Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Adresa bude pokaždé jiná, protože se ta knihovna pokaždé nahraje do jiného pamětového prostoru.A na to se právě ptám. Adresa je v knihovně relativní vůči nějaké jiné adrese. Pokud tu „jinou adresu“ budu znát, pak stačí k relativní adrese (kterou znám z mapy proměnných) přičíst offset (který nevím jak za běhu programu zjistit) a dostanu skutečnou adresu proměnné. Program může zjistit adresu proměnné nějak takhle:
p_foo = &foo;, ale to znamená mu při psaní programu říct, aby zjistil adresu této konkrétní proměnné (foo); já to ale potřebuju zajistit obecně pro libovolnou globální proměnnou. Navíc program (ten, který používá sdílenou knihovnu) nezná její globální proměnné, takže k nim takhle přistupovat nemůže.
Já potřebuju programu předat relativní adresu, program by si ji přepočítal na absolutní a na základě absolutní adresy libovolné glob. proměnné by přečetl (přepsal) její obsah. Otázka zní, jak z relativní adresy získat adresu absolutní.
extern:Ale po vete
Navíc program (ten, který používá sdílenou knihovnu) nezná její globální proměnné,
som prestal chápať. Možno by pomohlo pozrieť sa na výstup programu objdump, alebo nm.
extern int proměnná mi nepomůže, protože já při psaní programu, který výše zmíněnou knihovnu bude používat, nevím, jak se proměnné budou jmenovat, jakého budou typu ani kolik jich bude. Vím jenom, že k nim budu potřebovat přistupovat (neřešme proč a jak moc velká je to prasárna).
Program nm mi sice vypíše seznam symbolů, které jsou v knihovně definované, ale to mi moc nepomůže, totéž zjistím i z mapy proměnných.
Příklad: mám knihovnu s jednou globální proměnnou a jednou funkcí:
int g_var;
int foo(void) {
return g_var;
}
Knihovnu přeložím a vznikne mi soubor lib.so. Programem nm zjistím tohle:
# nm lib.so | grep g_var 000018bc B g_varV paměti ale nebude proměnná g_var na adrese 18bc, ale na aderese offset + 18bc. Já chci zjistit ten offset, abych v programu (který tu knihovnu bude používat) mohl napsat např. něco jako
p_gvar = (int *)(0x18bc + offset)
printf("Obsah promenne: %d\n", *p_gvar);
Navíc program (ten, který používá sdílenou knihovnu) nezná její globální proměnné,A jak potom tu knihovnu chceš používat ? Přece ke každé knihovně existuje její hlavičkový soubor *.h kde jsou funkce a proměnné té knihovny popsané takže ty proměnné znáš. Jak jinak by jsi věděl co v té knihovně je ?
void *abs_addr(unsigned int rel_addr)nebo
void *abs_addr(char *var_name)
Tiskni
Sdílej: