V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Canonical pro své zákazníky, předplatitele Ubuntu Pro, prodloužil podporu Ubuntu LTS z 12 let na 15 let (Legacy add-on). Týká se verzí od 14.04 (Trusty Tahr).
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 5.0.0. Nově je oficiálně podporován Linux ARM64/AArch64. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
dobrý den,
Měl bych dotaz.
Vytvořil jsem si jednu třídu CZamestnanci a 2 potomky CVojak a COz.
vytvořil jsem si pole objektů třídy CZamestnanec :
CZamestnanec *lide[100];
nyní bych chtěl vytvářet objekty (potomky) CVojak a COz
pokud vsak vytvorim objekt takto : lide[0] = new CVojak tak objekt lide[0] je stále třídy CZamestanci.
Nevíte jak to udělat tak aby mohl vytvářet prvky pole třídy CVojak nebo COz podle toho jaky typ zrovna chci?
děkuji za odpověď
Disclaimer: v C++ som nikdy nič užitočné nenaprogramoval a vedomosti mám viacmenej len zo školy, takže tento komentár berte s rezervou.
K Tvojmu problému: pokiaľ viem, tak on to je CVojak, ale tým že k nemu pristupuješ cez typ CZamestnanec *, tak s ním môžeš robiť len ako s CZamestnancom. Keď chceš volať metódy zdedených tried, tak tie metódy musia byť virtual a keď chceš prístupiť k dátam toho CVojaka, tak to jedine, že si ten smerník predtým pretypuješ.
#include <iostream>
using namespace std;
class Zamestnanec{
public:
void setNazev(){cout << "Nazev";}
void setJidlo(){cout << "Jidlo";};
};
class Debil : public Zamestnanec{
public:
void setZadrz(){cout << "Zadrz";};
};
class Kokot : public Zamestnanec{
public:
void setOjeb(){cout << "Ojeb";};
};
int main(int argc, char** argv)
{
Zamestnanec *pole[100];
pole[0] = (Debil*) new Debil();
pole[1] = new Kokot();
((Debil*)pole[0])->setZadrz();
return 0;
}
Děkujimoc. Zachránil jsi mi život...Tohle funguje bezvadně 
To možná jo, ale já jsem příliš velkej začátečník abych věděl co to je
. Tak například vector by se dal použít takto:
#include <iostream>
#include <vector>
using namespace std;
class Zamestnanec{
public:
void setNazev(){cout << "Nazev";}
void setJidlo(){cout << "Jidlo";};
};
class Debil : public Zamestnanec{
public:
Debil(int d){
this->data=d;
}
void setZadrz(){cout << this->data;}
private:
int data;
};
class Kokot : public Zamestnanec{
public:
void setOjeb(){cout << "Ojeb";};
private:
int data;
};
int main(int argc, char** argv)
{
vector<Zamestnanec*> pole;
pole.push_back((Debil*) new Debil(5));
pole.push_back(new Kokot());
((Debil*)pole.at(0))->setZadrz();
return 0;
}
Výhodou je to že nejsi omezenej na staticky určený počet zaměstnancú.
. Třeba bude mít štěstí
class Zamest {
public:
virtual void setNazev() = 0;
virtual int plat() = 0;
void spolecne_veci(parametry..);
}
class Programator : public Zamest{
public:
void setNazev() { cout << "aaaaaaaaa"; }
int plat() { return 10000000; }
.......
}
class Uklizecka : public Zamest {
public:
void setNazev() { cout << "bbbbbbb"; }
int plat() { return 5; }
.........
}
............
Zamest *pole[100];
pole[0] = new Uklizecka();
......
Takto bych to řesil já
Ach jo, jak vidim na blbou otazku, blbe odpovedi... Proboha lidi, kdyz uz se pta zacatecnik, tak mu poradte tak, aby mu to alespon k necemu bylo!
Pokud bych se mel drzet zadani a prihlednu ke stavajicim odpovedim, tak to uz muzete rovnou pouzit toto (radsi explicitne rikam: TAKTO NE!):
void* pole[SIZE]; pole[0] = new Jenicek; pole[1] = new Marenka; ((Jenicek*) pole[0])->vidimSvetylkoVDali((*Marenka)pole[1]);
Divim se, ze se nikdo nezeptal, jak a proc se k jednotlivym prvkum bude pristupovat. Pokud cilem je pouze volat virtualni metody prvku kontejneru, tak je naprosto zbytecne toto vubec resit. Pokud je nutne k jednotlivym prvkum pristupovat odlisne v zavislosti na jejich typu (predpokladam, ze jsou to ruzni potomci jednoho predka), tak to znamena spatny navrh a problem by mel byt vyresen jinak (s vyuzitim virtualnich metod).
Pokud se tomu opravdu nejde vyhnout, tak pro pretypovani predka na potomka se pouziva dynamic_cast (coz je dle meho nazoru prasarna, ale to je opravdu pouze muj nazor), ktere zarucuje typovou kontrolu, takze reseni by vypadalo asi takto.
class BlbecVlese { virtual ~BlbecVLese() {} };
class Jenicek : public BlbecVlese {...};
class Marenka : public BlbecVLese {...};
...
BLbecVLese* blbci[100];
blbci[0] = new Jenicek;
blbci[1] = new Marenka;
...
BlbecVLese* x = blbci[y]; //predpokladany predek
Jenicek* j = 0;
Marenka* m = 0;
if ( 0 != (j = dynamic_cast<Jenicek*>(x)) )
j->vylezNaStrom();
else if ( 0 != (m = dynamic_cast<Marenka*>(x)) )
m->pockejPodStromem();
else
{
jezibaba->sezer(x);
throw kosti;
}
...
Omlouvam se za konfliktni ton... Nechci rozpoutavat flame. Jen si myslim, ze rady zacatecnikovy by nemely byt ve smyslu: "chci udelat prasarnu => nekdo mi poradi jeste vetsi prasarnu jak to realizovat" 
. No tak když ono to svádělo mu tak poradit
. Jinak plně souhlasím stím že bude špatně navrženej už koncept. A dost pochybuji, že jako začátečník by se měl zaobírat věcmi jako dynamic_cast.
Tiskni
Sdílej: