Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
systemctl start smbd
systemctl restart smbd(coz udalas po uprave toho smb.conf)
syst<tab>c<tab>stat<tab>sm<tab>napr2. (priklad kdy zobrazi moznosti, staci napsat cast z te zobrazene kterou chces a opet tab):
systemctl <tab><tab>st<tab><tab>neplati to samozrejme jen pro systemctl, ale pro vetsinu nastroju na ktere narazis (resp. ty ktere maji profil v bash-completion a/nebo pri doplnovani adresare/souboru)...
dd a podobné, jako např. příkaz cat /dev/sdxX >soubor.img) tak po obnovení ze zálohy to bude, pokud během zálohování neproběhne zápis, vypadat naprosto stejně jako kdybyste natvrdo odpojil napájení. Ale protože se můžete téměř 100% spolehnout na to, že nějaký zápis proběhne, potom část bitové kopie bude vyčtená před zápisem a jiná část po, což ve většině souborových systémů udělá bordel.¹ Nemusí se to dotknout zrovna celého systému, ale třeba pár souborů bude v záloze rozbitých. Představte si tuto hypotetickou situaci, kde nějaký souborový systém zapisuje data během zálohování:
cp, rsync, tar, …), pak záloha běžícího systému způsobí to, že v případě změny souboru, se dotčený soubor uchová z doby před změnou a nebo z doby po změně. Je to podobná situace jako ta předchozí, ale souborový systém zůstane funkční. Takže to nezpůsobí tak velké potíže, ale přecijen se něco stát může.
Třetí možností je udělat si snapshot (tj. „snímek“ stavu souborového systému v okamžik vytvoření) a potom zálohovat ten snapshot jednou z výše uvedených variant. Pokud používáte LVM, potom snapshot zálohujete jako bitovou kopii a potom se stane po obnovení totéž, co po vypnutí napájení „natvrdo“. Pokud je snapshot vytvářený na úrovni souborového systému (btrfs, ZFS), pak je zásah do integrity systému po obnovení naprosto minimální. Nevím ale jestli máte LVM, nebo používáte jako souborový systém btrfs/LVM/….
Tiskni
Sdílej: