zvýšení konkurenceschopnosti.
Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.3 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovky v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
Lennart Poettering se na Mastodonu rozepsal o novince v systemd, na které pracuje: systemd bude umět nabootovat z obrazu disku staženého pomocí HTTP v rámci initrd.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2025.2. Nově lze zálohovat také na Google Drive a Microsoft OneDrive.
V kinech aktuálně běží animovaný film Kočičí odysea, v originálu Flow, (Wikipedie) vytvořený v Blenderu. Film získal řadu ocenění a má dvě nominace na Oscary 2025. Na ČSFD má 80 %. Režisérem je Gints Zilbalodis. Rozhovor s režisérem na stránkách Blenderu.
Oficiálně byla vydána (Mastodon, 𝕏) třetí RC verze GIMPu 3.0. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu. GIMP je nově k dispozici také ve formátu AppImage.
Nejnovějším projektem Blender Studia je herní projekt DogWalk. Cílem projektu je prozkoumat možnosti a vylepšit spolupráci Blenderu s herním enginem Godot a vytvořit jednoduchou hru. Jde o jejich druhý herní projekt. Prvním byla hra Yo Frankie! (projekt Apricot) postavená na již nevyvíjeném Blender Game Enginu.
Byla vydána verze 0.83 telnet a ssh klienta PuTTY. Podrobnosti v přehledu nových vlastností a oprav chyb a Change Logu. Vypíchnuta je podpora výměny klíčů pomocí postkvantového algoritmus ML-KEM.
Mám trochu hloupý problém. Byl jsem líný používat vi a tak jsem vytvořil skript pomoci echo "příkaz" >> scritp.sh a pak pomocí chmod 755 změnil příznaky. Když jsem chtěl soubor spustit ./script.sh tak to vyhodilo hlášku: -bash: ./script.sh: cannot execute binary file. Když vyrobím script přes mc tak vše funguje OK. Tuším, že to nějak souvisí s příznakem souboru, který určuje, jestli je textový nebo binární - systém jej vnímá jako binární a ne textový, ale nevím jak to změnit. Na souboru vytvořeném přes "echo" havaruje např. i program recode, takže ho systém vnímá jako jiný než textový. Nevíte, jak udělat, aby systém ten soubor vnímal jako textový a aby se soubor tvářil a choval jako textový?
Už jsem přišel na to čím to bylo. Ale přijde mi to divné. Na první řádce skriptu bylo #komentář a díky tomu, že jsem před tuto řádku vložil řádku a přidal
#!/bin/bash tak to začalo fungovat. Myslel jsem, že znaky za # je veškerý text braný jako komentář. Všechny dosavadní skripty, které jsem dělal jsem používal bez #!/bin/bash a fungovali. Můžete mi někdo vysvětlit, jaký přesně má tato řádka význam? Děkuji
Má význam - jak má jinak rozkodnout OS čím to má spustit.
Pokud tam tu řádku nemáš tak musíš shell spustit ručně: "bash skript.sh" ("sh skript.sh") nebo pokud je to jiný tak "jiný skript.xy".
Je to proto že linux nemá pouze jeden shell, ale jsou různé: sh, bash, tc, python, php .......
Ahoj,
Znaky za '#' jsou v shellu komentar az na jednu vyjimku - a tou je pukud je prvni znak souboru a druhy znak je '!' - pote jsou veschny znaky do konce radku interpretovany jako jmeno a argumenty programu kteremu je jmeno souboru poslan jako posledni prametr (nebo tak nejak) - ten sice obsahuje tu prvni rakdu, ale pro nej je to uz jen komentar (problem by byly shelly, kde '#' neni komentar).
Takze:
$ echo "# komentar" > test; echo "echo pokus" >> test; chmod +x test; ./test
pokus
- funguje protoze tam neni '!' za '#'
$ echo ' #!komentar' > test; echo "echo pokus" >> test; chmod +x test; ./test
pokus
- funguje protoze '#' je az druhy znak
$ echo > test; echo '#!komentar' >> test; echo "echo pokus" >> test; chmod +x test; ./test
pokus
- funguje protoze '#' je az druhy znak (zacina na druhem radku)
$ echo '#!komentar' > test; echo "echo pokus" >> test; chmod +x test; ./test
bash: ./test: komentar: bad interpreter: No such file or directory
- nefunguje
Shellový skript musí začínat speciálním řádkem, např. pro Bash: #!/bin/bash , pak až následují příkazy. Pokud jste vytvořil skript jen přesměrováním příkazu do souboru, tak tam patrně onen spec. řádek chybí.
Shellový skript musí začínat speciálním řádkem,
rastos@linux ~ $ echo ls /dev > /tmp/fero ; chmod 0700 /tmp/fero; /tmp/fero
cdrom ptya4 ptyd0 ptypc ptys8 ptyv4 ptyy0 ram6 tty0 tty49 ttyb8 ttye4 ttyr0 ttytc ttyw8 ttyz4
console ptya5 ptyd1 ptypd ptys9 ptyv5 ptyy1 ram7 tty1 tty5 ttyb9 ttye5 ttyr1 ttytd ttyw9 ttyz5
...
Je to trocha inak: ak spustiteľný súbor začína znakmi !# tak to čo nasleduje až po koniec riadku sa považuje za meno a a parametre programu, ktorý má interpretovať zvyšok súboru (čo môže byť bash, ale aj awk, perl, ... čokoľvek) Ak ten súbor nezačína riadkom #! tak závisí od shellu užívateľa, ale spravidla to znamená, že je interpretovaný sh
.
If the first line of a file of shell commands starts with the characters #!, the results are unspecified. ... A portable application cannot use #! as the first line of a shell script ...Z hľadiska prenostiteľnosti je teda najlepšie písať skripty interpretovateľné shellom
sh
a na ich začiatok žiadny interpreter explicitne neuvádzať.
Linux nerozlišuje binární nebo textové soubory, linux rozlišuje pouze spustitelné soubory to nastvíš pomocí chmod viz: man chmod.
Taky v tom adresáři musí být povoleno spouštět soubory.
Taky pokud je to skript tak je vhodné na začátku uvést jakým programem se má ten skript spouštět, provádí se to tak že na začátku souboru je "#!" a za ním následuje celá cesta k tomu spustitelnému souboru.
Příklad:
[petr@soban bin]$ cat pre #!/usr/bin/env python import sys, cgi transformed = [cgi.escape(line, quote=True) for line in sys.stdin] print '-' * 50 ........ [petr@soban bin]$ cat dv #!/bin/bash if test $# -eq 2 then ...........
Tiskni
Sdílej: