Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o naší práci, prostředí ve kterém pracujeme a o naší firemní kultuře. Letos se dveře otevřou 26. 11. 2025 v 16:00. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem naši inženýři v Praze pracují, jak spolupracujeme se zákazníky, partnery i studenty, proč máme rádi open source a co pro nás skutečně
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Dobrý den.
Nedávno jsem nainstaloval na desktop s grafikou Radeon HD 4830 Kubuntu 9.04 (64bit). Docela mě překvapilo že Kubuntu samo stáhlo proprietární ovladač a 3d akcelerace začala sama chodit. Ale když jsem zapnul v KDE efekty, tak sice běžely, ale KDE každou chvilku spadlo, případně se odmítalo spustil. Po updatu na 4.3 je situace podobná - kompozice se sice bez problému spustí, ale prostředí je neuvěřitelně pomalé (maximalizace 30s atd). Přitom glxinfo | grep direct rendering hlásí yes a glxgears dávají cca 10k FPS. Xorg jsem neupravoval, je v příloze.
ATI + Catalyst + Efekty (Compiz nebo KWin) = stará známá píseň o zpožďování vykreslování oken. V Ubuntu 8.10 aj. na to byl patch v Xorg, takže to jelo, ale patch, který vypíná packfilling, zase dělá jiné problémy. Myslím, že v žádné mainstreamové distribuci už není. Bohužel, je to chyba jak Xorg, tak ATI, tak KDE4, protože tam je výkon nejhorší. Já ten patch mám a budu kompilovat Xorg pro openSUSE 11.1, takže kdyby byl zájem, můžu hodit link na RPM.
RPM me je na dve veci, ale i tak dekuju. Sice Linux pouzivam vice jak 4 roky (klikac a BFU user) ale tento bug me cim dal vice presvedcuje, ze nema smysl abych lidem instaloval neco jinyho nez XP/Vista/7.
Tak s fglrx a efektama na plose jsem se hodne navztekal. Nakonec jsem pouzil open-source ovladace pro ATI. Sice pak byl linux nepouzitelny na hry a jine 3d narocne aplikace, ale zato plocha fungovala skvele. Ohledne fglrx je obcas potreba pohrat si s parametry xorg.conf. Mel jsem jinou kartu takze nemuzu rici presne co a jak kam napsat. Ale dival bych se po vecech typu EXA, XAA renderovani. Tusim ze s fglrx je take problem pri pousteni videa na celou obrazovku. K tomu dopomohl take nejaky parametr ohledne vykreslovani 2d textur. Take doporucuji zkontrolovat, zda bezi X11 prostredi s podporou Direct rendering. Napriklad prikazem glxinfo | grep render
        Tiskni
            
                Sdílej: