Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
atlas ~ # free total used free shared buffers cached Mem: 2042540 2000016 42524 0 1704044 14188 -/+ buffers/cache: 281784 1760756 Swap: 2987516 760 2986756Testovacie dáta sú tvorené asi 9 miliónmi súborov, rozdelených po adresároch do dvoch úrovní: dir1/dir2/files, pričom dir1 je číslo od 1 do 18, dir2 číslo od 1 do 256, a v každom z nich je asi 2000 files. T.j. na prvej úrovni je 18 adresárov, na druhej 256 adresárov (v každom z tých 18-tich) a na tretej 2000 súborov (v každom z tých 256). Testovacie dáta majú spolu 3 TB (obsadenie filesystému na 50%). Skúšal som to na ext2 a ext3, chystám sa vyskúšať aj ďalšie filesystémy. Hardvér je: HP ProLiant DL160G6, 1x CPU E5506, 1x 2GB RAM, 4x HP 2TB 3G SATA 7.2K 3.5" Je mi jasné, že bude potrebné dokúpiť ďalšiu RAM, otázka ale je, že koľko? V ideálnom svete čo najviac, ale v reáli keď dáme všetky peniaze na pamäť, môžu nám potom chýbať inde. Preto sa na Vás obraciam, či niekto nemá skúsenosť s takto obludnými oddielmi a rozsiahlou populáciou súborov. Neexistuje nejaký vzorec, podľa ktorého by sa dalo vypočítať, že pri počte súborov X bude potrebná RAM najmenej Y ? Budem ale rád aj za iné návrhy, či pripomienky. Vopred vďaka. AraxoN
Řešení dotazu:
/proc/PID/
.
Skontroluj súbor limits,status. V prípade, že spúšťaš úlohu pod ID väčším ako 0, tak sú tam určité limity.
Hlavne treba sledovať výpisi čo dáva program a sledovať systempvé logovacie súbory.
Potom sa možnu bude dať určiť ďalší postup.
#!/bin/sh SRC=/root/test_data DST=/mnt/data mkdir $DST/files for i in `seq 1 18` ; do mkdir $DST/files/$i for j in `seq 0 255` ; do echo $i/$j mkdir $DST/files/$i/$j cp $SRC/* $DST/files/$i/$j done done
cp $SRC/* $DST/files/$i/$jcp $SRC/* $DST/files/$i/$j
mkdir $DST/files/$i
a mkdir $DST/files/$i/$j
a mkdir $DST/files/$i/$j
time
.atime
a noatime
je iba niekoľko percent (samozrejme v prospech noatime
).
iotop
? Není ztráta rychlosti na žurnálu?
Zkusil jsem si totéž v menším rozsahu, mám podobný i když podstatně méně výkonný server. (4x1,5TB v raid5, nad tím lvm, nad tím ext4, a poháněné úsporným AMD Zacate s 4GB paměti). Spuštění Vašeho upraveného skriptu dává cca 40-70MB/s zápisu. Oddíl na LVM je celkem zaplněn (přes 2,5 TB dat a cca 500GB volný, proto jsem zapisoval jen 100GB). Přímý sekvenční zápis 1GB souboru
dd if=/dev/zero of=file1G.tmp bs=1M count=1024mi dává rychlosti cca 130-135 MB/s
$free total used free shared buffers cached Mem: 3607968 3505856 102112 0 173252 3100984 -/+ buffers/cache: 231620 3376348 Swap: 0 0 0veškeré operace jsem dělal pod běžným uživatelem.
top
je iotop
setříděné podle procesu, které mají největší io. Takže zajímavé jsou ty nahoře
V ext4 (a tuším i v ext3) je journal proces jbd2
.
atop
, který také ukazuje okamžité rychlosti a zátěže jednotlivých fyzických disků pole, rychlost a zátěž raidu i oddílů.
dstat
- cez -D sa dajú vypísať jednotlivé blokové zariadenia (t.j. cez dstat -D md4,sda,sdb,sdc,sdd
vidím všetko podstatné). Atop skúsim.
RAID5 znamena pro server nejen pocitani parity, ale i 4x duplikovane IO operace, kazdy zapis i cteni(o jednu IO mene) na disk vyzaduje zapsani dat na vsechny disky. Toho te zbavi jen HW raid.Jakto, že mě toho zbaví HW RAID. Samozřejmě nezbaví. Protože i on musí 4x zapsat data na disk, i on musí počkat na disky, až se provedou seeky. Při pohledu na datové rozhraní disku není v přenosu rozdíl. Pokud mám kvalitně provedenou základní desku, a tím myslím, že všechny disky mohou jet současně přenosy do paměti v plné rychlosti, které jsou schopny, není naprosto žádný důvod, proč by SW RAID neměl mít stejný výkon jako HW RAID. Jasně pokud je deska jednoduchá a datový proud na jednom SATA vyblokuje datové proudy na jiném SATA, tak je to na RAID nepoužitelné. A právě v jednoduchosti desky může být zrada.
ps. jaky si myslis ze je duvod pro kupovani drahych HW raidu i dnes v dobe 8 jadrovych CPU, kdy procesor na beznem serveru ma zatez v jednotkach procent.První důvod je rozdělení výkonu. Pro velké raidy visící třeba na Fibre Channel má smysl. A druhý důvod je marketingová politika výrobců, jejich lenost (že nechtějí dělat jinak zpracované zařízení než na jaké jsou zvyklí) a hloupost a lenost kupců (raději dáme dvakrát tolik a bude to jednoduše fungovat než abychom měli práci se seřízením a nastavením). Je to podobné, jak někdy koncem 80 let se pořád prodávaly minipočítače Digital Equipment VAX xxx. Také jsem slyšel spoustu argumentů, že to je to pravé, když jsem vysvětloval, že pracovní stanice třeba od SUN nebo Silicon Graphics udělá to samé za 1/5 ceny.
Tiskni
Sdílej: