V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
Adresa bude pokaždé jiná, protože se ta knihovna pokaždé nahraje do jiného pamětového prostoru.A na to se právě ptám. Adresa je v knihovně relativní vůči nějaké jiné adrese. Pokud tu „jinou adresu“ budu znát, pak stačí k relativní adrese (kterou znám z mapy proměnných) přičíst offset (který nevím jak za běhu programu zjistit) a dostanu skutečnou adresu proměnné. Program může zjistit adresu proměnné nějak takhle:
p_foo = &foo;
, ale to znamená mu při psaní programu říct, aby zjistil adresu této konkrétní proměnné (foo); já to ale potřebuju zajistit obecně pro libovolnou globální proměnnou. Navíc program (ten, který používá sdílenou knihovnu) nezná její globální proměnné, takže k nim takhle přistupovat nemůže.
Já potřebuju programu předat relativní adresu, program by si ji přepočítal na absolutní a na základě absolutní adresy libovolné glob. proměnné by přečetl (přepsal) její obsah. Otázka zní, jak z relativní adresy získat adresu absolutní.
extern
:Ale po vete
Navíc program (ten, který používá sdílenou knihovnu) nezná její globální proměnné,
som prestal chápať. Možno by pomohlo pozrieť sa na výstup programu objdump, alebo nm.
extern int proměnná
mi nepomůže, protože já při psaní programu, který výše zmíněnou knihovnu bude používat, nevím, jak se proměnné budou jmenovat, jakého budou typu ani kolik jich bude. Vím jenom, že k nim budu potřebovat přistupovat (neřešme proč a jak moc velká je to prasárna).
Program nm mi sice vypíše seznam symbolů, které jsou v knihovně definované, ale to mi moc nepomůže, totéž zjistím i z mapy proměnných.
Příklad: mám knihovnu s jednou globální proměnnou a jednou funkcí:
int g_var; int foo(void) { return g_var; }Knihovnu přeložím a vznikne mi soubor lib.so. Programem nm zjistím tohle:
# nm lib.so | grep g_var 000018bc B g_varV paměti ale nebude proměnná g_var na adrese 18bc, ale na aderese offset + 18bc. Já chci zjistit ten offset, abych v programu (který tu knihovnu bude používat) mohl napsat např. něco jako
p_gvar = (int *)(0x18bc + offset) printf("Obsah promenne: %d\n", *p_gvar);
Navíc program (ten, který používá sdílenou knihovnu) nezná její globální proměnné,A jak potom tu knihovnu chceš používat ? Přece ke každé knihovně existuje její hlavičkový soubor *.h kde jsou funkce a proměnné té knihovny popsané takže ty proměnné znáš. Jak jinak by jsi věděl co v té knihovně je ?
void *abs_addr(unsigned int rel_addr)
nebo
void *abs_addr(char *var_name)
Tiskni
Sdílej: