Společnost initMAX pořádá bezplatný webinář Zabbix a pokročilý databázový monitoring, zaměřený na efektivní správu a sledování databází pomocí nástroje Zabbix. Účastníci se naučí, jak nastavovat klíčové metriky, sledovat zátěž databázových serverů, analyzovat dotazy a předcházet problémům s výkonem. Webinář nabídne praktické ukázky a osvědčené postupy pro monitoring databází. … více »
Projekt reprodukovatelné openSUSE dosáhl významného milníku: proof-of-concept fork openSUSE se 100 % reprodukovatelně sestavitelnými balíčky.
Společnost Ondsel se snažila vylepšovat UX/UI FreeCADu a nabízet jej komerčně. Po dvou letech to ale vzdala. Pierre-Louis Boyer, bývalý zaměstnanec Ondselu, by rád pokračoval. Na YouTube představil soft-fork FreeCADu s názvem AstoCAD.
Aplikace pro blokování internetové reklamy v celé síti Pi-hole (Wikipedie) byla vydána v nové verzi 6. Přehled novinek a oprav v příspěvku na blogu.
Vývojáři počítačové hry Kingdom Come: Deliverance II (Wikipedie, ProtonDB) oznámili (𝕏), že za 2 týdny se prodalo 2 miliony kopií.
Společnost xAI založena Elonem Muskem na síti 𝕏 představila Grok-3, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Byla vydána nová verze 9.9p2 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Řešeny jsou 2 bezpečnostní chyby: CVE-2025-26465 (MITM pokud je zapnuta volba VerifyHostKeyDNS, ve výchozím stavu je vypnuta) a CVE-2025-26466 (DoS). Detaily na stránkách společnosti Qualys (txt).
Argentinský prezident Javier Milei čelí více než stovce žalob a trestních oznámení kvůli spáchání podvodu, protože na svých sociálních sítích propagoval kryptoměnu $LIBRA, jejíž hodnota se v krátké době znásobila a pak zhroutila.
Wayland Protocols byly vydány ve verzi 1.41. S dlouho očekávaným protokolem správy barev a High Dynamic Range (HDR).
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.11.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest (Wikipedie) v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
df
mi hlásilo obsazenost cca 71%, podobně
btrfs filesystem df / Data: total=36.47GB, used=25.24GB System, DUP: total=8.00MB, used=12.00KB System: total=4.00MB, used=0.00 Metadata, DUP: total=1.75GB, used=1.31GB Metadata: total=8.00MB, used=0.00Neco jsem zkusil nastudovat a nastavení btrfs v opensuse je takové, že jednak dělá hodinové snapshoty, také dělá snapshoty před a po všech operacích zypperu. A nechává měsíční snapshoty ležet. Takže jsem nějaké staré snapshoty pomazal a zase to do root filestému píše. Současný stav je
btrfs filesystem df / Data: total=36.47GB, used=17.86GB System, DUP: total=8.00MB, used=12.00KB System: total=4.00MB, used=0.00 Metadata, DUP: total=1.75GB, used=921.27MB Metadata: total=8.00MB, used=0.00Ale to mi nepřináší uspokojení, abych věděl, co se tam děje, kolik mám reálného místa na filesystému na zápis. 71% (nebo 25/36) je poměrně malé číslo na hlášku, že se do filesystému nedá zapsat. Zkouškou přes du jsem zjistil ze /usr má cca 6,5G a /var cca 3,5G jinak jsou to drobnosti, ale přesto se mi na 40 gigový filesystem odmítne zapisovat. A případně něco co by mi umožnilo automaticky smáznout staré snapshoty když bude místo chybět.
Nevím a nezjišťoval jsem, ale dřív tento nástroj neuměl pracovat se snapshoty - neuměl spočítat, kolik místa sežerou snapshoty.
Vzhledem k tomu, že snapshoty mohou tvořit velmi hustý strom, tak odpověď na otázku "kolik ušetřím smazáním snapshotu" by v podstatě znamenala nutnost projít všechny soubory ve všech snapshotech a jejich bloky a zjistit velikost těch, které patří pouze do souborů vybraného snaphsotu. Pamatujte také na referenční linky (dva soubory sdílející stejné bloky). Takže na tohle nástroj asi jen tak existovat nebude.
Jinak, když se odstraní snapshot, tak to na volném místě nepoznáš hned. Vše se ve skutečnosti děje na pozadí a volné místo se uvolní později.
Přesně tak, od toho tam je jaderný proces btrfs-cleaner.
Z tohoto pohledu lze tedy říci, že používáme btrfs dlouho, ale asi jej nevyužíváme zcela "úplně" a tak je možné, že si na nějaké limity a problémy nesáhneme.
Já též (už to budou přes dva roky) a v podstatě na žádné problémy jsem nenarazil (snad kromě vlastnosti v podobě pomalého fsync). Trochu mi to vadí, protože nevím, co všechno se potom může v produkci objevit.
Tiskni
Sdílej: