sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
predpokladem je ovsem vedet neco malo o zpracovani signalu (co udelat s temi cisly, co vypadnou z AD prevodniku aby to chodilo podle mych predstav...)
nejlepsi by asi bylo upresnit zadani problemu (kdyz je signal vetsi nez ... mV/dB/cislo a spada do pasma od do Hz udelej ...) na pozadovane presnosti, rychlosti odezvy, pripadne moznaosti vyskytu falesnych signalu pri prudkych zmenach vstupu
od tehle pozadavku by se odvijelo dalsi reseni. jestli je nutne FFT, nebo postaci digitalni filtry. jinak pro pocatecni nastudovani by melo stacit vedet, jak se spocita efektivni/stredni/spickova hodnota - pro detekci urovne v celem pasmu. aby se dalo poznat, ze tam prisel nejaky silny/slaby signal.
no a pak treba co dela FFT (podle mne neni potreba zkoumat implementacni detaily). jak souvisi casova oblast a spektrum, pripadne ze existuje aliasing
typ pro nastudovani... nejake priklady programku jsou treba na http://www.dsptutor.freeuk.com/ ; jinak treba google nahlasi treba
Výsledky 1 - 10 z asi 1 740 000 na dotaz digital signal processing tutorial. (0,12 sekund), takze studijniho materialu je dost
arecord -f S16_LE -c1 -r44100 > nahravkaa pak si zobrazit spektrum z prvních necelých dvou sekund záznamu takhle:
#!/usr/bin/python
from scipy import *
import pylab, time, os
fr = file('nahravka')
signal = fromfile(fr, int16, 65536)
frequency = 44100
Nf = len(signal)//2 + 1
freqaxis = arange(Nf)/2.0/(Nf - 1)*frequency
spectrum = abs(fft(signal)[:Nf])**2
pylab.semilogx(freqaxis, spectrum)
pylab.show()
Ale nic bych se nedivil, kdybych tam měl nějakou off-by-one chybu.
Tiskni
Sdílej: