GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 16.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.12 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.13. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies. Odstraněn byl souborový systém ReiserFS.
19. ledna 2038 přeteče hodnota time_t na 32bitových systémech, na vyřešení problému roku 2038 (Y2K38) tedy zbývá 13 let. Např. Debian v uplynulém roce přešel na 64bitový čas. Bernhard Wiedemann z openSUSE sdílí chyby v sestavení rozšířeného softwaru.
Byla vydána druhá opravná verze 21.2 v dubnu loňského roku vydané verze 21 multimediálního centra Kodi (dříve XBMC, Wikipedie) s kódovým označením Omega.
TikTok ve Spojených státech v sobotu večer místního času přerušil činnost. Uživatelé čínskou firmou vlastněné sociální sítě dostali zprávu, že aplikaci kvůli zákazu nelze používat. TikTok je momentálně nedostupný v obchodech s aplikacemi Google Play a App Store. Podle zákona přijatého loni a potvrzeného v pátek soudem měla platforma do dneška přerušit spojení se svou mateřskou společností ByteDance, která sídlí v Číně, nebo činnost v
… více »Wings 3D, tj. open source 3D modelovací program naprogramovaný v programovacím jazyce Erlang zaměřený na modelování pomocí subdivision a inspirovaný programy Nendo a Mirai od Izware, byl vydán v nové opravné verzi 2.4.1. Ke stažení již také ve formátu Flatpak z Flathubu.
Webový prohlížeč Dillo byl vydán ve verzi 3.2.0. Přidává podporu vzorců v SVG, obrázků ve WebP, změny velikosti stránky či možností posouvání. Nedávno oslavil 25. výročí vzniku.
Hra Mini Thief je na Steamu zdarma napořád, když aktivaci provedete do 24. ledna do 19.00 [ProtonDB].
Certifikační autorita Let's Encrypt oznámila, že bude volitelně nabízet krátkodobé certifikáty s šestidenní platností a navíc s možností vystavit je na IP adresu. Zvolit typ certifikátu bude možné v certifikačním profilu ACME.
Herní konzole Nintendo Switch 2 byla oficiálně potvrzena. Vyjde letos. Trailer na YouTube. Více ve středu 2. dubna na Nintendo Direct.
Záleží, co od toho přesně chceš. Nejjednodušší varianta (s ohledem na zátěž serveru a potřebné zásahy) je využít log DHCP serveru. Tj. budeš tam mít kdy si jaký klient žádal o adresu, kdy mu byla která přidělena a kdy ji uvolnil. Samozřejmě je to důvěryhodné natolik, nakolik lze věřit klientům, že se řídí DHCPkem. Navíc ti tam může chybět zpráva o uvolnění adresy pokud jej klient při vypnutí nepošle (pád systému apod.). Ale přinejmenším při příštím přiřazení téhle IP se to pořeší.
Další možností je prostě logovat si ARP cache. (příkazy arp, resp. ip ne; pokud by ti nestačila velikost cache jádra, tak třeba arpd). Výhodou je opět zcela pasivní chování a navíc dost dobrá spolehlivost. Nevidíš tím sice zapnuté počítače, které aktuálně nekomunikují, ale otázkou je, jestli jsou takové vůbec zajímavé.
Ping – no pokud už chceš pingat, tak pokud možno přes ARP ping (umí třeba nmap, pokud je spuštěný s root právy). Výhodou je, že ARP nemůže blokovat žádný firewall, pokud má počítač rozumně fungovat (resp. jo, může mít fixní ARP tabulku, ale to už je trochu mimo normální situace).
#!/bin/bash # tento skript je delan na to aby ho spustel cron po nejakych # rozumnych intervalech napr. 15 min # vkladejte adresy oddelene novym radkem viz. dale ip_range=" 192.168.1.2 192.168.1.3 192.168.1.4 192.168.1.5" nmap -sP $ip_range -oG IP_temp &> /dev/null ### !!! pokud budete chtit casem pridat adresu do rozsahu pridejte ji do ### !!! promenne $ip_range i do souboru lastping # zkontroluje jestli existuje soubor lastping # pokud ne vytvori se a ulozi se do nej adresy z ip_range if [ ! -f lastping ]; then touch lastping declare -a ip ip=(`echo $ip_range | tr ' ' ' '`) for each in ${ip[@]}; do echo "$each" >> lastping done fi # rozparsuje vystup z nmapu a vybere z nej uspesne pingnute ip adresy while read line; do echo $line | egrep "Status: Up" | egrep -o "[0-9]{1,3}.[0-9]{1,3}.[0-9]{1,3}.[0-9]{1,3}" >> IP_temp2 done < IP_temp # funkce vraci informaci o poslednim pingu # pracuje ze souborem lastping # jeden parametr ip adresa function getLastPing() { hlp=0 while read line; do if [ "$line" = "$1" ]; then hlp=1 fi done < lastping if [ $hlp == 1 ]; then echo "1" return 0 fi echo "0" return 0 } # nacteme promenne s casem min=`date +%M` hour=`date +%H` day=`date +%d` month=`date +%m` year=`date +%Y` # pro kazdou uspesne pingnutou ip ulozi do souboru pojmenovaneho podle ip # bud cas pokud minuly ping selhal nebo hvezdicku pokud v pingoovani pokracujeme while read ip; do # zjistime info o poslednim pingu lastping=`getLastPing $ip` # pokud soubor s ip neexistuje if [ ! -f $ip ]; then # vytvorime ho touch $ip # a na prvni radek pridame info o zacatku testovani # a info o last pingu nas asi moc nezajima, takze ulozime cas echo -n "$day.$month.$year $hour:$min " >> $ip # pokud existuje soubor s ip else # zkontrolujeme jestli nezacina novy den if [ `tail -1 $ip | egrep -c "$day.$month.$year"` == 0 ]; then # zacal novy den # porovname lastping if [ $lastping == 1 ]; then # pokracujeme takze dame hvezdicku echo -n "$day.$month.$year *" >> $ip else # nepokracujeme takze dame cas echo -n "$day.$month.$year $hour:$min " >> $ip fi else # novy den nezacal if [ $lastping == 1 ]; then # pokracujeme takze dame hvezdicku echo -n "*" >> $ip else # nepokracujeme dame cas echo -n " $hour:$min " >> $ip fi fi fi done < IP_temp2 # uklada info o uspesne pinglych adresach do lastping touch hlpfile while read line; do hlp=0 pureIP=`echo "$line" | egrep -o "[0-9]{1,3}.[0-9]{1,3}.[0-9]{1,3}.[0-9]{1,3}"` while read ip; do if [ "$pureIP" = "$ip" ]; then hlp=1 fi done < IP_temp2 if [ $hlp == 1 ]; then echo $pureIP >> hlpfile else echo "$pureIP !" >> hlpfile fi done < lastping ## uklid ## mv hlpfile lastping rm IP_temp IP_temp2
Tiskni Sdílej: