Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Nuže, zkus třeba takovýto snipplet:
#include<stdio.h>
int main( int argc, char **argv, char **env ) {
for ( ; *env; ++env ) puts( *env );
}
Nebo třeba takhle, což je (?) totéž... (Kdyžtak to tu někdo upřesní...)
#include<stdio.h>
extern char **environ;
int main( void ) {
for ( ; *environ; ++environ ) puts( *environ );
}
To byly jen houpé příklady pro přehled. Pro lepší manipulaci je dobré udělat #include<stdlib.h> a využít jednu z následujících funkcí.
int putenv(char *string); (man 3 putenv) přijímá string tvaru NÁZEV=HODNOTA a nastaví ho. String nekopíruje, pouze přidá pointer. Musí jít o trvale existuící string, nikoliv jen o dočasné pole na zásobníku. Existující proměnné přepíše.
int setenv(const char *name, const char *value, int overwrite); (man 3 setenv) dělá totéž, jen vybranějším způsobem. Parametr overwrite určuje, zda má v případě konfliktu názvů původní proměnnou přepsat. Tím se liší od předchozí funkce, která přepisuje vždy. Další rozdíl je, že string okopíruje. Není tedy nutné, aby za běhu existoval trvale. V případě, že je příliš dlouhý, vrátí hodnotu -1.
int unsetenv(const char *name); (man 3 unsetenv) Tady je to jasné.
Příčina případné chyby bude v ERRNO.
char *getenv(const char *name); (man 3 getenv) Vyhledá název. Vrátí buď pointer na hodnotu nebo NULL, podle toho, zda taková proměnná existuje.
Změna je lokální v současném procesu. Nepřenáší se zpět do jeho otce.
Změněné proměnné se předávají nově vzniklým synovským procesům.
Změna se nepřenáší do již běžících synovských procesů.
Takhle bys to mohl třeba použít, stačí přidat jen ošetření případných chybových stavů.
#include<stdio.h>
#include<stdio.h>
static const char *const NOTSET = "VARIABLE NOT SET";
static const char *const USER = "USER";
static void output( char *const value ) {
puts( value == NULL ? NOTSET : value );
}
int main( void ) {
output( getenv( USER ) ); /* skutečný uživatel */
putenv( "USER=vincenc" );
output( getenv( USER ) ); /* 'vincenc' - přepsáno */
setenv( USER, "hugo", 0 );
output( getenv( USER ) ); /* 'vincenc' - nepřepsáno */
setenv( USER, "hugo", 1 );
output( getenv( USER ) ); /* 'hugo' - přepsáno */
unsetenv( USER );
output( getenv( USER ) ); /* 'VARIABLE NOT SET' - smazáno */
}
Uf, to je vše. Ale příště zkus radši napřed Google, protože tohle není příliš složitá otázka... 
K tomu poslednímu snippletu: mám tam omylem dvakrát stejný include. Jak jsem zjistil, stdlib.h v tomto případě není nutné includovat - stačí stdio.h.
Tiskni
Sdílej: