abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:11 | Komunita

    V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:33 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 10:55 | IT novinky

    Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    13.7. 17:55 | Zajímavý projekt

    Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    11.7. 16:44 | Komunita

    Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    11.7. 14:55 | Humor

    McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    11.7. 00:11 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.7. 21:00 | Bezpečnostní upozornění

    Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    10.7. 15:22 | Nová verze

    Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (26%)
     (7%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 393 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Dotaz: Výhody objektového systému založeném na prototypech...

    27.10.2010 08:51 jose
    Výhody objektového systému založeném na prototypech...
    Přečteno: 331×
    Proč je class based oo oblíbenější než prototype based OO? Například Javascript má prototype based oo ale lidé ho spíše používají jako funkcionální nebo používají nějaký framework.

    Dokázal by tu někdo posoudit výhody/nevýhody/rozdíly mezi objektovým systémem založeným na prototypech, class based oo a oo založeným na zasílání zpráv jako má například smalltalk?

    Odpovědi

    27.10.2010 10:19 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhody objektového systému založeném na prototypech...
    Můj názor může být ovlivněn tím, že jsem se daleko dřív setkal s OO založeným na třídách a prototypové OO znám jenom z JavaScriptu a nepoužívám ho moc často. Ale připadá mi, že OO založené na třídách umožňuje vytvářet model přirozeněji. Ale možná je to taky jenom implementací v JavaScriptu, která se podle mne používá nepohodlně a prototypová dědičnost tam moc není provázána s dalšími vlastnostmi jazyka.
    27.10.2010 13:43 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhody objektového systému založeném na prototypech...
    Já mám dojem, že rozdíl mezi třídami a jejich instancemi je "přirozený" – člověk zcela běžně abstrahuje, vytváří si v hlavě modely (třídy), a nezaměňuje je s objekty z reálného světa (instance).

    Na druhou stranu, něco takového je v prototypových jazycích jen otázkou konvence: některé objekty se používají jako "třídy", některé jako "instance" (často se tahle konvence zvýrazňuje tak, že identifikátory "tříd" se tvoří jinak než identifikátory "instancí").

    Mimochodem objektový model JavaScriptu je podle mne dost zvláštním mixem prototypového a třídního (viz klíčová slova new či instanceof), který není podobný žádnému jinému jazyku. Ale dokud člověk nechce dědičnost, dá se to používat.

    Zasílání zpráv s tím moc nesouvisí; SmallTalk má objektový model třídní, Self třeba prototypový. Pokud vím, obvykle se rozlišují tři modely: třídy, prototypy a multimetody (v pořadí od nejčastěji používaného k nejflexibilnějšímu :-) ).
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    28.10.2010 18:15 Pavel Křivánek | skóre: 29 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhody objektového systému založeném na prototypech...
    Ten rozdíl je dobře vidět při porovnání Smalltalku a Selfu, což je varianta Smalltalku z roku 1986 založená na prototypech. Objektový model JavaScriptu z něj vychází, i když ve zjednodušené formě.

    Tím, že Self použil prototypy, Smalltalk elegantně rozšířil o dynamickou a násobnou dědičnost, mixiny, lépe pracuje s metodami a uzávěry a kdyby tak restriktivně nekontroloval konflikty slotů, mohl by i jmenné prostory. To vše navíc tím, že Smalltalk zjednodušil a výrazně zrychlil (svého času byla nejrychlejší implementace Javy a Smalltalku napsána v Selfu).

    Abych opravil tvůj dotaz, objektový systém založený na prototypech, třídní objektový model a zasílání zpráv nejsou v žádném konfliktu. Smalltalk je class-based a používá zasílání zpráv, Self používá prototypy a také používá zasílání zpráv.

    Co se týče elegance, čistoty a i řady praktických aspektů, je prototypový objektový model lepší než třídní.

    Přesto Self dnes udržuje při životě jen malá hrstka nadšenců (http://selflanguage.org/).

    Těch důvodů je více, ale jedním z těch důležitějších bude paradoxně velká dynamičnost prototypových jazyků. Z toho plyne, že se pro ně hůře dělají vývojové nástroje a hůře se udržuje přehled v projektech.

    Programátoři jsou především u velkých projektů mnohem více odkázáni na vzájemné dohody a standardy. To je velká potíž JavaScriptu, který je ve své podstatě zakuklený metajazyk, ale na rozdíl od ostatních (jako Smalltalk, Lisp...) se u něj nevyvinula rozsáhlá standardní knihovna, takže dnes si konkuruje několik odlišných přístupů (např. jQuery a Prototype) a ty navíc prakticky nepočítají s tím, že by se JavaScript používal mimo webové prohlížeče.

    Mimochodem, podobné prostředí, jako má Self, existuje i pro JavaScript: http://adamspitz.com/Lively-Outliners/example.xhtml

    I'm sure it crashed in the most type-safe way possible.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.