Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Na Debianu běží isc-dhcp-relay. Je to na routeru, klienti přicházejí z jedné sítě a DHCP server je ve druhé síti. Démon dhcrelay musí poslouchat na obou rozhraních, protože z jednoho dostavá requesty a z druhého odpovědi. dhcrelay každý request přeposílá dvakrát, při čemž jedna přeposílka má zdrojou adresu routeru v síti klienta, a druhá má zdrojovou adresu routeru v síti serveru. Server ale na druhou přeposílku reaguje hlášením wrong network a odpovídá DHCPNAK. Teď záleží na klientovi, jak si to přebere. Některý klient se toho lekne a zůstane bez adresy. Jak přemluvím dhcrelay aby se takto nechoval?
Řešení dotazu:
Zapomněl jsem napsat, že obě sítě jsou na jednom fyzickém rozhraní a síť klienta je VLAN a síť serveru je nativní. Když přijde broadcast, program možná neumí poznat, odkud to přišlo a tedy ani s jakou zdrojovou adresou to poslat. Vidím že stejně se mi chová tcpdump - vidí jen provoz na jedné VLANě, ale broadcasty vidí ze všech VLAN na tom jednom drátě.
Bugs: Using the same interface on both upper and lower sides may cause loops, so when running this way, the maximum hop count should be set to a low value.treba pomuze.. NN
Na jednom fyzickém rozhraní máme tagovanou VLAN eth0.5 a nativní síť eth0. Démon poslouchá na adresách v obou sítích. Když přijde z VLAN broadcast, soket na VLAN ho dostane a démon odpoví. Ale ten samý broadcast přijde taky na soket poslouchající na nativní síti eth0, protože tak jsou v linuxu VLANy implementovány. Démon tedy odpoví ještě jednou z nativního rozhraní. To je celé. Řešení je zrušit nativní síť a všecko dělat na dvou tagovaných VLANách. To jsem udělal a přeslechy broadcastů přestaly.
Tiskni
Sdílej: