Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
smajchl@smajchl:~$ cat /etc/debian_version
5.0.4
a problem je nainstalovat drivery od ati, mam novejsi jadro z unstable debianu, protoze v nem jsou ovladace na mou zvukovku ale ted je to problem nainstalovat ty ovladace na grafiku mam radeon X300 a s ovladacem radeon nejde spustit chromium...
vkladam log s tou chybou co udela ten oficialni instalator ze stranek ati... nasel jsem toto avsak pokud to v tom souboru prepisu tak se ten soubor zas prepise zpatky ten instalator to prepise i kdyz mu to zmenim v prubehu toho co bezi, tak poradte co mam delat? dik moc
Ovladace fglrx je od verze 9.3 jen pro serii HD2000 a vyssi...
Muzes zkusit ovladace jako ati, radeon nebo radeonhd.majchl@smajchl:~$ chromium WARNING: could not read config file (/home/smajchl/.chromium) WARNING: could not read score file (/home/smajchl/.chromium-score) randomizing. SDL initialized. Couldn't set GL mode: Couldn't find matching GLX visualovladac mam radeon, tak si myslim ze to bude jako u nvidie, tam nv taky neumi opengl a podobny kraviny. Jinak ten ovladac sem stahnul tady a pisou ze je i pro moji X300 je to verze 9.3 A diky za rady, muzu zkusit jeste to radeonhd jestli to nebude delat potize. Ovladac ati sem totiz nenasel.
Ten ovladac od fglrx (9.3) je pro starsi jadro, pak se vyvoj ovladace pro starsi grafiky presunul na OpenSouce...
Beha ti vubec 3D? Mel bys mit nainstalovane balicky "mesa" (popr. zkompilovat) a dej sem vypis z "glxinfo".
Jestli ale chces pouzivat fglrx, musis mit jadro 2.6.28 a nizsi.smajchl@smajchl:~$ lspci |grep Aud 00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller smajchl@smajchl:~$ uname -a Linux smajchl 2.6.32-trunk-686 #1 SMP Sun Jan 10 06:32:16 UTC 2010 i686 GNU/Linuxale zkusim to mesa sem ted doinstaloval a jdu to zkusit jinak 3D prave neslo to je ten problem asi to potrebuje ten google browser.
DD a direct rendering nejde stejne asi to chrousta procesor... no neva ale dik stejne za pomoc
smajchl@smajchl:~$ glxinfo | grep irect direct rendering: No (If you want to find out why, try setting LIBGL_DEBUG=verbose) OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirectale nevadi prestavam to resit, to co sem si myslel ze je prohlizec je hra ktera se akorat stejne jmenuje, stahnu ten chromium rovnou ze stranek googlu...
smajchl@smajchl:~$ LIBGL_DEBUG=verbose glxinfo
name of display: :0.0
display: :0 screen: 0
direct rendering: No (If you want to find out why, try setting LIBGL_DEBUG=verbose)
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,
GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_OML_swap_method,
GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_hyperpipe,
GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_MESA_copy_sub_buffer
client glx vendor string: ATI
client glx version string: 1.4
client glx extensions:
GLX_ARB_create_context, GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample,
GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,
GLX_MESA_allocate_memory, GLX_MESA_swap_control,
GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_NV_swap_group, GLX_OML_swap_method,
GLX_OML_sync_control, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control,
GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig,
GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_SGIX_swap_group,
GLX_SGIX_visual_select_group, GLX_EXT_texture_from_pixmap
GLX version: 1.2
GLX extensions:
GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context,
GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_OML_swap_method,
GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig,
GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_EXT_texture_from_pixmap
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
OpenGL version string: 1.4 (2.1 Mesa 7.0.4)
OpenGL extensions:
GL_ARB_depth_texture, GL_ARB_draw_buffers, GL_ARB_fragment_program,
GL_ARB_imaging, GL_ARB_multisample, GL_ARB_multitexture,
GL_ARB_occlusion_query, GL_ARB_point_parameters, GL_ARB_point_sprite,
GL_ARB_shadow, GL_ARB_shadow_ambient, GL_ARB_texture_border_clamp,
GL_ARB_texture_compression, GL_ARB_texture_cube_map,
GL_ARB_texture_env_add, GL_ARB_texture_env_combine,
GL_ARB_texture_env_crossbar, GL_ARB_texture_env_dot3,
GL_ARB_texture_mirrored_repeat, GL_ARB_texture_non_power_of_two,
GL_ARB_texture_rectangle, GL_ARB_transpose_matrix, GL_ARB_vertex_program,
GL_ARB_window_pos, GL_EXT_abgr, GL_EXT_bgra, GL_EXT_blend_color,
GL_EXT_blend_equation_separate, GL_EXT_blend_func_separate,
GL_EXT_blend_logic_op, GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract,
GL_EXT_clip_volume_hint, GL_EXT_copy_texture, GL_EXT_draw_range_elements,
GL_EXT_fog_coord, GL_EXT_framebuffer_object, GL_EXT_multi_draw_arrays,
GL_EXT_packed_pixels, GL_EXT_paletted_texture, GL_EXT_point_parameters,
GL_EXT_polygon_offset, GL_EXT_rescale_normal, GL_EXT_secondary_color,
GL_EXT_separate_specular_color, GL_EXT_shadow_funcs,
GL_EXT_shared_texture_palette, GL_EXT_stencil_wrap, GL_EXT_subtexture,
GL_EXT_texture, GL_EXT_texture3D, GL_EXT_texture_edge_clamp,
GL_EXT_texture_env_add, GL_EXT_texture_env_combine,
GL_EXT_texture_env_dot3, GL_EXT_texture_lod_bias,
GL_EXT_texture_mirror_clamp, GL_EXT_texture_object,
GL_EXT_texture_rectangle, GL_EXT_vertex_array, GL_APPLE_packed_pixels,
GL_ATI_draw_buffers, GL_ATI_texture_env_combine3,
GL_ATI_texture_mirror_once, GL_ATIX_texture_env_combine3,
GL_IBM_texture_mirrored_repeat, GL_INGR_blend_func_separate,
GL_MESA_pack_invert, GL_MESA_ycbcr_texture, GL_NV_blend_square,
GL_NV_fragment_program, GL_NV_light_max_exponent, GL_NV_point_sprite,
GL_NV_texgen_reflection, GL_NV_texture_rectangle, GL_NV_vertex_program,
GL_NV_vertex_program1_1, GL_SGI_color_matrix, GL_SGI_color_table,
GL_SGIS_generate_mipmap, GL_SGIS_texture_border_clamp,
GL_SGIS_texture_edge_clamp, GL_SGIS_texture_lod, GL_SGIX_depth_texture,
GL_SGIX_shadow, GL_SGIX_shadow_ambient, GL_SUN_multi_draw_arrays
visual x bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer ms cav
id dep cl sp sz l ci b ro r g b a bf th cl r g b a ns b eat
----------------------------------------------------------------------
0x23 24 tc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None
0x24 24 tc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 None
0x25 24 tc 0 32 0 r y . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None
0x26 24 tc 0 32 0 r . . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None
0x27 24 dc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None
0x28 24 dc 0 24 0 r y . 8 8 8 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 None
0x29 24 dc 0 32 0 r y . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None
0x2a 24 dc 0 32 0 r . . 8 8 8 8 0 16 8 16 16 16 16 0 0 None
0x3d 32 tc 0 32 0 r . . 8 8 8 8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Ncon
sh ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run --extract adresarKamToExtraktujua v tom rozbalenym sem pak nasel fglrx-uninstall nebo tak neco, to sem spustil, restartoval pocitac a je to v pohode, teda pri prvnim pokusu sem spustil hru ta sla pak prohlizec kliknul na tenhle dotaz a uplne to zatuhlo a musel sem restartovat, tak se to snad uz nebude opakovat... (jakoby sem mohl pres magic key alt - SysRq - K si osvobodit klavesnici a prepnout se do konzole ale na obrazovce se to neprekreslovalo... vytuhla teda jen grafika asi...)
) a to hlavne kuli tomu ze to proste vytuhava ta grafika v 3D, nevadi.. aspon nebudu hrat hry, asi to bude tim jak je to stary ty balicky v tom Stable...
Tiskni
Sdílej: