Počítačové hře Doom je dnes 30 let. Vydána byla 10. prosince 1993. Zahrát si ji lze také na Internet Archive.
V srpnu společnost HashiCorp přelicencovala "své produkty" Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad a Waypoint z MPL a Vagrant z MIT na BSL (Business Source License). V září byl představen svobodný a otevřený fork Terraformu s názvem OpenTofu. Na konferenci Open Source Summit Japan 2023 byl představen (YouTube) svobodný a otevřený fork Vaultu s názvem OpenBao (GitHub).
Na dnes plánované vydání Debianu 12.3 bylo posunuto. V jádře 6.1.64-1 v souborovém systému ext4 je chyba #1057843 vedoucí k možnému poškození dat.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek i s náhledy aplikací v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Tak od ledna linuxové terminály, výchozí pozadí i celé desktopy v barvě "broskvového chmýří", v barvě "jejíž všeobjímající duch obohacuje mysl, tělo i srdce". Barvou roku 2024 je PANTONE 13-1023 Peach Fuzz.
Byla vydána verze 10 linuxové distribuce Freespire (Wikipedie). Jedná se o bezplatnou linuxovou distribuci vyvíjenou společností PC/OpenSystems LLC stojící za komerční distribucí Linspire (Wikipedie), původně Lindows.
Binarly REsearch před týdnem informoval o kritických zranitelnostech UEFI souhrnně pojmenovaných LogoFAIL. Tento týden doplnil podrobnosti. Útočník může nahradit logo zobrazováno při bootování vlastním speciálně upraveným obrázkem, jehož "zobrazení" při bootování spustí připravený kód. Pětiminutové povídání o LogoFAIL a ukázka útoku na YouTube.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.85 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.85 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
git.kernel.org je nově oficiálně také v tmavém vzhledu.
Richard Hughes na svém blogu oznámil, že počet aktualizací firmwarů pomocí služby LVFS (Linux Vendor Firmware Service) přesáhl 100 milionů. Přehled podporovaných zařízení, nejnovějších firmwarů nebo zapojených výrobců na stránkách LVFS.
prosím potřeboval bych poradit ohledně virtualizace. Rád bych měl PC se dvěma OS systémy, které bych chtěl provozovat "najednou". Vysvětlím podrobněji: V PC mám dva disky, na každém disku jiný OS(WIN7,Ubuntu). Spustím Ubuntu a rád bych v nějakém virtualizačním SW spustil WIN7. Rád bych, aby vše fungovalo i opačně, spustím Ubuntu a ve virtualizačním SW WIN7. Co doporučíte za virtualizační SW?https://www.virtualbox.org/
Jak se budou chovat jednotlivé OS, když jednou poběží na virtualizovaném HW a podruhé na fyzickém, půjde to vůbec?u těch windows nevím, ale Ubuntu se dá v pohodě přesunout z "reálné" instalace do virtuální a tam provozovat (používám to hodně často, zkouším tak nanečisto změny/aktualizace)
Linuxové jádro si HW konfiguraci neukládá, při každém bootu detekuje přítomný hardware a nahraje pro něj ovladače, pokud je má. Nabootovat na jakémkoliv zařízení s podporovaným HW by tedy problém být neměl. Otázka je, jak se budou na neustále se měnící HW konfiguraci dívat další aplikace. Např. KDE4 is ukládá konfiguraci zvukového HW, rozlišení a polohu připojených displejů atp; možností, kde se může něco nečekaně rozsypat je dost.
Jako největší problém bych ale viděl 3D akceleraci. Proprietární ovladače GK totiž nahradí knihovnu libgl svou vlastní verzí, která ale velmi pravděpodobně nebude fungovat s grafickým ovladačem VirtualBoxu. Sice je možné mít v systému několik verzí libgl, ale je to přesně ten typ nepříjemnosti, který elegantní řešení transformuje v osinu v zadnici. Možnosti jsou buď používat opensource ovladače pro GK (nižší výkon, skoro žádný power management a podpora OpenGL jen do verze 3.3 (jakž takž)) nebo zablacklistovat vboxvideo. Dlužno říct, že některá pracovní prostření (Unity) bez 3D akcelerace nefungují.
Ad WindowsWindows si naopak HW konfiguraci ukládají. Jak se tohle může projevit si netroufám odhadnout, ale např. by se mohlo stát, že po každém bootu do jiného "prostředí" byste musel Windows znovu aktivovat. Pokud vím, tak VirtualBox řeší 3D akceleraci ve Windows vlastními d3d8.dll a d3d9.dll knihovnami, které fungují jen jako D3D->OGL překladová vrstva á la WINE. Instalací VirtualBoxí 3D akcelerace byste tedy nejspíš rozbil tu "skutečnou" (jak funguje ten experimentální WDDM ovladač nevím, rozhodně je ale plný bugů). Na druhou stranu kromě Aera tu 3D akceleraci pod Windows na nic nepotřebujete.
Osobně bych tohle do produkčního prostředí nenasazoval. Už jen proto, že podobné kejkle asi moc lidí nezkouší, budete muset jakýkoliv problém řešit na vlastní pěst. OS, který používáte více bych nainstaloval na železo a ten druhý virtualizoval.
Tiskni
Sdílej: