V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
Section "InputDevice"
Driver "mouse"
Identifier "Mouse[1]"
Option "Device" "/dev/gpmdata"
Option "InputFashion" "Mouse"
Option "Name" "Genius NetScroll+ Superior"
Option "Protocol" "NetMousePS/2"
Option "Buttons" "12"
Option "ZAxisMapping" "11 12"
EndSection
Co se týká čísel tlačítek, celkový počet tlačítek by měl být (počet fyzických tlačítek) + 3*(počet koleček) (kolečko se dá stisknout nebo otočit dvěma směry). Například moje Genius Netscroll Optical má dvě klasická tlačítka, dvě na boku a (stisknutelné) kolečko, což dává dohromady 7. Problém je v tom, že většina aplikací předpokládá natvrdo, že kolečko je na tlačítkách 4,5 a ne vždy X server detekuje tlačítka takto (např. u mne jsou to 6,7). Nejlepší je vyzkoušet, jak X server tlačítka čísluje (např. pomocí xev
) a pak si pomocí xmodmap
tlačítka přemapovat tak, aby otáčení kolečkem bylo na 4,5 a zbytek jak potřebujete.
xmodmap
em potom premapuju kolecko. ted nevim presne jak ale :) nejsem u sveho compu.
Rozbehnuti vsech tlacitek resi imwheel, ale rozbehat ho tak jak potrebuju, to je teda neco. az s tim pohnu, dam vedet.
Section "InputDevice"imps/2
(bez dalších opatření), ale ten mapuje boční tlačítka na 2 a 3, tj. stejně jako stisk kolečka a pravé tlačítko. To mi ale nevadí, protože mi jde jen o to, abych pro prostřední tlačítko mohl používat horní boční místo nepraktického mačkání kolečka. Pokud ale někdo potřebuje rozlišit všechna dostupná tlačítka, nestačilo by mu to.
Samozřejmě ale záleží na přesném modelu myši, možná to s některou novější verzí a některým protokolem bude fungovat úplně přesně.
Tiskni Sdílej: