abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

    dnes 06:00 | Humor

    Programovací jazyk HTML.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:00 | Upozornění

    Podpora TORu v Debianu 11 Bullseye a 10 Buster byla ukončena. Doporučuje se přechod na Debian 12 Bookworm.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Příkaz "opakuj donekonečna" je nově v rozporu s podmínkami používání ChatGPT. Příkaz vedl k prozrazení trénovacích dat [/.].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 21:55 | Nová verze

    GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 14.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS. Vypíchnout lze podporu NO_COLOR a Debugger Adapter Protocol (DAP).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 5.0 webového aplikačního frameworku napsaného v Pythonu Django (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Nová verze

    TuxClocker je Qt GUI nástroj pro monitorování a nastavování (přetaktovávání) hardwaru na Linuxu. Aktuální verze je 1.4.0. Z novinek lze vypíchnout monitorování využití AMD a NVIDIA VRAM nebo sledování spotřeby energie procesorů AMD a Intel.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.12. 09:44 | Komunita

    O víkendu (15:00 až 23:00) probíhá EmacsConf 2023, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy jsou k dispozici přímo z programu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    2.12. 17:44 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek i s náhledy aplikací v Týden v GNOME a Týden v KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.12. 21:55 | Nová verze

    Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 20 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    1.12. 17:22 | Nová verze

    Desktopové prostředí Cinnamon, vyvíjené primárně pro distribuci Linux Mint, dospělo do verze 6.0. Seznam změn obsahuje především menší opravy a v říjnovém přehledu novinek v Mintu avizovanou experimentální podporu Waylandu.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 10
     (43%)
     (12%)
     (45%)
    Celkem 51 hlasů
     Komentářů: 1, poslední včera 22:13
    Rozcestník

    Dotaz: Výhody objektového systému založeném na prototypech...

    27.10.2010 08:51 jose
    Výhody objektového systému založeném na prototypech...
    Přečteno: 302×
    Proč je class based oo oblíbenější než prototype based OO? Například Javascript má prototype based oo ale lidé ho spíše používají jako funkcionální nebo používají nějaký framework.

    Dokázal by tu někdo posoudit výhody/nevýhody/rozdíly mezi objektovým systémem založeným na prototypech, class based oo a oo založeným na zasílání zpráv jako má například smalltalk?

    Odpovědi

    27.10.2010 10:19 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhody objektového systému založeném na prototypech...
    Můj názor může být ovlivněn tím, že jsem se daleko dřív setkal s OO založeným na třídách a prototypové OO znám jenom z JavaScriptu a nepoužívám ho moc často. Ale připadá mi, že OO založené na třídách umožňuje vytvářet model přirozeněji. Ale možná je to taky jenom implementací v JavaScriptu, která se podle mne používá nepohodlně a prototypová dědičnost tam moc není provázána s dalšími vlastnostmi jazyka.
    27.10.2010 13:43 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhody objektového systému založeném na prototypech...
    Já mám dojem, že rozdíl mezi třídami a jejich instancemi je "přirozený" – člověk zcela běžně abstrahuje, vytváří si v hlavě modely (třídy), a nezaměňuje je s objekty z reálného světa (instance).

    Na druhou stranu, něco takového je v prototypových jazycích jen otázkou konvence: některé objekty se používají jako "třídy", některé jako "instance" (často se tahle konvence zvýrazňuje tak, že identifikátory "tříd" se tvoří jinak než identifikátory "instancí").

    Mimochodem objektový model JavaScriptu je podle mne dost zvláštním mixem prototypového a třídního (viz klíčová slova new či instanceof), který není podobný žádnému jinému jazyku. Ale dokud člověk nechce dědičnost, dá se to používat.

    Zasílání zpráv s tím moc nesouvisí; SmallTalk má objektový model třídní, Self třeba prototypový. Pokud vím, obvykle se rozlišují tři modely: třídy, prototypy a multimetody (v pořadí od nejčastěji používaného k nejflexibilnějšímu :-) ).
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    28.10.2010 18:15 Pavel Křivánek | skóre: 29 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhody objektového systému založeném na prototypech...
    Ten rozdíl je dobře vidět při porovnání Smalltalku a Selfu, což je varianta Smalltalku z roku 1986 založená na prototypech. Objektový model JavaScriptu z něj vychází, i když ve zjednodušené formě.

    Tím, že Self použil prototypy, Smalltalk elegantně rozšířil o dynamickou a násobnou dědičnost, mixiny, lépe pracuje s metodami a uzávěry a kdyby tak restriktivně nekontroloval konflikty slotů, mohl by i jmenné prostory. To vše navíc tím, že Smalltalk zjednodušil a výrazně zrychlil (svého času byla nejrychlejší implementace Javy a Smalltalku napsána v Selfu).

    Abych opravil tvůj dotaz, objektový systém založený na prototypech, třídní objektový model a zasílání zpráv nejsou v žádném konfliktu. Smalltalk je class-based a používá zasílání zpráv, Self používá prototypy a také používá zasílání zpráv.

    Co se týče elegance, čistoty a i řady praktických aspektů, je prototypový objektový model lepší než třídní.

    Přesto Self dnes udržuje při životě jen malá hrstka nadšenců (http://selflanguage.org/).

    Těch důvodů je více, ale jedním z těch důležitějších bude paradoxně velká dynamičnost prototypových jazyků. Z toho plyne, že se pro ně hůře dělají vývojové nástroje a hůře se udržuje přehled v projektech.

    Programátoři jsou především u velkých projektů mnohem více odkázáni na vzájemné dohody a standardy. To je velká potíž JavaScriptu, který je ve své podstatě zakuklený metajazyk, ale na rozdíl od ostatních (jako Smalltalk, Lisp...) se u něj nevyvinula rozsáhlá standardní knihovna, takže dnes si konkuruje několik odlišných přístupů (např. jQuery a Prototype) a ty navíc prakticky nepočítají s tím, že by se JavaScript používal mimo webové prohlížeče.

    Mimochodem, podobné prostředí, jako má Self, existuje i pro JavaScript: http://adamspitz.com/Lively-Outliners/example.xhtml

    I'm sure it crashed in the most type-safe way possible.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.