Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Řešení dotazu:
/boot - primární oddíl, cca 100MB /swap - primární oddíl, 1.5x velikost RAM Windows - primární oddíl Rozšířený oddíl (speciální typ primárního oddílu) / - logický oddíl Data - logický oddíl
Ale měl bych ještě dotaz: v čem je rozdíl mezi primárním a logickým oddílem?MS-DOS tabulka oddílů umožňovala pouze 4 oddíly (těm se říká primární). Proto se pak vymyslelo, že jeden z těch oddílů (říká se mu extended, rozšířený) bude mít speciální hlavičku a uvnitř něj budou další oddíly (těm se říká logické).
Primární oddíly můžeš mít čtyři (při msdos tabulce). Dal bych to takhle:
Nebo použít LVM:
Díky LVM můžeš používat snapshoty (obraz disku k určitému okamžiku, můžeš se vrátit ke starší verzi souborů) a vůbec se to lépe spravuje.
Vyčleňovat bokem /boot mi přijde zbytečné (pokud neplánuješ použít nějaký souborový systém, ze kterého nejde bootovat, což asi neplánuješ).
Nejsem si jist, jestli je možné z LVM bootovat.GRUB2 to umí.
No právě. Na většině live CD ho nemám. Raději v tom zůstanu konzervativní. Pozastavil jsem se také nad tím, proč tady bylo navrhováno dát swap na primární oddíl a rootovský oddíl do LVM. Podle mne je mnohem výhodnější to mít obráceně. Existuje snad nějaký pádný důvod, proč mít swap v primárním oddílu? A důvod, proč ho mít?Nejsem si jist, jestli je možné z LVM bootovat.GRUB2 to umí.
Raději v tom zůstanu konzervativní.Kdybych byl takhle konzervativní, tak mám všude ještě MS-DOS a FAT16
Pozastavil jsem se také nad tím, proč tady bylo navrhováno dát swap na primární oddíl a rootovský oddíl do LVM.To bylo myslím primární vs. rozšířený – já bych prostě zrušil samostatný /boot a pak se vejde všechno do primárních – nebo použít to LVM (a do něj pak root i swap).
Tiskni
Sdílej: