Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
SECTION .data cislo1 dd 8 cislo2 dd 2 vysledek dd 0 SECTION .text global _start _start: mov eax,[cislo1] mov ebx,[cislo2] add eax,ebx ;sectu cisla mov [vysledek],eax ;ulozim do vysledku mov eax,4 ;prvni parametr cislo systemoveh ovolani mov ebx,1 ;vim, ze konstanta stdout ma hodnotu 1 mov ecx,vysledek mov edx,32 ;pocet znaku int 0x80 ;zavolame jadro mov eax,1 ;cislo volani jadra - exit mov ebx,0 ;navratovy kod 0 int 0x80 ;zavolame jadro
segment code Write_Word: ; AX=Byte pushf pusha mov si,4 mov bx,10 wwcyc1: mov dx,0 div bx add dl,'0' mov [z_w+si],dl dec si cmp si,0 jnz wwcyc1 add al,'0' mov [z_w],al mov dx,z_w mov si,0 wwcyc2: cmp [z_w+si],byte '0' jne wwcont inc dx inc si cmp si,4 jne wwcyc2 wwcont: call Print_Str ; viz. nize popa popf ret Print_Str: ; DX=String_offset, String='???....???','$' pushf pusha mov ah,9 int 21h ;volani sluzeb DOSu popa popf ret segment data z_w resb 2
;-------------- ;NumToAscii ;-------------- ; eax = 32b číslo ; ebx = základ soustavy ; edi = pointer na buffer, kam bude uložen text ;-------------- NumToAscii: pushad xor esi,esi .smycka_prevodu: xor edx,edx div ebx call HexDigit push edx inc esi test eax,eax jnz .smycka_prevodu cld .smycka_zapis: pop eax stosb dec esi test esi,esi jnz .smycka_zapis popad ret HexDigit: cmp dl,10 jb .mensi add dl,'A'-10 ret .mensi: or dl,'0' retPoužití:
mov eax,[vysledek] mov edi,buffer call preved v sekci .DATA buffer: TIMES 12 DB 0Délku můžeš zjistit pomocí strlen:
strlen: push eax xor ecx,ecx xor eax,eax dec ecx cld repne scasb neg ecx pop eax retŘetězec musí být uložen v ES:EDI a délka se vrátí v ecx. Jinak, abyste neřekli, že jsem blázen, tak prozradím, že je to z knihy Učíme se programovat v jazyce assembler pro PC
; překlad: ; nasm -f elf preved.asm ; ld -s -o preved preved.o SECTION .text global _start _start: ; Sečtu Cislo1+Cislo2, výsledek do Vysledek mov eax,[Cislo1] mov ebx,[Cislo2] add eax,ebx mov [Vysledek],eax ; Převedu Vysledek na text do VysledekText mov eax,[Vysledek] mov ebx,10 mov edi,VysledekText call NumToAscii ; Vytisknu vysledek mov ebx,VysledekText ; ukazatel na text do ebx mov esi,ebx ; uložím ho ještě do esi xor edx,edx .next: inc edx ;v edx počítáme počet znaků, co budeme tisknout lodsb ;načteme znak do al a k esi přičteme 1 or al,al ;jsme už na konci řetězce (al==0) jnz .next ;ne? přičteme další znak mov byte [esi-1],0xa ;zapíšeme místo nulového byte na konci řetězce znak nového řádku mov eax,4 ;systémové volání write( ebx = KAM, ecx = CO, edx = KOLIK ) mov ecx, ebx ;v ebx byla adresa řetězce mov ebx,1 ;STDOUT ;v edx již je počet znaků int 0x80 ;přerušení ; konec programu mov eax, 1 mov ebx, 0 int 0x80 ;-------------- ;NumToAscii ;-------------- ; eax = 32b číslo ; ebx = základ soustavy ; edi = pointer na buffer, kam bude uložen text ;-------------- NumToAscii: pushad xor esi,esi .smycka_prevodu: xor edx,edx div ebx call HexDigit push edx inc esi test eax,eax jnz .smycka_prevodu cld .smycka_zapis: pop eax stosb dec esi test esi,esi jnz .smycka_zapis popad ret HexDigit: cmp dl,10 jb .mensi add dl,'A'-10 ret .mensi: or dl,'0' ret ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ;; DATA SECTION .data VysledekText TIMES 20 db 0 Cislo1 dd 8 Cislo2 dd 2 Vysledek dd 0
Tiskni
Sdílej: