abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:44 | IT novinky

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 04:33 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:55 | Nová verze

    Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:33 | Komunita

    Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.

    |🇵🇸 | Komentářů: 3
    včera 18:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:44 | Nová verze

    U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.

    Martin Tůma | Komentářů: 8
    včera 09:22 | Nová verze

    Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:44 | Nová verze

    Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.12. 19:22 | Zajímavý článek

    Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (34%)
     (47%)
     (19%)
     (17%)
     (22%)
     (15%)
     (24%)
     (15%)
     (17%)
    Celkem 458 hlasů
     Komentářů: 19, poslední včera 20:04
    Rozcestník

    Dotaz: vektory a matice se SIMD (sse2)

    20.12.2006 14:08 vencas | skóre: 32
    vektory a matice se SIMD (sse2)
    Přečteno: 360×
    Zdravím, může mi někdo vyjasnit, které knihovny implementující (malé) matice a vektory používají sse2?
    1. atlas-sse2 je používá, rád bych případně něco s trochu objektovým rozhraním.
    2. Blitz++ si dělá jen svoje optimalizace na úrovni c++ (bez SIMD)?
    3. boost::ublas knihovnu blas (zde v implementaci atlas-sse2) nepoužívá (zběžně pročtené headery)...?
    Konečně, když napíšu něco jako (resp. když je něco takového v nějaké knihovně):
    double a[3], b[3], c[3];
    [...]
    c[0]=a[0]*b[0]; c[1]=a[1]*b[1]; c[2]=a[2]*b[2];
    
    dokáže to gcc optimalizovat a použít na to vektorový součin (MULPD) místo jednotlivých násobení?

    Díky.

    Odpovědi

    20.12.2006 14:30 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vektory a matice se SIMD (sse2)
    Jen střílím, ale při použití parametrů -mfpmath=sse -msse -msse2 by to mohlo dělat gcc samo, ne?
    20.12.2006 14:54 vencas | skóre: 32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vektory a matice se SIMD (sse2)
    Mezitím jsem si to vyzkoušel a bohužel nedělá (mimochodem, HTML validita příspěvků, to je fakt PITA - < a > jsem nahradil |).

    Kompilace: řekl bych, že -march=pentium4 implikuje -msse{,2,3}, ale v man to není. Na výsledek to každopádně nemá vliv; -ggdb3 taky nemá vliv, akorát je vidět zdroják v dumpu. Pořád tam je 3x mulsd.
    $ gcc -ggdb3 -O3 -march=pentium4 -mfpmath=sse,387 -msse -msse2 -msse3 sse1.c -o sse1
    $ objdump -d -S sse1
    [...]
    08048354 |main|:
    #include|stdio.h|
    int main(void){
     8048354:       8d 4c 24 04             lea    0x4(%esp),%ecx
     8048358:       83 e4 f0                and    $0xfffffff0,%esp
     804835b:       ff 71 fc                pushl  0xfffffffc(%ecx)
     804835e:       55                      push   %ebp
     804835f:       89 e5                   mov    %esp,%ebp
     8048361:       51                      push   %ecx
     8048362:       83 ec 54                sub    $0x54,%esp
            volatile double a[3], b[3];
            double c[3];
            a[0]=.5; a[1]=.5; a[2]=.5;
     8048365:       f2 0f 10 05 c0 84 04    movsd  0x80484c0,%xmm0
     804836c:       08 
     804836d:       f2 0f 11 45 e0          movsd  %xmm0,0xffffffe0(%ebp)
     8048372:       f2 0f 11 45 e8          movsd  %xmm0,0xffffffe8(%ebp)
     8048377:       f2 0f 11 45 f0          movsd  %xmm0,0xfffffff0(%ebp)
            b[0]=.5; b[1]=.5; b[2]=.5;
     804837c:       f2 0f 11 45 c8          movsd  %xmm0,0xffffffc8(%ebp)
     8048381:       f2 0f 11 45 d0          movsd  %xmm0,0xffffffd0(%ebp)
     8048386:       f2 0f 11 45 d8          movsd  %xmm0,0xffffffd8(%ebp)
            c[0]=a[0]*b[0]; c[1]=a[1]*b[1]; c[2]=a[2]*b[2];
     804838b:       f2 0f 10 5d e0          movsd  0xffffffe0(%ebp),%xmm3
     8048390:       f2 0f 10 6d c8          movsd  0xffffffc8(%ebp),%xmm5
     8048395:       f2 0f 10 55 e8          movsd  0xffffffe8(%ebp),%xmm2
     804839a:       f2 0f 10 65 d0          movsd  0xffffffd0(%ebp),%xmm4
     804839f:       f2 0f 10 45 f0          movsd  0xfffffff0(%ebp),%xmm0
     80483a4:       f2 0f 10 4d d8          movsd  0xffffffd8(%ebp),%xmm1
            printf("c=%g,%g,%g\n",c[0],c[1],c[2]);
     80483a9:       f2 0f 59 c1             mulsd  %xmm1,%xmm0
     80483ad:       f2 0f 11 44 24 14       movsd  %xmm0,0x14(%esp)
     80483b3:       f2 0f 59 d4             mulsd  %xmm4,%xmm2
     80483b7:       f2 0f 11 54 24 0c       movsd  %xmm2,0xc(%esp)
     80483bd:       f2 0f 59 dd             mulsd  %xmm5,%xmm3
     80483c1:       f2 0f 11 5c 24 04       movsd  %xmm3,0x4(%esp)
     80483c7:       c7 04 24 b0 84 04 08    movl   $0x80484b0,(%esp)
     80483ce:       e8 bd fe ff ff          call   8048290 |printf@plt|
            return 0;
    }
    [...]
    
    21.12.2006 10:16 vencas | skóre: 32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vektory a matice se SIMD (sse2)
    Co se gcc týče, našel jsem článek Automatic vectorization for the masses. Zkoušel jsem to na gcc-4.1 a výsledek je následující (options -O2 -ftree-vectorize -ftree-vectorizer-verbose=3 -march=pentium4):
    • c[0]=a[0]*b[0]; c[1]=a[1]*b[1]; c[2]=a[2]*b[2]; se nezvektorizuje (fuj, to je hnusný slovo...), ale
    • for(int i=0; i<3; i++) c[i]=a[i]*b[i]; ano.
    (Myslel jsem si, že když se rozbalují smyčky (loop unrolling), tak se z for udělá stejně něco podobné tomu prvnímu. Zřejmě ne úplně.)

    Jak autor zmíněného článku píše, podobné optimalizace mohou vést k nestabilnímu kódu.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.