Na GOG.com běží Spring Sale. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Deep Sky Derelicts.
Sound Open Firmware, projekt Linux Foundation, open source audio DSP firmware a SDK, byl vydán ve verzi 2.5.0. Přináší podporu platformy Mediatek mt8188 nebo nový audio modul ARIA (Automatic Regressive Input Amplifier Module).
Byla vydána nová verze 5.8 programovacího jazyka Swift (Wikipedie). Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení budou oficiální binární balíčky pro Ubuntu 18.04, Ubuntu 20.04, Ubuntu 22.04, CentOS 7, Amazon Linux 2 a Red Hat Universal Base Image 9.
Byla vydána nová verze 1.77 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.77 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána beta verze Ubuntu 23.04 s kódovým názvem Lunar Lobster. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 23.04 mělo vyjít 20. dubna 2023.
Linuxová distribuce OpenMandriva byla vydána ve verzi ROME 23.03. Název ROME říká, že se jedná se o průběžně aktualizovanou (rolling) edici. Stabilní edice nese název Rock, aktuálně OpenMandriva Lx 4.3 Dysprosium.
Tento pátek od 14:00 proběhne v Brně na FI MUNI konference DevConf Mini. Na programu je celá řada zajímavých přednášek od testování releasů Fedory, přes super počítače nebo Big Data, až po závody autonomních aut. Konferenci bude možné sledovat i na online streamu.
Minulý týden proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Vancouver 2023. Adobe Reader, Microsoft SharePoint, Oracle VirtualBox, Tesla, Ubuntu Desktop, Windows 11, macOS, Microsoft Teams, VMWare Workstation. Vše hacknuto. Synacktiv získal 530 000 dolarů a Teslu Model 3.
Byla vydána nová stabilní verze 3.5 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy v oznámení o vydání a na YouTube.
Po 5 měsících vývoje od vydání verze 6.1 byla vydána nová verze 6.2 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Dolphy bylo vybráno na počest amerického jazzového altsaxofonisty, flétnisty a basklarinetisty Erica Dolphyho.
/ - /home - unalocated - /var/vm - swapTohle rozdeleni je proto, ze nedokazu dopredu rict kolik mista budu potrebovat pro /home a kolik pro virt. stroje /var/vm. V budoucnu je budu potrebovat zvetsit - jen nevim, ktery a o kolik. Proto jsem mezi tyto dva oddily umistil unalocated space - je to z duvodu aby se ty dva mely "kam rozsirovat".
Řešení dotazu:
I když se Softwarový RAID a Logical Volume Manager (LVM)
často spojují s velkými servery vybavenými desítkami disků,
s úspěchem je můžeme použít také v domacích počítačích vybavených
dvěma či třemi pevnými disky.
/usr
pro instalaci dalších programů.
/tmp
, /srv
a /var
by mi nevadily na jednom oddílu, ale nechtěl jsem je mít v kořenovém. Symbolické linky jsem dělat nechtěl./home
jsem chtěl mít také zvlášť.
/
, /usr
, /tmp
a /var
. Ostatní oddíly jsem jenom připojil.
Snapshoty sice nepoužívám, ale v případě virtuálních strojů by mohly být docela užitečné. Ušetří se tím dost místa.
Tak tohle můžu udělat i bez LVM.A teď zvětši prostor pro Gentoo nebo Domov na 40 GB. Hodně štěstí.
Přiliž nechápu tendence vyrábět na osobním počítači hodně oddílů.U mě:
Pvíce oddílů má smysl tehdy, pokud je riziko, že někde může nastat nekontrolovaná expaze objemu dat a zahltí se oddíl.Nejde o zaplnění ale o fragmentaci systémového oddílu, především tak aby docházelo co nejméně k posouvání hlaviček nad plotnami, s tím souvisí odezva ale i zbytečné hřátí při vyšší zátěži.
Adresáře/tmp
,/srv
a/var
by mi nevadily na jednom oddílu, ale nechtěl jsem je mít v kořenovém. Symbolické linky jsem dělat nechtěl.
Když nechcete nebo nemůžete použít symbolický link, lze to řešit např. pomocí "mount --bind
".
/srv/www
na /home/www
, jak jsem původně chtěl. Původní oddíl /srv
tím mohu zrušit a přidat k /home
.
1. Ty sektory se namapují na odpovídající části LV, takže výsledek samozřejmě záleží na tom, kam se trefí. Ale celkově bude riziko stejné jako bez LVM.
2. Určitá režie tam samozřejmě je, ale není příliš výrazná. Kdysi jsem viděl nějaké testy, IIRC to vycházelo nanejvýš do tří procent. Samozřejmě to bude záviset i na míře fragmentace (z kolika segmentů se bude LV skládat); pokud byste záměrně vytvořil hodně fragmentované mapování, bude to asi na výkonu znát, ale při normálním používání k něčemu takovému nedojde.
LVM má navíc i další výhody, např. vám výrazně usnadní práci v okamžiku, kdy budete potřebovat filesystém přestěhovat na nový disk.
Tiskni
Sdílej: