Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server (ještě pod TLD .cs), pro potřeby fyziků zabývajících se problematikou vysokých energií.
Střílečku Borderlands 2 lze v rámci výprodeje série Borderlands na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do 8. června 19:00.
Byla vydána nová verze 2.22 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Canonical Launchpad vypíná systém správy verzí Bazaar. Vývojáři mohou své repozitáře do 1. září přemigrovat na Git.
Byla vydána nová verze 2.53.21 svobodného multiplatformního balíku internetových aplikací SeaMonkey (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Petici za povinné zveřejnění zdrojových kódů softwaru použitých ve veřejné správě lze podepsat na ePetice.
Na Indiegogo byla spuštěna kampaň na podporu linuxového telefonu Liberux NEXX s osmijádrovým procesorem Rockchip RK3588S, 32 GB LPDDR4x RAM a 6.34″ 2400×1080 OLED displejem. Cena telefonu je 1 310 eur.
Miro Hrončok vyhrál volby do Fedora Council. Mezi sedmi kandidáty, kteří se ucházeli o dvě křesla, nakonec získal nejvíce hlasů - 1089. Česká komunita má tak po delší době opět zástupce v nejvyšším orgánu Fedory.
Redox OS (Wikipedie), tj. mikrokernelový unixový operační systém naprogramovaný v programovacím jazyce Rust, nově podporuje X11 a GTK 3.
Dnes po celém světě startuje prodej herní konzole Nintendo Switch 2.
SECTION .data cislo1 dd 8 cislo2 dd 2 vysledek dd 0 SECTION .text global _start _start: mov eax,[cislo1] mov ebx,[cislo2] add eax,ebx ;sectu cisla mov [vysledek],eax ;ulozim do vysledku mov eax,4 ;prvni parametr cislo systemoveh ovolani mov ebx,1 ;vim, ze konstanta stdout ma hodnotu 1 mov ecx,vysledek mov edx,32 ;pocet znaku int 0x80 ;zavolame jadro mov eax,1 ;cislo volani jadra - exit mov ebx,0 ;navratovy kod 0 int 0x80 ;zavolame jadro
segment code Write_Word: ; AX=Byte pushf pusha mov si,4 mov bx,10 wwcyc1: mov dx,0 div bx add dl,'0' mov [z_w+si],dl dec si cmp si,0 jnz wwcyc1 add al,'0' mov [z_w],al mov dx,z_w mov si,0 wwcyc2: cmp [z_w+si],byte '0' jne wwcont inc dx inc si cmp si,4 jne wwcyc2 wwcont: call Print_Str ; viz. nize popa popf ret Print_Str: ; DX=String_offset, String='???....???','$' pushf pusha mov ah,9 int 21h ;volani sluzeb DOSu popa popf ret segment data z_w resb 2
;-------------- ;NumToAscii ;-------------- ; eax = 32b číslo ; ebx = základ soustavy ; edi = pointer na buffer, kam bude uložen text ;-------------- NumToAscii: pushad xor esi,esi .smycka_prevodu: xor edx,edx div ebx call HexDigit push edx inc esi test eax,eax jnz .smycka_prevodu cld .smycka_zapis: pop eax stosb dec esi test esi,esi jnz .smycka_zapis popad ret HexDigit: cmp dl,10 jb .mensi add dl,'A'-10 ret .mensi: or dl,'0' retPoužití:
mov eax,[vysledek] mov edi,buffer call preved v sekci .DATA buffer: TIMES 12 DB 0Délku můžeš zjistit pomocí strlen:
strlen: push eax xor ecx,ecx xor eax,eax dec ecx cld repne scasb neg ecx pop eax retŘetězec musí být uložen v ES:EDI a délka se vrátí v ecx. Jinak, abyste neřekli, že jsem blázen, tak prozradím, že je to z knihy Učíme se programovat v jazyce assembler pro PC
; překlad: ; nasm -f elf preved.asm ; ld -s -o preved preved.o SECTION .text global _start _start: ; Sečtu Cislo1+Cislo2, výsledek do Vysledek mov eax,[Cislo1] mov ebx,[Cislo2] add eax,ebx mov [Vysledek],eax ; Převedu Vysledek na text do VysledekText mov eax,[Vysledek] mov ebx,10 mov edi,VysledekText call NumToAscii ; Vytisknu vysledek mov ebx,VysledekText ; ukazatel na text do ebx mov esi,ebx ; uložím ho ještě do esi xor edx,edx .next: inc edx ;v edx počítáme počet znaků, co budeme tisknout lodsb ;načteme znak do al a k esi přičteme 1 or al,al ;jsme už na konci řetězce (al==0) jnz .next ;ne? přičteme další znak mov byte [esi-1],0xa ;zapíšeme místo nulového byte na konci řetězce znak nového řádku mov eax,4 ;systémové volání write( ebx = KAM, ecx = CO, edx = KOLIK ) mov ecx, ebx ;v ebx byla adresa řetězce mov ebx,1 ;STDOUT ;v edx již je počet znaků int 0x80 ;přerušení ; konec programu mov eax, 1 mov ebx, 0 int 0x80 ;-------------- ;NumToAscii ;-------------- ; eax = 32b číslo ; ebx = základ soustavy ; edi = pointer na buffer, kam bude uložen text ;-------------- NumToAscii: pushad xor esi,esi .smycka_prevodu: xor edx,edx div ebx call HexDigit push edx inc esi test eax,eax jnz .smycka_prevodu cld .smycka_zapis: pop eax stosb dec esi test esi,esi jnz .smycka_zapis popad ret HexDigit: cmp dl,10 jb .mensi add dl,'A'-10 ret .mensi: or dl,'0' ret ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ;; DATA SECTION .data VysledekText TIMES 20 db 0 Cislo1 dd 8 Cislo2 dd 2 Vysledek dd 0
Tiskni
Sdílej: