Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Pokud v Netbeans umistim na JForm komponentu JList, vypada vygenerovany kod teto akce takto:
jList1.setModel(new javax.swing.AbstractListModel() {
String[] strings = { "Item1", "Item2", "Item3", "Item4" };
public int getSize() { return strings.length; }
public Object getElementAt(int i) { return strings[i]; }
});
Problem je, ze do takto vytvoreneho seznamu jList1 nemohu pridavat nove prvky. O tomto problemu se treba pise hned na zacatku tady: http://www.seasite.niu.edu/cs580java/JList_Basics.htm a hned za tim je popsany postup jak vytvorit seznam pomoci DefaultListModel tak aby pridavat prvky slo.
Proto jsem se chtel zeptat, zda nekdo nevi, jak Netbeans rict, aby jList vytvarel "inteligentneji" tim druhym zpusobem, abych pak mohl rovnou a lehce do seznamu pripdavat nove prvky.
Vim, ze resenim by bylo ten generovany kod pokazde prepisovat, ale to je v pripade vice seznamu dost otrava...
import java.util.ArrayList;
import javax.swing.AbstractListModel;
public class TestModel extends AbstractListModel {
private ArrayList<> data;
protected ArrayList<String> getData() {
if (data == null)
data = new ArrayList<String>();
return data;
}
@Override
public Object getElementAt(int arg0) {
return getData().get(arg0);
}
@Override
public int getSize() {
return getData().size();
}
}
JList nějaký smysl, musíte mu vždy předat nějaký model. A NetBeansy nemohou vědět, jaký model si přejete. Standardně vám vytvoří model, který umožňuje zobrazovat pevně daný seznam Stringů, který můžete měnit v době návrhu. Pokud chcete nějaký jiný model, musíte jej v grafickém návrháři změnit.
Také by bylo dobré nastudovat si něco o Swingu a konceptu MVC, protože Swing je postaven na oddělení grafických komponent, modelu (dat) a řízení aplikace, tj. neměl byste se na to dívat tak, že přidáváte další položky do nějaké komponenty JList, ale měl byste přidávat položky do nějakého datového seznamu (do modelu), a JList pouze reprezentuje tento model uživateli (a může ho klidně reprezentovat úplně něco jiného, třeba odrážkový seznam v HTML).
Aby mělJListnějaký smysl, musíte mu vždy předat nějaký model. A NetBeansy nemohou vědět, jaký model si přejete. Standardně vám vytvoří model, který umožňuje zobrazovat pevně daný seznam Stringů, který můžete měnit v době návrhu. Pokud chcete nějaký jiný model, musíte jej v grafickém návrháři změnit.
Ano, ja chci jiny model, ale prave v tom grafickem navrhari nemuzu nikde najit, kde toho dosahnout. Jsem slepy nebo to tam neni? Mam netbeans 6.7.
Také by bylo dobré nastudovat si něco o Swingu a konceptu MVC, protože Swing je postaven na oddělení grafických komponent, modelu (dat) a řízení aplikace, tj. neměl byste se na to dívat tak, že přidáváte další položky do nějaké komponenty JList, ale měl byste přidávat položky do nějakého datového seznamu (do modelu), a JList pouze reprezentuje tento model uživateli (a může ho klidně reprezentovat úplně něco jiného, třeba odrážkový seznam v HTML).
O MVC jiste potuchy mam, pouze jsem se vyjadroval zjednodusene - tedy nepresne.
Ano, ja chci jiny model, ale prave v tom grafickem navrhari nemuzu nikde najit, kde toho dosahnout. Jsem slepy nebo to tam neni? Mam netbeans 6.7.Ve vlastnostech (properties) je vlastnost (property)
model. Ta má specializovaný editor, který vám umožní editovat ten model vytvořený NetBeansy, nastavit model jako vlastnost z jiné komponenty, nebo zadat vlastní kód, který model nastavíte. Případně pokud používat tu bindovací knihovnu, kterou používají NetBeansy, můžete model nastavit přes binding.
Dobre, tak jsem ten automaticky generovany v metode private void initComponents() kod upravil pres ten editor z:
jList1 = new javax.swing.JList();
jList1.setModel(new javax.swing.AbstractListModel() {
String[] strings = { "Item 1", "Item 2", "Item 3", "Item 4", "Item 5" };
public int getSize() { return strings.length; }
public Object getElementAt(int i) { return strings[i]; }
});
jScrollPane2.setViewportView(jList2);
na
DefaultListModel m = new DefaultListModel();
m.addElement("Prvek 1");
m.addElement("Prvek 2");
m.addElement("Prvek 3");
jList1 = new javax.swing.JList();
jList1.setModel(m);
jScrollPane1.setViewportView(jList1);
Pres model m tedy nyni mohu pridavat dalsi prvky, avsak k teto promenne se zvenci (naprihlad z ActionPerformed tlacitka pro pridani noveho prvku do seznamu) nemohu dostat. Jak to prosim resit?
Pres model m tedy nyni mohu pridavat dalsi prvky, avsak k teto promenne se zvenci (naprihlad z ActionPerformed tlacitka pro pridani noveho prvku do seznamu) nemohu dostat. Jak to prosim resit?Tak, že si ve formuláři vytvoříte field typu
ListModel (nebo jeho potomka) a do modelu JListu nastavíte jako model ten.
Pak bych také doporučil přečíst si nějakou základní učebnici Javy a OOP, třeba Učebnice jazyka Java od p. Herouta. Jedno z pokračování se pak zabývá i GUI: Java - grafické uživatelské prostředí a čeština – sice se zabývá především AWT, ale základní principy jsou stejné i pro Swing.
Tiskni
Sdílej: