Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
Dobry den, ucim se sockety v C a tak jsem si vytvoril dva programky, client a server. Server posloucha na urcitem porte, klient se k nemu pripoji a posle mu retezec, ktery mu by predan jako jeden z argumentu.
V serveru je ve strucnosti toto:
while ((size = read(t, buffer, BUF_SIZE)) != 0 )
{
printf("Size: %d\n", size);
printf("Buffer: %s\n", buffer)
}
V klientu:
// send message to server
if (write(s, msg, strlen(msg)+1) < 0)
{
// write error
perror("write");
return EXIT_FAILURE;
}
Spustim tedy server a vzapeti klient. Server vypise toto a zustane viset v konzoli: (BUF_SIZE je z testovacich duvodu nastavena na hodnotu 2 a klient posila retezec "Ahoj, jak se mas?")
$ ./server -p 1235 Server: Connection from client 127.0.0.1:48502 Size: 2 Buffer: Ah Size: 2 Buffer: oj Size: 2 Buffer: , Size: 2 Buffer: ja Size: 2 Buffer: k Size: 2 Buffer: se Size: 2 Buffer: m Size: 2 Buffer: as Size: 2 Buffer: ?
Program asi zustane visel v tom while cyklu. Myslel jsem, ze kdyz funkce read uz nema co cist, tak vrati nulu a tak cycklus ukonci, ale asi to tak nefunguje.
Myslel jsem, ze kdyz funkce read uz nema co cist, tak vrati nulu a tak cycklus ukonci, ale asi to tak nefunguje.Na čitanie z socketu použi
recv() a daj mu flag MSG_DONTWAIT
Ok, zmenil jsem to na:
// read message from client
while ((size = recv(t, buffer, BUF_SIZE, MSG_DONTWAIT)) != 0 )
{
printf("Size: %d\n", size);
printf("Buffer: %s\n", buffer)
}
A ted to dela toto:
$ ./server -p 1111 Server: Connection from client 127.0.0.1:55527 Size: -1 Buffer: Size: -1 Buffer: Size: -1 Buffer: Size: -1 Buffer: Size: -1 Buffer: Size: -1 Buffer: Size: -1 Buffer: Size: -1 Buffer: Size: -1 Buffer: Size: -1 Buffer: Size: -1 ... a stale cyckli dokola
Tak to udela to co to delalo s tim read(), nacte to po dvou pisemenkach cely ten retezec a pak zustane viset v konzoli.
Vsak ja to vypisuju. Kdyz se podivas na ten muj uplne prvni prispevek. Vypise to vzdy dvojku, dokud ma co cist (= BUF_SIZE) a potom nevypise uz nic. viz:
$ ./server -p 1235 Server: Connection from client 127.0.0.1:48502 Size: 2 Buffer: Ah Size: 2 Buffer: oj Size: 2 Buffer: , Size: 2 Buffer: ja Size: 2 Buffer: k Size: 2 Buffer: se Size: 2 Buffer: m Size: 2 Buffer: as Size: 2 Buffer: ?
Pratele, co takhle obcas nahlednout do dokumentace? Clovek se tam docte neuveritelne veci.
$ man 3 read
...
* If O_NONBLOCK is set, read() shall return -1 and set errno to [EAGAIN].
...
$ man recv
...
If no messages are available at the socket, the receive calls wait for a message to arrive, unless the
socket is non-blocking (see fcntl(2)), in which case the value -1 is returned and the external variable
errno set to EAGAIN. The receive calls normally return any data available, up to the requested amount,
rather than waiting for receipt of the full amount requested.
...
MSG_DONTWAIT (since Linux 2.2)
Enables non-blocking operation; if the operation would block, the call fails with the error EAGAIN
(this can also be enabled using the O_NONBLOCK with the F_SETFL fcntl(2)).
...
Ehm, stydim se, ale stale v tom nevidim reseni toho problemu.
Kdyz u recv() nastavim MSG_DONTWAIT, tak mi to v tom whilu vraci same -1 a nic se nenacte.
Tak jinak, kdyz u recv() nastavim MSG_DONTWAIT chova se to podivne. Server bezi a ja opakovane spoustim klienta a deje se toto:
$ ./server -p 1111 Server: Connection from client 127.0.0.1:48953 Size: 2 Buffer: Ah Size: 2 Buffer: oj Size: 2 Buffer: , Size: 2 Buffer: ja Size: 2 Buffer: k Size: 2 Buffer: se Size: 2 Buffer: m Size: 2 Buffer: as Size: 2 Buffer: ? Server: Connection from client 127.0.0.1:48957 Server: Connection from client 127.0.0.1:48966 Size: 2 Buffer: Ah Size: 2 Buffer: oj Size: 2 Buffer: , Size: 2 Buffer: ja Size: 2 Buffer: k Size: 2 Buffer: se Size: 2 Buffer: m Size: 2 Buffer: as Size: 2 Buffer: ? Server: Connection from client 127.0.0.1:48967 Server: Connection from client 127.0.0.1:48968 Server: Connection from client 127.0.0.1:48969 Server: Connection from client 127.0.0.1:48970
To znamena ze prenos toho retezce se povede "jak kdy"... :-/
No ano. Kdyz nejsou zadna data na cteni, tak vrati -1 a nastavi errno (man errno) na EAGAIN.
Ja nevim, jaky je presne vas problem. Nejspis klient po odeslani dat nezavre socket, takze server porad ceka na dalsi, nebo mozna tam mate jiny nekonecny cyklus. Dejte sem osekane ale kompletni zdrojaky, ze kterych jde zkompilovat funkcni program. Pak bude videt, kde je chyba.
klient: http://pastebin.com/d58eeb1f7
server: http://pastebin.com/f32789de0
Tohle by melo fungovat.
--- server.old.cc
+++ server.cc
@@ -1,4 +1,5 @@
#include <cstring>
+#include <cerrno>
#include <string>
#include <unistd.h>
#include <cstdlib>
@@ -21,7 +22,7 @@
{
int s, t, sinlen, opt, size, port = 0;
struct sockaddr_in sin;
- char buffer[BUF_SIZE];
+ char buffer[BUF_SIZE+1]; // +1 == space for ending \0
string message;
// we accept two arguments
@@ -89,13 +90,43 @@
if (DEBUG)
cout << "Server: Connection from client " << inet_ntoa(sin.sin_addr) << ":" << ntohs(sin.sin_port) << endl;
+ message = "";
// read message from client
- while ((size = recv(t, buffer, BUF_SIZE, MSG_DONTWAIT)) != -1 )
- {
- cout << "Size: "<< size << endl;
- cout << "Buffer: "<< buffer << endl;
- message += buffer[BUF_SIZE];
- }
+ for (;;)
+ {
+ size = recv(t, buffer, BUF_SIZE, MSG_DONTWAIT);
+
+ if (size == -1)
+ {
+ if (errno == EAGAIN)
+ {
+ // no data, try read again
+ continue;
+ }
+ else
+ {
+ // some error
+ perror("recv");
+ exit(EXIT_FAILURE);
+ }
+ }
+
+ if (size == 0)
+ // client closed connection
+ break;
+
+ buffer[size] = 0; // zero-end received string
+
+ cout << "Size: "<< size << endl;
+ cout << "Buffer: "<< buffer << endl;
+
+ message += buffer;
+
+ if (buffer[size-1] == 0)
+ // terminating zero received from client
+ // => end of data transfer
+ break;
+ }
if (DEBUG)
cout << "Server: String received from client: |" << message << "|" << endl;
Dekuji moc, ze jste si s tim dal tu praci. Zaroven ale nechapu, proc jste to tedy upravil a pod to napsal ze takhle se to vlastne delat nema ale dela se o jinak. Proc jste to tedy nenupravil rovnou na tu podobu jak to ma byt spravne? Neberte to jako ze si stezuji, cenim si toho, jen toto opravdu nechapu. Zaroven bych vas chtel poprosit jestli byste jeste mohl napsat tedy tu upravu, jak by to tedy melo spravne byt bez busy waiting. Mockrat dekuji.
Protoze vam nevidim do hlavy a nevim, k cemu to dal pouzijete. Ve zdrojacich jste pouzil neblokujici cteni a ja upravil nezbytne minimum, aby to zaclo chodit.
Zmena je prosta: nahradte volani recv funkci read. A pak muzete vyhodit zbytecne if (errno == EAGAIN) (cast else tam nechte).
Coz pouzit poll/epoll?
close() nebo shutdown()?
Diskusi o recv() si nevšímejte, read a write funguje v tomto případě stejně dobře, jen u recv máte nějaké extra možnosti, které jsou specifické pro sockety. Ty Vás ale teď moc nemusí zajímat.
write a read v klientovi použít funkci shutdown a jednostranně spojení ukončit, pak to bude fungovat. Druhá možnost je, že si přečtená data v serveru budete postupně ukládat do nějakého bufferu, a v případě, že se obsah nebo délka bufferu bude něčemu rovnat, tak čtecí cyklus ukončíte. Postupné slepování v bufferu musíte použít proto, že Vám původní celá zpráva může přijít postupně po kouskách. Ten druhý postup je univerzální i pro případ, že byste chtěl čtení a zápis alternovat v nějakém delším dialogu, tak jako to dělají normální servery.
Vyzkousim tu moznost se shutdown (protoze ta druha se mi zda nejak slozita nejsem si jisty, zda ji zcela chapu) a dam vedet jestli to pomohlo.
Tiskni
Sdílej: