Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Pred casom sa vo firme zvysil pocet pocitacou a zrazu prestaly byt vo Windowsoch vidiet pocitace v sieti - docital som sa ze pomoze NetBEUI protokol (pomohol :) ). Mam vsak pocit ze od tej doby sa znizila rychlost siete ): . Teras som zaviedol datovy server so sambou a uvazujem to riesit nejak inac. Mohol by mi niekto naznacit aku ulohu NetBEUI zastava a cim na linuxoch sa to da adekvatne nahradit?
Preco to nepostavit na TCP/IP a na neverejnych IP?
Môžeš bližšie ? Sieť mam za NATkom (všetky stanice majú neverejnú IP ) Na tcp/ip to beží a cez ip sú stanice dostupne, ale ja chcem aby boli vidno v okolitých počítačoch
Pred casom sa vo firme zvysil pocet pocitacou a zrazu prestaly byt vo Windowsoch vidiet pocitace v sieti - docital som sa ze pomoze NetBEUI protokol (pomohol :) )
Vybodněte se na tenhle relikt, který byl navržen pro lokální sítě tvořené jedním ethernetovým koaxem s deseti stanicemi.
Mam vsak pocit ze od tej doby sa znizila rychlost siete ): .
Protože se stanice překřikují.
Teras som zaviedol datovy server so sambou a uvazujem to riesit nejak inac.
To je správný směr. Zapněte si na něm WINS, nebo jak se tomu dnes říká. A každopádně nastavte nmbd vyšší prioritu oproti ostatním stanicím.
Mohol by mi niekto naznacit aku ulohu NetBEUI zastava
Ok ale WINS uz podla gOOglu je ties zastarale a od win2000 (co uz s nimi ked exsistuju) sa nedoporucuje. Riesilo by to vlastne dns ? je to vhodne riesenie a ak tak akou cestou sa ubrat ?
Vy máte problémy dva: za prvé překládání jmen strojů, za druhé hledání existujících strojů a existujících sdílení.
Na překlad jmen strojů můžete samozřejmě používat DNS (a v centrálně spravované síti to je i lepší).
Jenže DNS vám na hledání živých strojů nebo sdílení už nepomůže. (Teda pokud nepoužíváte dynamické aktualizace DNS záznamů a klienti si nestahují zónu.)
Původní myšlenka Microsoftu byla, že každý stroj bude pravidelně do sítě oznamovat svoje jméno a seznam svých sdílených zdrojů. Tuto informaci zašle broadcastem. Proto tenhle protokol neprochází routery a způsobuje zahlcení sítě. Každý stroj si udržuje cache s přijatými oznámeními, takže pak „procházení sítí“ funguje rychle a okamžitě vidíte dostupné stroje a jejich sdílení.
Jenže když máte těch strojů moc, tak se do cache všechny údaje nevejdou a stroj se musí ptát (opět brodcastem), což opět vede k zahlcení sítě. Navíc když zapnete stroj, tak nějakou dobu trvá, než všechny stroje svoje informace odvysílají, takže tu vzniká časové okno, kdy stroj nemá úplné informace.
Proto přímo součástí SMB/NetBEUI je distribuovaný algoritmus volby hlavního stroje skupiny. Zvolený stroj (na základě ručně nastavené priority a délky života na síti) pak shromažďuje informace o strojích ve skupině a odpovídá na unicastové dotazy ostatních stanic a poskytuje seznam sdílení ostatních strojů. Tohle v sambě dělá démon nmbd.
Jenže i tohle má mouchy, protože odhalování hlavní stroje a jeho volba jede přes broadcast. Proto Microsoft vymyslel WINS, což je „jmenný server“ dosažitelný přes unicastovou adresu, kterou musíte každému stoji sdělit. V sambě to opět řeší démon nmbd (ale standardně je podpora WINS vypnutá).
WINS určitě řeší překlady jmen strojů. Jestli i řeší cachování seznamu sdílení, nevím.
Zkuste se zeptat na jiném fóru zaměřeném na správu sítí s windowsovými stroji, jak řeší prohledávání sdílených zdrojů dnes.
Mám ale dojem, že nijak a že současná praxe je, že prostě uživateli řeknete jméno stroje a název sdílení, on tu adresu naklepe do adresního řádku.
Pokud chcete snížit zatížení sítě zbytečnými brodcastovými dotazy, zkuste na stanicích ve vlastnostech síťového rozhraní vypnout protokol „File and Printer sharing for Microsoft Windows“.
Tiskni
Sdílej: