Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Když kompilujeme ze zdrojového kódu aplikace, nemusíme je kompilovat a instalovat do adresářů, kam se obvykle instalují programy pomoci balíčků. Můžeme použít například /opt/slozka
nebo i některý domácí adresář. Takové věci si však nemůžeme dovolit při kompilování sdílených knihoven nebo pluginů, protože by je žádná aplikace nenašla. Sdílené knihovny a pluginy každá aplikace hledá na obvyklých místech, proto i při kompilaci musíme zachovat, kam se to nainstaluje. Teď mě ale napadá, že můžou být taky vyjímky, kdy sdílené knihovny nebo pluginy můžeme nebo dokonce je vhodné nakompilovat jinam. Příklad:
Pomoci balíčku mám nainstalované swh-plugins, které fungují dobře. Některý plugin bych si chtěl upravit, aby fungoval trochu jinak, ale ostatní pluginy bych nechtěl pokazit. Proto bych si stáhnul zdrojový kód swh-plugins, rozbalím, udělám některé úpravy ve zdrojovém kódu u vybraného pluginu, potom všechny pluginy zkompiluji. Při kompilaci si však zvolím nějaký prázdný adresář, třeba i v domácí složce. Vím, že zatím ty nové plginy fungovat nebudou, protože je žádný program nenajde, to ale nevadí. Vyhledám si binární soubur pluginu, který jsem předtím upravoval, a ten ručně nakopíruji teprve až teď na obvyklé předepsané místo, aby ho aplikace našly. Ještě předtím zkontroluji, jestli v tom "obvyklém" adresáři není soubor se stejným názvem a pokud je, tak si název nového souboru upravím, aby se odlišil a nepřepsaly be se soubory navzájem.
Mám pravdu, že v některých případech je vhodné pluginy dočasně nakompilovat jinam? Mohl bych postupovat, jak jsem popsal? A nemůže kompilace selhat nebo zkončit chybou, kvůli tomu, že si nastavím, aby se mi to kompilovalo jinam? Přece jenom to nejsou normální aplikace, ale pluginy nebo sdílené knihovny, u kterých to není zvykem.
Řešení dotazu:
Tiskni
Sdílej: