Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
První stroj:
arecord -f cd -D plughw:0 | netcat druhystroj 55555
Druhý stroj:
netcat -l -p 55555 | aplay -f cd -D plughw:0
Nebo rozchodit pulseaudio.
10 ms bylo po síti přes netjack?
Zkusil bych následující:
* jackd si určitě nastavuje nižší buffer alsy, aby snížil latenci (parametr p?). Zvukovka pak zpracovává kratší bloky dat mezi přerušeními, tedy nižší latence. Zkus v arecord/aplay jít dolů s parametrem -F. arecord -v -F 1 použije/vypíše minimální periodu, kterou ovladač zvukovky dovolí, ale to již asi bude po síti házet xruny.
* Zvol frekvenci, která je nativní pro zvukovku, aby plugin plug (viz plughw) nemusel převádět vzorkovací frekvenci - další výrazná latence, nelze nijak zkrátit. To -f cd je 44,1kHz, spoustu zvukovek jede jen na 48kHz, tedy plug konvertuje filtrem o délce několika stovek vzorků.
* Zkus snížit MTU síťovky, aby měla komunikace co nejnižší latenci (hádám)
* Možná má netcat nějaké čudlíky pro snížení bufferů - tedy latence, to chce zjistit.
Moje experimenty vedly k nastavení na 44,1kHz, jiná frekvence zatěžovala výrazně CPU (tedy pravděpodobně k převzorkování docházelo) teď pracuju na vlastním transportním programu v C.
Netjack se mi nepodařilo rozchodit, ovšem vím že samotný jack pracuje se snímky dlouhými pár set vzorků... mám nastaveno 512 a to dává zpoždění zhruba 12ms při 44,1kHz vzorkování. Množství vzorků můžu i zmenšit, ale myslím že když bude zpoždění 12ms na pc 10ms na síti a 12ms na druhém pc tak to nebude tak hrozná ozvěna.. uvidíme.
Každopádně používání netjacku mi připadá zbytečně komplikované, píšu program který nevyžaduje žádné úpravy jackd a připojí se prostě jako další jack klient, otevře port a připraví si buffer odpovídající velikosti snímku.. Je to jednoduché ale vyžaduje to přesně stejné nastavení jackd na obou strojích, ovšem to není velký problém..
Dneska jsem se k tomu vrátil
Zjistil jsem že nastavení velikosti bufferu socketu na celkové "roztrhání" zvuku nemá vliv, ovšem taky jsem zjistil že mám zásadní problém v návrhu. Připojení z jiného stroje po LANce totiž roztrhá i zvuk lokálního zdroje (jiného jack serveru) běžícího přes loopback (po jeho odpojení se zvuk vrátí do normálu).
Je to asi klasický problém fronty, pravděpodobně ztrácím data, a nebo se program příliš zasekává na zámcích.. Ale kabel jsem ještě nekoupil uvidíme
Dobry den.
Docela jsem si hral s pulseaudio.
Pouzivam pri prehravani filmu na notebooku prenos zvuku na router, ke kteremu mam pripojeny hrozen zesilovacu s bednama, bednicek a sluchatek.
Na notebooku mam akorat plugin pro alsu:
#>cat .asoundrc
pcm.!default {
type plug
slave.pcm "pulse"
}
pcm.pulse {
type pulse
}
ctl.pulse {
type pulse
}
#>cat .pulse/client.conf
default-server = 123.123.123.123
Potom vsechno co umi pouzit alsu, muze mit zvuk uneseny na server.
Na serveru musi byt rozchozene pulse a musi mit nacteny module-native-protocol-tcp + vyresenou autorizaci (bud pulse-cookie stejne jako na klientovi nebo vyplou)
Jine reseni je pulse + module-esound-protocol-tcp
Potom vsechno co umi pouzit esd, muze mit zvuk uneseny na server.
Dalsi reseni je mit pulse server rozjety i na klientovy a nechat si zvuk predavat mezi serverama. K serveru na klientovi se da pripojovat pomoci module-native-protocol-unix nebo module-esound-protocol-unix.
Samozrejme na to, na co to pouzivam, jsem latenci nikdy nemusel neresit (takze ani netusim jaka muze byt. www.pulseaudio.org: PulseAudio is intended to provide lower latency than the software mixers dmix and esd ).
marek
Takže na routeru máš pulseaudio server? Zajímavé, jaký typ routeru používáš? Ještě podporu pulseaudia na windows jako klient (nebo to již jde?) a můžeme mít centrální síťovou "zvukovku" v routeru.
Muj "router " je amd64.
Krome toho, ze routuje, tak na nem jeste permanentne bezi asterisk, apache, sendmail s antispamem a desktop.
Router jsem to nazval, protoze z toho je jasne, ze bezi nonstop.
Narocnost pulse na tomto zeleze je na hranici smysluplne meritelnosti.
Marek
Aha, diky za info. Myslel jsem, ze je to nejaka krabicka typu Asus WL500 apod.
Tiskni
Sdílej: