Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
První stroj:
arecord -f cd -D plughw:0 | netcat druhystroj 55555
Druhý stroj:
netcat -l -p 55555 | aplay -f cd -D plughw:0
Nebo rozchodit pulseaudio.
(jackd má latenci 10 ms)...
10 ms bylo po síti přes netjack?
Zkusil bych následující:
* jackd si určitě nastavuje nižší buffer alsy, aby snížil latenci (parametr p?). Zvukovka pak zpracovává kratší bloky dat mezi přerušeními, tedy nižší latence. Zkus v arecord/aplay jít dolů s parametrem -F. arecord -v -F 1 použije/vypíše minimální periodu, kterou ovladač zvukovky dovolí, ale to již asi bude po síti házet xruny.
* Zvol frekvenci, která je nativní pro zvukovku, aby plugin plug (viz plughw) nemusel převádět vzorkovací frekvenci - další výrazná latence, nelze nijak zkrátit. To -f cd je 44,1kHz, spoustu zvukovek jede jen na 48kHz, tedy plug konvertuje filtrem o délce několika stovek vzorků.
* Zkus snížit MTU síťovky, aby měla komunikace co nejnižší latenci (hádám)
* Možná má netcat nějaké čudlíky pro snížení bufferů - tedy latence, to chce zjistit.
Moje experimenty vedly k nastavení na 44,1kHz, jiná frekvence zatěžovala výrazně CPU (tedy pravděpodobně k převzorkování docházelo) teď pracuju na vlastním transportním programu v C.
Netjack se mi nepodařilo rozchodit, ovšem vím že samotný jack pracuje se snímky dlouhými pár set vzorků... mám nastaveno 512 a to dává zpoždění zhruba 12ms při 44,1kHz vzorkování. Množství vzorků můžu i zmenšit, ale myslím že když bude zpoždění 12ms na pc 10ms na síti a 12ms na druhém pc tak to nebude tak hrozná ozvěna.. uvidíme.
Každopádně používání netjacku mi připadá zbytečně komplikované, píšu program který nevyžaduje žádné úpravy jackd a připojí se prostě jako další jack klient, otevře port a připraví si buffer odpovídající velikosti snímku.. Je to jednoduché ale vyžaduje to přesně stejné nastavení jackd na obou strojích, ovšem to není velký problém..
Dneska jsem se k tomu vrátil
Zjistil jsem že nastavení velikosti bufferu socketu na celkové "roztrhání" zvuku nemá vliv, ovšem taky jsem zjistil že mám zásadní problém v návrhu. Připojení z jiného stroje po LANce totiž roztrhá i zvuk lokálního zdroje (jiného jack serveru) běžícího přes loopback (po jeho odpojení se zvuk vrátí do normálu).
Je to asi klasický problém fronty, pravděpodobně ztrácím data, a nebo se program příliš zasekává na zámcích.. Ale kabel jsem ještě nekoupil
uvidíme
Dobry den.
Docela jsem si hral s pulseaudio.
Pouzivam pri prehravani filmu na notebooku prenos zvuku na router, ke kteremu mam pripojeny hrozen zesilovacu s bednama, bednicek a sluchatek.
Na notebooku mam akorat plugin pro alsu:
#>cat .asoundrc
pcm.!default {
type plug
slave.pcm "pulse"
}
pcm.pulse {
type pulse
}
ctl.pulse {
type pulse
}
#>cat .pulse/client.conf
default-server = 123.123.123.123
Potom vsechno co umi pouzit alsu, muze mit zvuk uneseny na server.
Na serveru musi byt rozchozene pulse a musi mit nacteny module-native-protocol-tcp + vyresenou autorizaci (bud pulse-cookie stejne jako na klientovi nebo vyplou)
Jine reseni je pulse + module-esound-protocol-tcp
Potom vsechno co umi pouzit esd, muze mit zvuk uneseny na server.
Dalsi reseni je mit pulse server rozjety i na klientovy a nechat si zvuk predavat mezi serverama. K serveru na klientovi se da pripojovat pomoci module-native-protocol-unix nebo module-esound-protocol-unix.
Samozrejme na to, na co to pouzivam, jsem latenci nikdy nemusel neresit (takze ani netusim jaka muze byt. www.pulseaudio.org: PulseAudio is intended to provide lower latency than the software mixers dmix and esd ).
marek
Takže na routeru máš pulseaudio server? Zajímavé, jaký typ routeru používáš? Ještě podporu pulseaudia na windows jako klient (nebo to již jde?) a můžeme mít centrální síťovou "zvukovku" v routeru.
Muj "router " je amd64.
Krome toho, ze routuje, tak na nem jeste permanentne bezi asterisk, apache, sendmail s antispamem a desktop.
Router jsem to nazval, protoze z toho je jasne, ze bezi nonstop.
Narocnost pulse na tomto zeleze je na hranici smysluplne meritelnosti.
Marek
Aha, diky za info. Myslel jsem, ze je to nejaka krabicka typu Asus WL500 apod.
Tiskni
Sdílej: