Na YouTube byly zveřejněny videozáznamy přednášek z hackerské konference DEF CON 33, jež proběhla 7. až 10. srpna v Las Vegas.
Bun (Wikipedie), tj. běhové prostředí (runtime) a toolkit pro JavaScript a TypeScript, alternativa k Node.js a Deno, byl vydán ve verzi 1.3. Představení novinek také na YouTube. Bun je naprogramován v programovacím jazyce Zig.
V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
smajchl@smajchl:~$ cat /etc/debian_version
5.0.4
a problem je nainstalovat drivery od ati, mam novejsi jadro z unstable debianu, protoze v nem jsou ovladace na mou zvukovku ale ted je to problem nainstalovat ty ovladace na grafiku mam radeon X300 a s ovladacem radeon nejde spustit chromium...
vkladam log s tou chybou co udela ten oficialni instalator ze stranek ati... nasel jsem toto avsak pokud to v tom souboru prepisu tak se ten soubor zas prepise zpatky ten instalator to prepise i kdyz mu to zmenim v prubehu toho co bezi, tak poradte co mam delat? dik moc
Ovladace fglrx je od verze 9.3 jen pro serii HD2000 a vyssi...
Muzes zkusit ovladace jako ati, radeon nebo radeonhd.majchl@smajchl:~$ chromium WARNING: could not read config file (/home/smajchl/.chromium) WARNING: could not read score file (/home/smajchl/.chromium-score) randomizing. SDL initialized. Couldn't set GL mode: Couldn't find matching GLX visualovladac mam radeon, tak si myslim ze to bude jako u nvidie, tam nv taky neumi opengl a podobny kraviny. Jinak ten ovladac sem stahnul tady a pisou ze je i pro moji X300 je to verze 9.3 A diky za rady, muzu zkusit jeste to radeonhd jestli to nebude delat potize. Ovladac ati sem totiz nenasel.
Ten ovladac od fglrx (9.3) je pro starsi jadro, pak se vyvoj ovladace pro starsi grafiky presunul na OpenSouce...
Beha ti vubec 3D? Mel bys mit nainstalovane balicky "mesa" (popr. zkompilovat) a dej sem vypis z "glxinfo".
Jestli ale chces pouzivat fglrx, musis mit jadro 2.6.28 a nizsi.smajchl@smajchl:~$ lspci |grep Aud 00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller smajchl@smajchl:~$ uname -a Linux smajchl 2.6.32-trunk-686 #1 SMP Sun Jan 10 06:32:16 UTC 2010 i686 GNU/Linuxale zkusim to mesa sem ted doinstaloval a jdu to zkusit jinak 3D prave neslo to je ten problem asi to potrebuje ten google browser.
smajchl@smajchl:~$ glxinfo | grep irect direct rendering: No (If you want to find out why, try setting LIBGL_DEBUG=verbose) OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirectale nevadi prestavam to resit, to co sem si myslel ze je prohlizec je hra ktera se akorat stejne jmenuje, stahnu ten chromium rovnou ze stranek googlu...
smajchl@smajchl:~$ LIBGL_DEBUG=verbose glxinfo name of display: :0.0 display: :0 screen: 0 direct rendering: No (If you want to find out why, try setting LIBGL_DEBUG=verbose) server glx vendor string: SGI server glx version string: 1.2 server glx extensions: GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_hyperpipe, GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_MESA_copy_sub_buffer client glx vendor string: ATI client glx version string: 1.4 client glx extensions: GLX_ARB_create_context, GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory, GLX_MESA_swap_control, GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_NV_swap_group, GLX_OML_swap_method, GLX_OML_sync_control, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_SGIX_swap_group, GLX_SGIX_visual_select_group, GLX_EXT_texture_from_pixmap GLX version: 1.2 GLX extensions: GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_EXT_texture_from_pixmap OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect OpenGL version string: 1.4 (2.1 Mesa 7.0.4) OpenGL extensions: GL_ARB_depth_texture, GL_ARB_draw_buffers, GL_ARB_fragment_program, GL_ARB_imaging, GL_ARB_multisample, GL_ARB_multitexture, GL_ARB_occlusion_query, GL_ARB_point_parameters, GL_ARB_point_sprite, GL_ARB_shadow, GL_ARB_shadow_ambient, GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_compression, GL_ARB_texture_cube_map, GL_ARB_texture_env_add, GL_ARB_texture_env_combine, GL_ARB_texture_env_crossbar, GL_ARB_texture_env_dot3, GL_ARB_texture_mirrored_repeat, GL_ARB_texture_non_power_of_two, GL_ARB_texture_rectangle, GL_ARB_transpose_matrix, GL_ARB_vertex_program, GL_ARB_window_pos, GL_EXT_abgr, GL_EXT_bgra, GL_EXT_blend_color, GL_EXT_blend_equation_separate, GL_EXT_blend_func_separate, GL_EXT_blend_logic_op, GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract, GL_EXT_clip_volume_hint, GL_EXT_copy_texture, GL_EXT_draw_range_elements, GL_EXT_fog_coord, GL_EXT_framebuffer_object, GL_EXT_multi_draw_arrays, GL_EXT_packed_pixels, GL_EXT_paletted_texture, GL_EXT_point_parameters, GL_EXT_polygon_offset, GL_EXT_rescale_normal, GL_EXT_secondary_color, GL_EXT_separate_specular_color, GL_EXT_shadow_funcs, GL_EXT_shared_texture_palette, GL_EXT_stencil_wrap, GL_EXT_subtexture, GL_EXT_texture, GL_EXT_texture3D, GL_EXT_texture_edge_clamp, GL_EXT_texture_env_add, GL_EXT_texture_env_combine, GL_EXT_texture_env_dot3, GL_EXT_texture_lod_bias, GL_EXT_texture_mirror_clamp, GL_EXT_texture_object, GL_EXT_texture_rectangle, GL_EXT_vertex_array, GL_APPLE_packed_pixels, GL_ATI_draw_buffers, GL_ATI_texture_env_combine3, GL_ATI_texture_mirror_once, GL_ATIX_texture_env_combine3, GL_IBM_texture_mirrored_repeat, GL_INGR_blend_func_separate, GL_MESA_pack_invert, GL_MESA_ycbcr_texture, GL_NV_blend_square, GL_NV_fragment_program, GL_NV_light_max_exponent, GL_NV_point_sprite, GL_NV_texgen_reflection, GL_NV_texture_rectangle, GL_NV_vertex_program, GL_NV_vertex_program1_1, GL_SGI_color_matrix, GL_SGI_color_table, GL_SGIS_generate_mipmap, GL_SGIS_texture_border_clamp, GL_SGIS_texture_edge_clamp, GL_SGIS_texture_lod, GL_SGIX_depth_texture, GL_SGIX_shadow, GL_SGIX_shadow_ambient, GL_SUN_multi_draw_arrays visual x bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer ms cav id dep cl sp sz l ci b ro r g b a bf th cl r g b a ns b eat ---------------------------------------------------------------------- 0x23 24 tc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None 0x24 24 tc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 None 0x25 24 tc 0 32 0 r y . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None 0x26 24 tc 0 32 0 r . . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None 0x27 24 dc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None 0x28 24 dc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 None 0x29 24 dc 0 32 0 r y . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None 0x2a 24 dc 0 32 0 r . . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None 0x3d 32 tc 0 32 0 r . . 8 8 8 8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Ncon
sh ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run --extract adresarKamToExtraktujua v tom rozbalenym sem pak nasel fglrx-uninstall nebo tak neco, to sem spustil, restartoval pocitac a je to v pohode, teda pri prvnim pokusu sem spustil hru ta sla pak prohlizec kliknul na tenhle dotaz a uplne to zatuhlo a musel sem restartovat, tak se to snad uz nebude opakovat... (jakoby sem mohl pres magic key alt - SysRq - K si osvobodit klavesnici a prepnout se do konzole ale na obrazovce se to neprekreslovalo... vytuhla teda jen grafika asi...)
Tiskni
Sdílej: