Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Skriptovací programovací jazyk PHP (PHP: Hypertext Preprocessor, původně Personal Home Page) dnes slaví 30 let. Přesně před třiceti lety, 8. června 1995, oznámil Rasmus Lerdorf vydání PHP Tools (Personal Home Page Tools) verze 1.0.
Ve středu v 17:00 byl ve Francii zablokován přístup k PornHubu a dalším webům pro dospělé. K 17:30 došlo k nárůstu počtu registrací Proton VPN o 1 000 % [𝕏]. Dle nového francouzského zákona jsou provozovatelé těchto webů povinni ověřovat věk uživatelů prostřednictvím průkazu totožnosti nebo platební karty.
Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server (ještě pod TLD .cs), pro potřeby fyziků zabývajících se problematikou vysokých energií.
Střílečku Borderlands 2 lze v rámci výprodeje série Borderlands na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do 8. června 19:00.
Řešení dotazu:
cp /dev/sr0 /adresar/soubor.isodale v ("virtualnim") adresari /proc jsou (nejen) procesy jako soubory...
cat /proc/cmdlinezobrazeni informaci o CPU:
cat /proc/cpuinfozobraznei informaci o RAM:
cat /proc/meminfo
echo 5 | sudo tee /sys/class/backlight/acpi_video0/brightnesszjisteni ("cisla") maximalniho podsviceni:
cat /sys/class/backlight/acpi_video0/max_brightnessaktualniho podsviceni:
cat /sys/class/backlight/acpi_video0/actual_brightnesslze nastavovat nektere parametry treba i graficke karty, u AMD muzes pre/pod-taktovat gpu, ram...
cat /sys/class/backlight/*/*_brightnestzobrazi ti to hodnoty vsech pripadnejch ovladac pro actual a max, pokud by to nebylo stejne (mysleno vzdy ten par) tak zkus nastavit rucne...
Ale socket nevytvoris cez (f)write, musis ist cez socket().
Obyčejný soubor syscallem write()
nevytvořím také. A jestli myslíte open()
(nebo creat()
), tak tím stejně nevytvořím třeba rouru, znakové nebo blokové zařízení. A jestli narážíte na to, že nemají odpovídající položku ve filesystému, tak zkuste říct, jestli je opravdu tak zásadní rozdíl mezi deskriptory, které vytvoří pipe()
, a deskriptory, které vytvoří socketpair()
.
Není nakonec to "všechno je soubor kromě sítě" stejně prázdná fráze jako původní "všechno je soubor"?
Pravidlo modularity: Pište jednoduché části, které budou spojeny bezchybným rozhraním.O souborech můžeš přemýšlet jako o jednoduchém rozhraní. Pokud chceš zpřístupnit nějaké informace třeba z jádra, můžeš to udělat různými způsoby. Jednou z možností by bylo vytvořit ABI (jako třeba Windows API). Tam může být výhodou snadné použití, ale na druhou stranu jsi odkázaný na jazyk, pro který existují bindingy nebo wrapper. Druhou možností je ty data prostě zpřístupnit jako soubor ve speciálním souborovém systému. Nemusí se tedy nutně jednat o soubory uložené na blokovém zařízení, ale spíš o určitý pohled (view) na data v paměti, nebo rozhraní, které je realizované jako souborový systém. Příkladem budiž procfs a devfs. Dále možná víš, že v UNIX-like systémech existuje adresář /, neboli kořenový adresář (pozor: kořenovým adresářem může být v jiných kontextech myšleno něco jiného). Do jednotlivých adresářů a podadresářů je možné připojovat (tzv. mountovat) jiné souborové systémy. V praxi si to představ jako jeden obrovský strom, jehož kořenem je ten adresář / (a jehož obsah odpovídá tomu, co je uloženo v tvém kořenovém filesystému). Jednotlivé podadresáře se ale můžou chovat jako přístupové body do jiných souborových systémů (ať už fyzických, nebo virtuálních). Kernel pak samozřejmě ví, na kterém fyzickém zařízení – pokud nějakém – ta data skutečně leží. Pro fyzická bloková zařízení lze k zobrazení mapování použít třeba program
lsblk
.
Tento návrh má nějaké velmi pěkné vlastnosti. Tím, že u souborů už jsou vyřešena přístupová práva, získáš bez dalšího úsílí nezbytný bezpečnostní mechanismus včetně možnosti konfigurace (přinejmenším někde; nejsem si úplně jistý, že třeba /dev/mem
lze zpřístupnit běžnému uživateli). Současně získáš rozhraní, které je strukturované a je možné se v něm orientovat a pracovat s ním pomocí běžných nástrojů. Nevýhodou naopak je nutnost někdy výstup dodatečně parsovat (např. /proc/cpuinfo
) a dále si nejsem jistý, jestli někde nemůže být problém s konkurenčním přístupem.
Co se týká toho, co vše je zpřístupněno jako soubor, se tu už rozepsali jiní.
Tiskni
Sdílej: