V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
nějakou dobu už mi běží na backup serveru FreeBSD 9.1 se souborovým systémem ZFS (ostatně kvůli tomu tam mám také freebsd). Zálohuji na něj servery a většinou pomocí BackupPC - pro každý server 1x týdně full backup, 1x denně inkrementální. Serverů je celkem 13 a až na 2 výjimky to jsou linuxové servery. U nich je velikost full backup +-20 GB. 2 servery jsou Windows zálohované přes rsync skrze ssh tunel a u nich je velikost plné zálohy cca 600 GB pro každého. Všechny tyto servery se zálohují do nekomprimovaného zfs poolu. Kromě BackupPC také zálohuji 1x týdně virtuální stroje, resp. jejich disky manuálně pomocí vlastního skriptu (+-50GB * 6) - tady využívám zfs snapshoty a pomocí rsync posílám pouze rozdílová data (trvá to déle, ale ušetří to díky zfs veliké množství místa na disku anichž bych musel používat deduplikaci).
Teď k jádru problému: zálohovací stroj přestal stíhat zálohování. Má na toto dost slabý hardware a není dost finančních prostředků na nějakou jeho změnu. Je to taková skládačka - AMD Dual-Core Athlon X2 4450e (45W), 2300MHz, 5 GB RAM (nonECC - vím že je to risk na ZFS...), 4x SATA 2 TB disky. Jak nabobtnalo množství zálohovaných a i již zazálohovaných dat, tak prudce klesl výkon - pravděpodobně za to může ZFS v raidz1.
Mám několik oẗázek: Jak je na tom nyní btrfs s ohledem na spolehlivost a rychlost na linuxu oproti zfs na freebsd? Když jsem před rokem zkoušel asi měsíc btrfs, pokaždé se mi nakonec rozsypal. Nebo si myslíte, že na takové množství dat bude lepší klasika např. ext4 (tam bych ale zase přišel o snapshoty)? Šel bych určitě do linuxu, protože po roční zkušenosti s freebsd mi připadá, že linuxové jádro daleko lépe zvládá vysokou zátěž (asi lepší IO scheduler či co).
atop
a také se to zobrazuje na grafech munin
. Typický čas pro úplnou zálohu je 120Min a pro inkrementální 20-40min. Z každé stanice je to cca 200-400 000 souborů. Celkem má záloha kolem 1,2 mil souborů.
Nejdříve mě to připadalo strašně dlouhé. Ale když jsem se díval, co zálohování na cíli vyrobí, tak jsou to soubory nazvané svými hash hodnotami, rozdělené do 3 úrovní adresářů podle prvních 3 hexa znaků hashe. V jednotlivých zálohách konkrétních systémů jsou pak hardlinkované odkazy na tento hashový pool. A protože při jak inkrementální tak úplné záloze stejně musí sytém projít všechny soubory jestli je má zazálohované v aktuální verzi, tak jsem dospěl k názoru, že stejně to rychleji nepůjde, protože když u disku je tak cca 100 IOPS tak 200 000 souborů je odhadem 2000 sekund. Pro mne výhoda je, že jak mají všechny systémy stejné distro, tak soubor, který je stejný je hardlinkovaný ze záloh všech strojů (vyzkoušeno pomocí find /var/lib/BackupPC -samefile fvi
) (konkrétně záloha vi
má u mne 170 hardlinků). A čistě ten find
běžel asi 35 minut, jak je ten strom velký. Takže si myslím, že změna file systému nepomůže. A
Tím záloha serverů myslím opravdu všechno, co na těch strojích je. V podstatě těch systémových souborů moc není, jde o uživatelská data - typicky nejhorší asi bude několik gigabajtů mailů v malých souborech či rozsáhlé webové stránky a hlavně stovky tisíc malých souborů na windows serverech (jsou to fileservery).
Ono ten backup server se jeví podle monitorování jako nezatížený - nízké využití sítě, malé rychlosti zápisu na disky, procesor podle topu nevyužitý - nicméně v něčem mi freebsd asi kecá. Disky mají dost práce - přes dd naměřím rychlost zápisu kolem 2-5 MB/s, pořád běží dost procesů find programu BackupPC. Načtení web statistiky BackupPC trvá i přes 30 sekund. Podle mě to padlo na limity HW + ZFS filesystému (i bez zálohování výkonnost ZFS nic moc na tomto HW). Proto nevím jestli bych si třeba btrfs na linuxu nepolepšil ...
Tiskni
Sdílej: