Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
/64 je předepsané pro sítě s SLAAC (IMO je to dokonce právě /64), jinak lze používat i větší prefixyTo nic nemění na tom, že měl jenda pravdu, že dle IPv6 Addressing Architecture jsou koncové sítě globálních adres vždy /64.
Fungovat to nebude, ale problém není v tom, že by se nedostal "z virtuálu ven", ale v tom, že se nedostane zvenku dovnitř, protože poslední hop očekává ty adresy v příslušném segmentu a tam mu nemá kdo odpovědět na neighbor solicitation (podobně jako u IPv4 nikdo neodpoví na ARP dotaz). Aby to mělo šanci fungovat, bylo by potřeba nastavit nějakou obdobu ARP proxy pro NDISC, ale nevím z hlavy, jestli to jde takhle hromadně.
Samozřejmě by to mohlo fungovat i tak, že bude mít extra adresu mimo rozsah a provider bude routovat ten rozsah přes ni, ale to už bez spolupráce providera nezařídí.
Zkuste řešení z odstavce proxy ARP na této stránce. Podle všeho by mělo fungovat (ale pro IPv6 jsem to ještě nezkoušel). U automatické varianty jsou pro IPv6 cesty
/proc/sys/net/ipv6/conf/*/proxy_ndp
Díky všem za odpovědi.Ještě nějakou přidám :).
Takže jestli tomu rozumím správně, s jedním /64 blokem to proroutovat nepůjde.Jeden /64 prefix globálních adres pro tvoji síť bohatě stačí, pokud ti ho provider přidělí a naroutuje. Po čem ti to naroutuje už je detail, může to být další /64 prefix, nějaký zbastlený prefix nebo třeba linkové adresy. Pro normální provoz bez černé magie je důležité, aby ten rozsah byl jenom tvůj (používaný jen na tvé vnitřní síti).
Šlo by ale nějak udělat, že bych ten prefix proroutoval alespoň na jeden z virtuálů, např. nějakým bridgem? Nebo to prostě dál nedostanu, než na server nedostanu?Dá se ledacos. Bridge je taky docela jednoduchý, ale nefunguje univerzálně, záleží, co chceš bridgovat. Proxy NDP je taky možnost, ale na IPv6 nefunguje tak hladce jako proxy ARP na IPv4, kvůli solicited node multicast adresám. Prostě cokoliv kromě standardního modelu s jednou podsítí pro tebe a jednou podsítí (i kdyby link-local) na transport je bastl.
s tím, že můžu pro své účely na této síti použít subnet /96.Rozbít providerovi tlamu ;).
Tiskni
Sdílej: