Příspěvek na blogu Raspberry Pi představuje novou kompletně přepracovanou verzi 2.0 aplikace Raspberry Pi Imager (YouTube) pro stažení, nakonfigurování a zapsání obrazu operačního systému pro Raspberry Pi na SD kartu. Z novinek lze vypíchnout volitelnou konfiguraci Raspberry Pi Connect.
Memtest86+ (Wikipedie), svobodný nástroj pro kontrolu operační paměti, byl vydán ve verzi 8.00. Přináší podporu nejnovějších procesorů Intel a AMD nebo také tmavý režim.
Programovací jazyk Racket (Wikipedie), tj. jazyk z rodiny jazyků Lisp a potomek jazyka Scheme, byl vydán v nové major verzi 9.0. Hlavní novinku jsou paralelní vlákna (Parallel Threads).
Před šesti týdny bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Minulý týden byly na stránkách Arduina aktualizovány podmínky používání a zásady ochrany osobních údajů. Objevily se obavy, že by otevřená povaha Arduina mohla být ohrožena. Arduino ubezpečuje, že se nic nemění a například omezení reverzního inženýrství v podmínkách používání se týká pouze SaaS cloudové aplikace.
Knihovna libpng, tj. oficiální referenční knihovna grafického formátu PNG (Portable Network Graphics), byla vydána ve verzi 1.6.51. Opraveny jsou 4 bezpečnostní chyby obsaženy ve verzích 1.6.0 (vydána 14. února 2013) až 1.6.50. Nejvážnější z chyb CVE-2025-65018 může vést ke spuštění libovolného kódu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 159 (pdf).
Hru Warhammer: Vermintide 2 (ProtonDB) lze na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do pondělí 24. listopadu.
Virtualizační software Xen (Wikipedie) byl vydán v nové verzi 4.21. Podrobnosti v poznámkách k vydání a přehledu nových vlastností.
Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur (téměř 11 miliard Kč) na rozšíření výroby amerického producenta polovodičů onsemi v Rožnově pod Radhoštěm. Komise o tom informovala v dnešní tiskové zprávě. Společnost onsemi by podle ní do nového závodu v Rožnově pod Radhoštěm měla investovat 1,64 miliardy eur (téměř 40 miliard Kč).
Microsoft v příspěvku na svém blogu věnovaném open source oznámil, že textové adventury Zork I, Zork II a Zork III (Wikipedie) jsou oficiálně open source pod licencí MIT.
Apps that target Android 11 (API level 30) and use Storage Access Framework will no longer be able to grant access to directories, such as the root directory of the SD card and the Download directory. Regardless of target SDK, Storage Access Framework on Android 11 cannot be used to gain access to Android/data and Android/obb directories.source
< manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" android:compileSdkVersion="29" android:compileSdkVersionCodename="10" android:installLocation="auto" android:label="@string/app_name" package="com.ghisler.android.TotalCommander" platformBuildVersionCode="29" platformBuildVersionName="10">
a
< manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" android:compileSdkVersion="28" android:compileSdkVersionCodename="9" package="com.arachnoid.sshelper" platformBuildVersionCode="28" platformBuildVersionName="9">

... ze zacal pracovat v Google v oddeleni zabezpeceni Androidu, kde mimo jine resi ochranu/detekci rootovani

u0_a42 – uživ. 0, aplikace 42). Je používán SELinux (snad od Androidu verze cca 4.4) pro omezení přístupu aplikací k HW, souborům jiných aplikací, zápisu do „externího“/sdíleného/„/sdcard“ úložiště (dnes ne nutně SD karta – prostě FS, kam mají aplikace přístup) atd. „Správné“ rozhraní pro meziprocesovou komunikaci je skrz Javovské API – intenty (tj. co spustit + parametry) apod. Klasické Linuxové rozhraní funguje, s tím, že někde od Androidu 5 existuje Storage Access Framework (SAF), který poskytuje abstrakci nad FS – něco a způsob GVfs (soubory nejsou nutně na zařízení, jiná aplikace může obstarávat přístup).
Do /data a podadresářů jsou přimountovány FS pro jednotlivé aplikace – /data/data/org.example.app (private data aplikace), /data/app/… (balíčky), /data/local/tmp (systémové tmp).
Pak máme sdílená úložiště – interní (překvapivě /sdcard, dnes spíše /storage/emulated/0) a další přimountované typicky někam do /storage. Tam mají aplikace read-only přístup (do Androidu 11?) bez jakýchkoliv oprávnění (nikoliv ta linuxová, ta jsou určena manifestem, u novějších systémů aplikace nemusí mít všechny od instalace a žádá až za běhu). Pro zápis je nutné oprávnění (tj. schválí uživatel při instalaci nebo za běhu). V podadresáři Android/ mají aplikace další podadresáře pro data, kam mohou aplikace vzájemně přistupovat. Aplikace má přístup pro zápis do svého podadresáře. Pak je Android/obb/, kam se mohou dostáhnout další bloby z Google Play při instalaci (až 2 na aplikaci), které jsou oddělené od balíčku (APK).
Proč „rootovat“? Uživatel nemá na Androidu přístup ke všemu – se systémem muže interagovat jenom prostřednictvím aplikací, které nemohou všude. Snad největší možnosti má uživatel s ADB (Android Debugging Bridge, zpravidla po USB kabelu), kdy může běžet pod uživatelem shell (dříve i pod rootem), ale i ten nesmí moc sahat na systém (read-only až žádný přístup) a nemá přístup k /data/data (privátní data aplikací), pokud aplikace není verze k debugování. Do Androidu 10 bylo možné vytvořit zálohu včetně privátních dat přes ADB, teď už ne. Rootnutí znamená zjednodušeně to, že uživatel dostane přístup k rootovským oprávněním (přes ADB, nebo se nainstaluje su, které umožní aplikaci spouštět příkazy pod rootem, zpravidla se souhlasem uživatele – à la kdesu). Zpravidla tu trochu zavází SELinux. Možností je několik – zranitelnosti SW (tj. z user-spacu), nahrání vlastního systému bootloaderem nebo úprava systému přes ADB sideload (to dělá recovery, tedy program, který je možné spustit při bootování nebo přes ADB a umožňuje například smazat data nebo přeinstalovat systém) nebo i výměna bootloaderu. Ne každý výrobce to chce uživateli zrovna usnadnit – někde můžete „odemknout bootloader“ (umožnit instalaci nepodepsaného SW) přes USB kabel, jinde chce telefon heslo (pro každý kus samozřejmě jiné) nebo někde je propojka na desce. Často, zejména u starších verzí, pomůžou neopravené chyby v OS. Dříve to bývalo snazší – uživatel měl rootovská oprávnění s ADB už od výroby.
/system/bin vidí. SUIDnutá binárka su tam je snad i v běžné instalaci Androidu, ale SELinux její spuštění neumožní, nebo tak nějak. (Pak máme ještě run-as, který slouží ke spuštění pod UID jiné aplikace, ale ten sám o sobě má omezení jen na debugovatelné aplikace.) U typického rootnutí máte k su ještě aplikace pro nastavování apod.
su a pak aplikace, které pro určitou funkcionalitu vyžadují root oprávnění, prostě čekají že je přes su dostanou?
su nepoužívají, ale je možné spustit přes USB kabel shell pod rootem, např. pro zálohování.)
... a proč je takový problém tu detekci ošálit?
Nevím, co má tazatel za mobil, ale já jsem byl před pár dny v SAMSUNGU a prodavač mi tam řekl, že pokud rootnu nový model, tak se v něm přepálí nějaký drátek v něčem někde, nebo tak něco a v servisu to potom poznají. Samozřejmě i to by šlo řešit, ale už to vyžaduje nějaké znalosti, zkušenosti a vybavení.
Jo a další problém je, že ten telefon je slisovaný, takže si ani nevyměníš baterii. Pokud bys jej nějak rozdělal, abys řešil ten drátek, tak by pak byl docela problém jej znovu spojit tak, aby to v servisu nepoznali.
VELICE děkuji za vysvětlení. Podívám se na to.
Jsem rád, že taky používáš DuckDuckGO. 
Přesně. Proto si teď budu kupovat další mobil. Na stávajícím mám LineageOS. Z něj budu volat, psát sms, mít v něm data atp. Ten druhý mobil budu používat tam, kde to bude nezbytné. Zatím to vidím tak, že bude ležet doma a ty věci budu řešit z domu. Pokud se časem ukáže, že jej budu potřebovat mít u sebe, tak holt budu nosit 2 founy. Co naděláš?
Tiskni
Sdílej: