Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Ad bedny - pokud upřednostňuješ analytický zvuk, mrkni sem: luxusní poslech http://www.music-store.cz/testy2.asp?ID=1849 nebo špičkový poslech http://www.music-store.cz/testy2.asp?ID=1447 .Naprosto neortodoxní zvukový projev ti nabídnou bedny s akustickým vedením osazené 1 širokopásmovým reproduktorem. Komerčně je dělá nějaké studio v Kroměříži. Tyhle bedničky je nejlépe krmit lampovým zesilovačem (výkon stačí v jednotkách watů). Zvuk mají jedinečný, cenu též.
Dobrý poslech
ehm... ne ze bych tomu moc rozulel, ale ... CD: 16bit,44100Hz prevzorkovat nahoru je sice "jednoduche" ale dalsi data tim neziskate, ne?
Zkuste si neco fyvotit a pak si vybrat libovolny pixel a zvetsit si ho pres pul obrazovky... :-/ A jestli opravdu prevzorkovavate z 44.1kHz na 192kHz, tak mate pomer 1:4,35... takze to nutne musi zainterferovat, tudiz zprasit zvuk a "slyset" by to melo byt (ikdyz asi jen vyssi frekvence) ... ale rozhodne bych to nechtel po alse. Timto trpivaly drivery pro windowsy na Creativch sb-live/audigy (ale tam to tahali nea 48kHz, takze to bylo jeste "lepsi") 
k tem "pridavnym" schodum ... delame si se znamym srandu v oblasti fotografie. Automaty pocitaji co muzou, nic noveho uz neprinasi, tak se dela detekce xichtu a usmevu. Ocekavame, ze za rok,dva uz to bude taky vsude krome nejdrazsich zrcadlovek(tam az za 5 let, jak video :-/ ). A tak za 3 roky uz budou mit prvni fotaky gps a dokresli do sceny klokana, srnecka, hrocha ci ledniho medveda (v noci sovu, u more hned velrybu ci delfina), prodle toho, kde se majitel zrovna nachazi. (a az ctvrta generace bude umet poznat, ze se jedna o svatbu a hrocha neprida) 
To, co povidate zni rozumne. Nicmene poslednich par mesicu ujizdim na radiu Kohina (asi jen pro pametniky) a to si nijak "vylepsovat" nenecham. 
k tem "pridavnym" schodumTy schody se nepřidávají, ale právě naopak. Pokud se použije upsamplinkg s interpolací, tak se namísto zopakování stejných vzorků dopočítají mezihodnoty, aby průběh byl co nejplynulejší. Obdobně jako při manipulaci s velikostí digitalizovaných obrázků.
... delame si se znamym srandu v oblasti fotografie. Automaty pocitaji co muzou, nic noveho uz neprinasi, tak se dela detekce xichtu a usmevu.U digitálních foťáků obecně je processing dost zásadním elementem. To rozhodně není věc jenom automatů. Stejně jako u LCD nebo plasma je processing naprosto nezbytný, aby se na horší zdroje signálu, zejména SDTV, vůbec dalo koukat.
Ok, pochopil sem to spatne. Mazani schodku jsem celak, ze udela ten resampling
Sveho casu sem se bavil mod/xm soubory, tam se taky neco podobneho resilo, kdyz zbyval vypocetni vykon... ale o nejaky rad niz 
A to ze se u digitalu provadi docela brutalni odhad z toho, co leze z cipu si clovek s rawem taky uvedomi docela brzo. :-P
A můj dotaz je jestli se s audiofilskou úrovní zvuku na linuxu někdo zabývá?Zabývám se nahráváním, mícháním a masterováním, k čemuž je samozřejmě vysoce kvalitní poslech nezbytný.
Vím samozřejmě, že alsa na těch kartách nějaký zvuk vyrobí, ale otázka je, co umí? Poslouchal jsem třeba nějaká CD pod Vistou a pak z kvalitního výkonového zesilovače a kvalitních sluchátek AKG 601, a v případě že se na kompu zapnulo převzorkování CD signálu na 24 bitové vzorky 192kHz tak to bylo jasně slyšet.Troufám si tvrdit, že v tomhle případě nešlo o výsledek převzorkování, jako o to, že se při tom vyřadilo provozu nějaké "digitální kurvítko", kterých je v případě windows v cestě bezpočet. Pro seriózní poslech doporučuju program Foobar, který mimo to, že při přístupu na zvukovku používá co nejnižší možné API, právě aby se vyhnul "kurvítkům", navíc obsahuje i kvalitní převzorkovávací filtry.
Umí tohle Alsa?Umí, ale je mnohem lepší to nechat na aplikaci. Alternativou k výše zmiňovanému foobaru je v linuxu program Aqualung.
To že by mohl chtít nějaké licencované technologie jako Dolby Pro-logic a nebo DTS asi nemám ani uvažovat, že.DTS, DD/AC3 jsou kompresní formáty jako mp3, ogg nebo flac. Prologic je analogové schéma, jak do běžného stereo signálu zamultiplexovat ještě zadní a centrální kanál. Všechny tyhle věci souvisí s Alsou pouze okrajově. Jejich dekódování je opět věcí aplikace a v linuxu zcela běžná a samozřejmá věc.
Jen ohledně té konverze: Jak zde uváděl Ctirad, DA konverze vyžaduje za převodníkem analogový filtr, který pro vzorkování 44.1kHz nelze dost dobře udělat (mezní kmitočet 22kHz), aby výrazně nezasahoval do slyšitelného pásma. Proto všechny komerčně vyráběné převodníky digitálně převzorkovávají, obvykle 8x/16x základní frekvence (44.1/48kHz). Následný analogový filtr má pak mezní frekvenci vysoko nad slyšitelným pásmem a nemusí být nijak výrazně ostrý.
Převzorkování v DACu probíhá vícekrokově, vždy x2. Dle vstupní frekvence se použije daný počet stupňů, takže pro 192/176.4kHz některé DACy nepřevzorkovávají vůbec, některé jen posledním stupněm. Převzorkovací obvody v těchto čipech bývají kompromisní, a proto někteří audiofilové provádějí převzorkování kvalitními algoritmy ještě v PC.
Navrhované převzorkování 44.1 -> 192kHz je nevhodné, pokud karta umí nativně násobky 44.1kHz (což neplatí pro řadu USB zvukovek), protože se dělá na společný násobek a pak dolů na 192kHz.
Přímo alsa takové převzorkování nedělá, ale nedávno jsem rozšiřoval plugin file, aby uměl posílat data rourou externí aplikaci a nastavovat jí parametry aktuálního streamu (rozlišení, vzorkování, formát atd.) Pro špičkové převzorkování je asi nejlepší SoX, jehož zbrusu nový resampler má nejlepší výsledky na http://src.infinitewave.ca/ . Samozřejmě se tím podstatně zvýší latence, což pro pouhé přehrávání nijak nevadí.
Jenom poznámka - stávající interní převzorkovací algoritmy alsy (např. v dmixu, používané i pluginem plug) mají pouze 16bitové rozlišení.
Přesně tak. Jinak linux je velice vhodný pro audiofily, protože lze přesně zjistit, jak funguje většina HW i SW do posledního detailu a není potřeba pokusně zkoumat, co se signálem dělá aplikace, mixer, ovladač, jako u windows (navíc různé verze různé chování).
Ještě k těm vyšším frekvencím - z kvalitního upsamplingu lezou přesně ty samé frekvence, jako jsou v originálu - vyšší frekvence takto nezískáš. Informaci si lze maximálně domyslet, což dělají některé komerční CD přehrávače (myslím Legato Link od Denonu apod.). Ale to je magie, ne věrné přehrávání.
Ještě k těm vyšším frekvencím - z kvalitního upsamplingu lezou přesně ty samé frekvence, jako jsou v originálu - vyšší frekvence takto nezískáš.To mi přece nemusíš vysvětlovat, že tam nic nepřibude. Upsampling se pouze snaží řešit preblém reálného D/A převodu tím, že ho odsune tam, kde už prakticky nevadí.
Obecně jsou subwoofry založeny na tom, že na frekvencích pod cca 100Hz už uši neslyší směrově, ale jen vnímají celkovou změnu tlaku.A tohoto faktu prave _zneuzivaji_ vyrobci subwooferu.
Klasickou cestu si představit dovedu, zesilovač a bedny, řekněme nějaký NAG jako zesík a Jamo bedny, ale možností je jistě hodně.Možností je nekonečno a proto není možné jen tak střílet něco od boku. Doporučuju podobné věci řešit spíš tady http://www.hifipassion.com/hifi/index.php?action=vtopic&forum=11
Využiji tohodle vlákna a zeptám se, jak je to se vzorkovací frekvencí u pulseaudia. Trápí mě, že v pulseaudiu je nastavena jako výchozí vzorkovací frekvence 44100Hz, tu sice změnit umím, ale nevím, jak donutit pulseaudio posílat na zvukovou kartu audiodata se vzorkovací frekvencí jakou mají, např. u DVD je často vzorkovací frekvence 48000Hz, ale pulseaudio ji převzorkuje na 44100Hz než ji pošle do zvukovky, což si myslím je škoda, když to ta zvukovka zvládne.
Přepisovat konfigurační soubor pulseaudia pokaždé když si chci pustit CD/FLAC/mp3 se vzorkovací frekvení 44100Hz aby necocházelo k SW převzorkovaní a zase naopak přepisovat nastavení když se chci dívat na DVD se zvukem vzorkovaným 48000Hz mi přijde blbé.
Neřešil někdo už tento problém, nebo je to jednoduché a jen neumím hledat?
Tiskni
Sdílej: