Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Ahoj, mám dotaz ohledně jednoduchého problému. V TCP každý accept() vytváří na straně serveru nové spojení, které má stále stejnou místní adresu i port. Dá se něčeho podobného docílit na straně klienta?
Úkol je jednoduchý: Démon, který (zejména kvůli firewallu) bude přijímat i navazovat TCP spojení pořád ze stejného portu. Každý démon může chtít navázat spojení (paralelně) s několika dalšími, případně přijmout několik příchozích spojení.
Strinktně vzato, TCP spojení je čtveřice (adresa, port, adresa, port). Proto si myslím, že by neměl být problém z jedné adresy a z jednoho portu navázat víc spojení, pokud se každé z nic aspoň v jednom prvku čtveřice odlišuje. Na Linuxu tohle bez problémů funguje, ale na Solarisu ne.
Například tato (pokusná) inicializace na Linuxu projde zcela bez problémů:
sock1 = socket( AF_INET6, SOCK_STREAM, IPPROTO_TCP ); sock2 = socket( AF_INET6, SOCK_STREAM, IPPROTO_TCP ); setsockopt( sock1, SOL_SOCKET, SO_REUSEADDR, &ONE, sizeof( ONE ) ); setsockopt( sock2, SOL_SOCKET, SO_REUSEADDR, &ONE, sizeof( ONE ) ); bind( sock1, (const struct sockaddr *) &addr, sizeof( addr ) ); bind( sock2, (const struct sockaddr *) &addr, sizeof( addr ) );
Pak lze bez problémů vytvořit dvě TCP spojení z téže adresy a z téhož portu ke dvěma různým strojům. To jsem důkladně otestoval. Oba sockety můžou odesílat i přijímat data, všechno se správně doručí a prostě to funguje.
Nicméně na Solarisu nastal problém. (Ne že bych to nečekal...) Druhý bind() mi hlásí Address already in use. Vždyť jsem přece nastavil SO_REUSEADDR, tak v čem je chyba? Taky jsem zkoušel nastavit setsockopt() až po prvním bind(), ale nepomolo to.
Solaris měl kdysi bug, který byl nejspíš odstraněn natolik radikálně, že SO_REUSEADDR už prostě nefunguje. Nebo možná funguje, ale neumožňuje vícenásobný bind() na in6addr_any? Možná, ale pak je tahle vymoženost pro mě bezcenná.
Nejdůležitější otázka nakonec: Nemá se náhodou problém tohoto typu řešit nějak jinak? Připadá mi, že každý systém si vykládá SO_REUSEADDR po svém. Pak tudy cesta nevede, protože takový kód není přenositelný.
Aha, tak možná je opravdu problém s tou wildcard adresou. Linuxu to kupodivu nevadí, zatímco Solarisu ano. Solaris tedy zřejmě neumí navázat několik TCP spojení ze stejné adresy a stejného portu. Nebo jsem něco přehlédl?
Tak tohle vypadá dost beznadějně. Někdo už tenhle problém řešil. A nejspíš nevyřešil. 
Vzdávám to. Když i Jabber provozuje serverová spojení z náhodných portů, asi to má svůj důvod...
[root@charon andrej]# netstat -atpn | grep 5269
tcp 0 0 :::5269 :::* LISTEN 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:39267 ::ffff:62.109.141.:5269 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:54748 ::ffff:81.2.199.30:5269 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.1:5269 ::ffff:88.86.102.:46082 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.1:5269 ::ffff:81.2.199.3:57781 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:38551 ::ffff:88.86.102.5:5269 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.1:5269 ::ffff:208.68.163:45581 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:52673 ::ffff:208.68.163.:5269 ESTABLISHED 6081/java
Ten zvláštní multicasting, který jsem chtěl, by sice na Linuxu fungoval, ale to je chabá útěcha. Asi se budu muset vybodnout na ohleduplnost vůči firewallu a taky používat implicitní porty.
Ach jo, zase další den času v háji. 
Tiskni
Sdílej: