Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
SECTION .data cislo1 dd 8 cislo2 dd 2 vysledek dd 0 SECTION .text global _start _start: mov eax,[cislo1] mov ebx,[cislo2] add eax,ebx ;sectu cisla mov [vysledek],eax ;ulozim do vysledku mov eax,4 ;prvni parametr cislo systemoveh ovolani mov ebx,1 ;vim, ze konstanta stdout ma hodnotu 1 mov ecx,vysledek mov edx,32 ;pocet znaku int 0x80 ;zavolame jadro mov eax,1 ;cislo volani jadra - exit mov ebx,0 ;navratovy kod 0 int 0x80 ;zavolame jadro
segment code Write_Word: ; AX=Byte pushf pusha mov si,4 mov bx,10 wwcyc1: mov dx,0 div bx add dl,'0' mov [z_w+si],dl dec si cmp si,0 jnz wwcyc1 add al,'0' mov [z_w],al mov dx,z_w mov si,0 wwcyc2: cmp [z_w+si],byte '0' jne wwcont inc dx inc si cmp si,4 jne wwcyc2 wwcont: call Print_Str ; viz. nize popa popf ret Print_Str: ; DX=String_offset, String='???....???','$' pushf pusha mov ah,9 int 21h ;volani sluzeb DOSu popa popf ret segment data z_w resb 2
;-------------- ;NumToAscii ;-------------- ; eax = 32b číslo ; ebx = základ soustavy ; edi = pointer na buffer, kam bude uložen text ;-------------- NumToAscii: pushad xor esi,esi .smycka_prevodu: xor edx,edx div ebx call HexDigit push edx inc esi test eax,eax jnz .smycka_prevodu cld .smycka_zapis: pop eax stosb dec esi test esi,esi jnz .smycka_zapis popad ret HexDigit: cmp dl,10 jb .mensi add dl,'A'-10 ret .mensi: or dl,'0' retPoužití:
mov eax,[vysledek] mov edi,buffer call preved v sekci .DATA buffer: TIMES 12 DB 0Délku můžeš zjistit pomocí strlen:
strlen: push eax xor ecx,ecx xor eax,eax dec ecx cld repne scasb neg ecx pop eax retŘetězec musí být uložen v ES:EDI a délka se vrátí v ecx. Jinak, abyste neřekli, že jsem blázen, tak prozradím, že je to z knihy Učíme se programovat v jazyce assembler pro PC
; překlad: ; nasm -f elf preved.asm ; ld -s -o preved preved.o SECTION .text global _start _start: ; Sečtu Cislo1+Cislo2, výsledek do Vysledek mov eax,[Cislo1] mov ebx,[Cislo2] add eax,ebx mov [Vysledek],eax ; Převedu Vysledek na text do VysledekText mov eax,[Vysledek] mov ebx,10 mov edi,VysledekText call NumToAscii ; Vytisknu vysledek mov ebx,VysledekText ; ukazatel na text do ebx mov esi,ebx ; uložím ho ještě do esi xor edx,edx .next: inc edx ;v edx počítáme počet znaků, co budeme tisknout lodsb ;načteme znak do al a k esi přičteme 1 or al,al ;jsme už na konci řetězce (al==0) jnz .next ;ne? přičteme další znak mov byte [esi-1],0xa ;zapíšeme místo nulového byte na konci řetězce znak nového řádku mov eax,4 ;systémové volání write( ebx = KAM, ecx = CO, edx = KOLIK ) mov ecx, ebx ;v ebx byla adresa řetězce mov ebx,1 ;STDOUT ;v edx již je počet znaků int 0x80 ;přerušení ; konec programu mov eax, 1 mov ebx, 0 int 0x80 ;-------------- ;NumToAscii ;-------------- ; eax = 32b číslo ; ebx = základ soustavy ; edi = pointer na buffer, kam bude uložen text ;-------------- NumToAscii: pushad xor esi,esi .smycka_prevodu: xor edx,edx div ebx call HexDigit push edx inc esi test eax,eax jnz .smycka_prevodu cld .smycka_zapis: pop eax stosb dec esi test esi,esi jnz .smycka_zapis popad ret HexDigit: cmp dl,10 jb .mensi add dl,'A'-10 ret .mensi: or dl,'0' ret ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ;; DATA SECTION .data VysledekText TIMES 20 db 0 Cislo1 dd 8 Cislo2 dd 2 Vysledek dd 0
Tiskni
Sdílej: