Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
Polské vývojářské studio CD Projekt Red publikovalo na Printables.com 3D modely z počítačové hry Cyberpunk 2077.
Organizátoři konference LinuxDays 2025 vydali program a zároveň otevřeli registrace. Akce se uskuteční 4. a 5. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích, kde vás čekají přednášky, workshopy, stánky a spousta šikovných lidí. Vstup na akci je zdarma.
Uživatelé komunikátoru Signal si mohou svá data přímo v Signalu bezpečně zálohovat a v případě rozbití nebo ztráty telefonu následně na novém telefonu obnovit. Zálohování posledních 45 dnů je zdarma. Nad 45 dnů je zpoplatněno částkou 1,99 dolaru měsíčně.
Server Groklaw, zaměřený na kauzy jako právní spory SCO týkající se Linuxu, skončil před 12 lety, resp. doména stále existuje, ale web obsahuje spam propagující hazardní hry. LWN.net proto v úvodníku připomíná důležitost zachovávání komunitních zdrojů a upozorňuje, že Internet Archive je také jen jeden.
Musím se předem přiznat, že s monitorováním RAM a disku moc zkušeností nemám, ale o zatížení CPU něco vím. Takže se ve své odpovědi omezím na CPU a snad objasním aspoň z malé části, jak se to dá monitorovat.
Jednoduchá odpověď je „v /proc/[pid]/stat
“, ale zkusím to trochu rozvést. Tady je jednoduchý load monitor, který se dá rovnou spustit a vyzkoušet:
( # Vyrobíme nějaký proces k monitorování. (for ((;;)); do stress -c 1 -t 1; sleep 1; done >/dev/null;) & # Poznamenáme si, který proces to byl a že ho máme zabít. trap 'kill "$PID"' EXIT PID="$!" # Naprogramujeme výpočet vytížení procesoru v awk. AWK_SCRIPT=' BEGIN { getconf = "getconf CLK_TCK" getconf | getline TCK close(getconf) } { uspace = $14 kernel = $15 kids_uspace = $16 kids_kernel = $17 kvm_uspace = $43 kvm_kernel = $44 total_ticks = uspace + kernel + kids_uspace + kids_kernel kvm_ticks = kvm_uspace + kvm_kernel } NR > 1 { print (100 * (total_ticks - last_total_ticks) / TCK) "% total,", (100 * (kvm_ticks - last_kvm_ticks) / TCK) "% in KVM" } { last_total_ticks = total_ticks last_kvm_ticks = kvm_ticks }' # Každou sekundu načteme statistiky vytížení procesoru do awk. for ((i = 0; i < 20; ++i)); do cat "/proc/${PID}/stat" sleep 1 done | awk "$AWK_SCRIPT" )Co tohle dělá, v kostce:
stress
uje jeden procesor na 100%. Poznamená si to PID toho subshellu (nikoliv však PID stress
u ani PID jednoho dalšího potomka, kterého stress
zplodí).awk
čte informace o tom, kolik tiků příslušný proces spotřeboval od minulého čtení (před sekundou) a na základě toho ukazuje vytížení procesoru v procentech. Protože stress
nic nevirtualizuje, bude druhá vypisovaná hodnota v tomto případě vždycky nula. Protože děti toho shellu, jehož PID sledujeme, vždy jednu sekundu stress
ují a jednu sekundu spí, právě tomu bude odpovídat první vypisovaná hodnota. Co znamenají které hodnoty v daném /proc/[pid]/stat
souboru nebo v globálním /proc/stat
souboru, se dá snadno nalézt v man 5 proc
.stress -c 3
, bude chvílemi ukazovat například vytížení 300%. To je zcela normální a očekávaný jev. Aby člověk získal hodnotu od 0 do 100%, musí to normalizovat třeba počtem virtuálních procesorů toho KVM.Ke KVM musím dodat, že se mi teď zrovna nechce logovat na některý z mých KVM serverů a tudíž jsem hodnoty typu kvm_ticks
ani náznakem neotestoval. Takže tam můžu mít celkem značnou spoustu chyb jak ve sloupcích, které dané hodnoty obsahují, tak i v jejich interpretaci. To už si musíš dořešit. Každopádně manuálová stránka říká, že hodnoty pro virtualizaci, tedy
kvm_uspace
a kvm_kernel
, jsou už zahrnuté v hodnotách pro děti daného procesu (kids_uspace
a kids_kernel
), takže není radno všech šest políček sečíst. První dvě plně stačí pro procesy bez dětí, druhá dvě je třeba přičíst, když je to (jako v tomto případě) nějaký shell nebo stress
s potomky a ta poslední dvě jsou asi tou slibovanou třetinou odpovědi na tvou otázku — udávají, kolik se strávilo virtualizací. Ovšem pokud někomu počítáš vytížení jeho KVM stroje, podle mě bys měl počítat všechny userspace
+ kernel
+ kvm_uspace
+ kvm_kernel
tiky daného KVM procesu, protože to, co proces virtuálního stroje dělá mimo virtuální stroj (údržbu kdovíčeho, mapování paměti, přístupy k disku a k virtuálním zařízením všeho druhu atd. atp.), by se rozhodně mělo taky „účtovat“ tomu klientovi. Děje se to přece kvůli podpoře běhu toho příslušného virtuálního stroje a že při tom procesor není zrovna ve virtualizačním režimu a nevykonává přímo instrukce toho KVM, to není až tak rozhodující.
Tiskni
Sdílej: