Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »KWin je technologicky zastaralý kompozitor, používá některá výchozí nastavení z dob, kdy byly GPU ovladače výrazně problematičtější, než dnes ...Mám tu 9 rokov starý počítač s Intel Quad Core i5 2500 Sandy Bridge s integrovanou GPU. Pred pol rokom som si všimol, že pri jednej hre (postavenej na SDL) mi stúpa teplota nad 90°C a v logu sa objavili hlášky o thermal throtling. KDE kompozitor mám zapnutý a používal OpenGL 3.1. Po dlhšom skúmaní som zistil, že chladič odpadol od procesora. Pri nejakom baštrngovaní v počítači som musel drgnúť do chladiča a ten sa uvoľnil. Kým som tomu stroju nedal zabrať hrou, čo asi potrebovala N krát za sekundu premaľovať okno, tak to bolo fuk (Firefox, YouTube, LibreOffice, eclipse Java IDE, ... - nemali žiaden problém). Muselo to tak byť dlho, možno aj roky. Kúpil som pastu a teplota ostáva pod 50°C pri hre 55°C. Záver: nech je KDE kompozitor technologicky, aký chce, myslím si, že na HW limity nenaráža.
# cat /sys/kernel/debug/dri/0/amdgpu_pm_info Clock Gating Flags Mask: 0x3fbcf Graphics Medium Grain Clock Gating: On Graphics Medium Grain memory Light Sleep: On Graphics Coarse Grain Clock Gating: On Graphics Coarse Grain memory Light Sleep: On Graphics Coarse Grain Tree Shader Clock Gating: Off Graphics Coarse Grain Tree Shader Light Sleep: Off Graphics Command Processor Light Sleep: On Graphics Run List Controller Light Sleep: On Graphics 3D Coarse Grain Clock Gating: Off Graphics 3D Coarse Grain memory Light Sleep: Off Memory Controller Light Sleep: On Memory Controller Medium Grain Clock Gating: On System Direct Memory Access Light Sleep: Off System Direct Memory Access Medium Grain Clock Gating: On Bus Interface Medium Grain Clock Gating: Off Bus Interface Light Sleep: On Unified Video Decoder Medium Grain Clock Gating: On Video Compression Engine Medium Grain Clock Gating: On Host Data Path Light Sleep: On Host Data Path Medium Grain Clock Gating: On Digital Right Management Medium Grain Clock Gating: Off Digital Right Management Light Sleep: Off Rom Medium Grain Clock Gating: On Data Fabric Medium Grain Clock Gating: Off Address Translation Hub Medium Grain Clock Gating: Off Address Translation Hub Light Sleep: Off GFX Clocks and Power: 1750 MHz (MCLK) 739 MHz (SCLK) 613 MHz (PSTATE_SCLK) 1000 MHz (PSTATE_MCLK) 900 mV (VDDGFX) 33.57 W (average GPU) GPU Temperature: 33 C GPU Load: 0 % MEM Load: 0 % UVD: Disabled VCE: DisabledZdar Max
root@Sad-Silke /sys/kernel/debug/dri/0 # cat amdgpu_pm_info Clock Gating Flags Mask: 0x30be9c4f Graphics Medium Grain Clock Gating: On Graphics Medium Grain memory Light Sleep: On Graphics Coarse Grain Clock Gating: On Graphics Coarse Grain memory Light Sleep: On Graphics Coarse Grain Tree Shader Clock Gating: Off Graphics Coarse Grain Tree Shader Light Sleep: Off Graphics Command Processor Light Sleep: On Graphics Run List Controller Light Sleep: Off Graphics 3D Coarse Grain Clock Gating: On Graphics 3D Coarse Grain memory Light Sleep: On Memory Controller Light Sleep: Off Memory Controller Medium Grain Clock Gating: Off System Direct Memory Access Light Sleep: On System Direct Memory Access Medium Grain Clock Gating: On Bus Interface Medium Grain Clock Gating: On Bus Interface Light Sleep: On Unified Video Decoder Medium Grain Clock Gating: Off Video Compression Engine Medium Grain Clock Gating: Off Host Data Path Light Sleep: On Host Data Path Medium Grain Clock Gating: Off Digital Right Management Medium Grain Clock Gating: Off Digital Right Management Light Sleep: On Rom Medium Grain Clock Gating: On Data Fabric Medium Grain Clock Gating: On Address Translation Hub Medium Grain Clock Gating: On Address Translation Hub Light Sleep: On GFX Clocks and Power: 400 MHz (MCLK) 400 MHz (SCLK) 0 MHz (PSTATE_SCLK) 0 MHz (PSTATE_MCLK) GPU Temperature: 33 C GPU Load: 0 % VCN: DisabledPřímo spotřebu nehlásí ale dle powertopu je cca 8.5 W. SCLK občas vyskočí na 635 MHz, MCLK drží na 400 MHz. Přijde mi, že přímo v KDE, resp. KWinu problém nebude.
GFX Clocks and Power: 300 MHz (MCLK) 399 MHz (SCLK) 613 MHz (PSTATE_SCLK) 1000 MHz (PSTATE_MCLK) 750 mV (VDDGFX) 31.54 W (average GPU)Ale mám spuštěných hafec tabů a aplikací, těžko říci, jak se to chová, když bych měl čistou plochu. Každopádně ta spotřeba je podle mně ok a i odpovídá tomu, jak nehlučná je ta GPU, když není zatížena. Řekl bych, že při paření cs 1.6 na tom ta gpu bude stejně :D. Ale když spustím třeba Tomb Raider, tak to jde hodně nahoru.
power_dpm_force_performance_level
nastaven na low
. KWin, OpenGL 3.1, různé efekty (stíny, průhlednost Konsole, …). Jsou zobrazeny Firefox, IntelliJ IDEA, několikrát Konsole.
Frekvence „stojí“, spotřeba je většinou trochu nižší než údaje níže.
GFX Clocks and Power: 300 MHz (MCLK) 214 MHz (SCLK) 214 MHz (PSTATE_SCLK) 625 MHz (PSTATE_MCLK) 800 mV (VDDGFX) 6.72 W (average GPU)
drm/amdgpu
).
Máš na mysli RX 5500 TX PULSE?
GFX Clocks and Power:
625 MHz (MCLK)
500 MHz (SCLK)
300 MHz (PSTATE_SCLK)
100 MHz (PSTATE_MCLK)
725 mV (VDDGFX)
16.0 W (average GPU)
GPU Temperature: 55 C
GPU Load: 70 %
MEM Load: 11 %
ps. aj podľa testu Unigine_Superposition-1.1 bolo využite GPU pamete cca 3400MB pri 1920x1200 pri nastavení šáderov keď to ešte nesekalo. Takže 8GB sa neoplatí.
Díky za odpověď. Já budu v brzké budoucnosti pořizovat nové pc a právě si docela lámu hlavu, jakou mám koupit GPU. Tak tahle karta je pro mě teď možnost. Ještě jednou dík.
Tiskni
Sdílej: