Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Nuže, zkus třeba takovýto snipplet:
#include<stdio.h> int main( int argc, char **argv, char **env ) { for ( ; *env; ++env ) puts( *env ); }
Nebo třeba takhle, což je (?) totéž... (Kdyžtak to tu někdo upřesní...)
#include<stdio.h> extern char **environ; int main( void ) { for ( ; *environ; ++environ ) puts( *environ ); }
To byly jen houpé příklady pro přehled. Pro lepší manipulaci je dobré udělat #include<stdlib.h>
a využít jednu z následujících funkcí.
int putenv(char *string);
(man 3 putenv
) přijímá string tvaru NÁZEV=HODNOTA a nastaví ho. String nekopíruje, pouze přidá pointer. Musí jít o trvale existuící string, nikoliv jen o dočasné pole na zásobníku. Existující proměnné přepíše.
int setenv(const char *name, const char *value, int overwrite);
(man 3 setenv
) dělá totéž, jen vybranějším způsobem. Parametr overwrite určuje, zda má v případě konfliktu názvů původní proměnnou přepsat. Tím se liší od předchozí funkce, která přepisuje vždy. Další rozdíl je, že string okopíruje. Není tedy nutné, aby za běhu existoval trvale. V případě, že je příliš dlouhý, vrátí hodnotu -1.
int unsetenv(const char *name);
(man 3 unsetenv
) Tady je to jasné. Příčina případné chyby bude v ERRNO.
char *getenv(const char *name);
(man 3 getenv
) Vyhledá název. Vrátí buď pointer na hodnotu nebo NULL, podle toho, zda taková proměnná existuje.
Změna je lokální v současném procesu. Nepřenáší se zpět do jeho otce.
Změněné proměnné se předávají nově vzniklým synovským procesům.
Změna se nepřenáší do již běžících synovských procesů.
Takhle bys to mohl třeba použít, stačí přidat jen ošetření případných chybových stavů.
#include<stdio.h> #include<stdio.h> static const char *const NOTSET = "VARIABLE NOT SET"; static const char *const USER = "USER"; static void output( char *const value ) { puts( value == NULL ? NOTSET : value ); } int main( void ) { output( getenv( USER ) ); /* skutečný uživatel */ putenv( "USER=vincenc" ); output( getenv( USER ) ); /* 'vincenc' - přepsáno */ setenv( USER, "hugo", 0 ); output( getenv( USER ) ); /* 'vincenc' - nepřepsáno */ setenv( USER, "hugo", 1 ); output( getenv( USER ) ); /* 'hugo' - přepsáno */ unsetenv( USER ); output( getenv( USER ) ); /* 'VARIABLE NOT SET' - smazáno */ }
Uf, to je vše. Ale příště zkus radši napřed Google, protože tohle není příliš složitá otázka...
K tomu poslednímu snippletu: mám tam omylem dvakrát stejný include. Jak jsem zjistil, stdlib.h v tomto případě není nutné includovat - stačí stdio.h.
Tiskni
Sdílej: