Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Ahoj, mám dotaz ohledně jednoduchého problému. V TCP každý accept()
vytváří na straně serveru nové spojení, které má stále stejnou místní adresu i port. Dá se něčeho podobného docílit na straně klienta?
Úkol je jednoduchý: Démon, který (zejména kvůli firewallu) bude přijímat i navazovat TCP spojení pořád ze stejného portu. Každý démon může chtít navázat spojení (paralelně) s několika dalšími, případně přijmout několik příchozích spojení.
Strinktně vzato, TCP spojení je čtveřice (adresa, port, adresa, port). Proto si myslím, že by neměl být problém z jedné adresy a z jednoho portu navázat víc spojení, pokud se každé z nic aspoň v jednom prvku čtveřice odlišuje. Na Linuxu tohle bez problémů funguje, ale na Solarisu ne.
Například tato (pokusná) inicializace na Linuxu projde zcela bez problémů:
sock1 = socket( AF_INET6, SOCK_STREAM, IPPROTO_TCP ); sock2 = socket( AF_INET6, SOCK_STREAM, IPPROTO_TCP ); setsockopt( sock1, SOL_SOCKET, SO_REUSEADDR, &ONE, sizeof( ONE ) ); setsockopt( sock2, SOL_SOCKET, SO_REUSEADDR, &ONE, sizeof( ONE ) ); bind( sock1, (const struct sockaddr *) &addr, sizeof( addr ) ); bind( sock2, (const struct sockaddr *) &addr, sizeof( addr ) );
Pak lze bez problémů vytvořit dvě TCP spojení z téže adresy a z téhož portu ke dvěma různým strojům. To jsem důkladně otestoval. Oba sockety můžou odesílat i přijímat data, všechno se správně doručí a prostě to funguje.
Nicméně na Solarisu nastal problém. (Ne že bych to nečekal...) Druhý bind()
mi hlásí Address already in use
. Vždyť jsem přece nastavil SO_REUSEADDR
, tak v čem je chyba? Taky jsem zkoušel nastavit setsockopt()
až po prvním bind()
, ale nepomolo to.
Solaris měl kdysi bug, který byl nejspíš odstraněn natolik radikálně, že SO_REUSEADDR
už prostě nefunguje. Nebo možná funguje, ale neumožňuje vícenásobný bind()
na in6addr_any
? Možná, ale pak je tahle vymoženost pro mě bezcenná.
Nejdůležitější otázka nakonec: Nemá se náhodou problém tohoto typu řešit nějak jinak? Připadá mi, že každý systém si vykládá SO_REUSEADDR
po svém. Pak tudy cesta nevede, protože takový kód není přenositelný.
Aha, tak možná je opravdu problém s tou wildcard adresou. Linuxu to kupodivu nevadí, zatímco Solarisu ano. Solaris tedy zřejmě neumí navázat několik TCP spojení ze stejné adresy a stejného portu. Nebo jsem něco přehlédl?
Tak tohle vypadá dost beznadějně. Někdo už tenhle problém řešil. A nejspíš nevyřešil.
Vzdávám to. Když i Jabber provozuje serverová spojení z náhodných portů, asi to má svůj důvod...
[root@charon andrej]# netstat -atpn | grep 5269
tcp 0 0 :::5269 :::* LISTEN 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:39267 ::ffff:62.109.141.:5269 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:54748 ::ffff:81.2.199.30:5269 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.1:5269 ::ffff:88.86.102.:46082 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.1:5269 ::ffff:81.2.199.3:57781 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:38551 ::ffff:88.86.102.5:5269 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.1:5269 ::ffff:208.68.163:45581 ESTABLISHED 6081/java
tcp 0 0 ::ffff:95.82.129.:52673 ::ffff:208.68.163.:5269 ESTABLISHED 6081/java
Ten zvláštní multicasting, který jsem chtěl, by sice na Linuxu fungoval, ale to je chabá útěcha. Asi se budu muset vybodnout na ohleduplnost vůči firewallu a taky používat implicitní porty.
Ach jo, zase další den času v háji.
Tiskni
Sdílej: