Do 20. října do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | říjen 2025 (YouTube) doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
O zavedení nástroje na monitorování online konverzací v rámci boje proti dětské pornografii (tzv. Chat Control) měli ministři vnitra rozhodovat na úterním společném zasedání v Lucemburku. Plán dánského předsednictví Rady EU ale před pár dny ztroskotal, když se ukázalo, že Chat Control nemá dostatečnou podporu.
Již toto úterý proběhne každoměsíční akce Virtuální Bastlírna, kterou pořádá projekt MacGyver. Jde o virtuální posezení u piva a volné klábosení o různých zajímavostech ze světa elektroniky, softwaru i techniky. V posledním měsíci se stalo nemálo zajímavostí týkajících se spousty bastlířů - kupříkladu Arduino nyní patří pod Qualcomm, Raspberry Pi vydalo nový počítač, ale potichu i miniaturní compute module. Pro AMS od Bambu Lab se
… více »Google zpřístupňuje své AI nástroje českým univerzitním studentům prostřednictvím předplatného Google AI Pro na 12 měsíců bez poplatku. Platnost nabídky vyprší 9. prosince 2025.
MicroPythonOS je operační systém napsaný v MicroPythonu určený především pro mikrokontroléry jako ESP32. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Byl vydán LineageOS 23 (Mastodon). LineageOS (Wikipedie) je svobodný operační systém pro chytré telefony, tablety a set-top boxy založený na Androidu. Jedná se o nástupce CyanogenModu. LineageOS 23 je založený na Androidu 16.
Na YouTube byly zveřejněny videozáznamy přednášek z hackerské konference DEF CON 33, jež proběhla 7. až 10. srpna v Las Vegas.
Bun (Wikipedie), tj. běhové prostředí (runtime) a toolkit pro JavaScript a TypeScript, alternativa k Node.js a Deno, byl vydán ve verzi 1.3. Představení novinek také na YouTube. Bun je naprogramován v programovacím jazyce Zig.
V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Zdravím,
mám tu zajímavý problém - rád bych zjistil maximální hodnotu signed proměnné za běhu programu, abych ji pak mohl porovnat s matematickými operacemi nad jinými proměnnými a zabránit přetečení. Jedná se konkrétně o off_t
, což je offset typ, který používá např. lseek()
. Jen pro úplnost - píši čistě POSIX a multiplatformní program.
Prvním problémem je, že neexistuje nic jako OFF_T_MAX. Zkoušel jsem i fígle jako (~((off_t)0)>>1)
, které pochopitelně nefungují, protože v C se provádí nad signed proměnnými aritmetický right shift, takže se MSB bit zkopíruje, tím pádem se celková hodnota vůbec nemění.
Druhým problémem je, že předchozí výraz nemohu prostě před shiftem přetypovat na uint64_t
či unsigned long long
, protože na některých architekturách může pořád být off_t
jen 32bitová proměnná.
Tady jsem se vlastně chtěl zeptat - pokud přetypuji 32bit proměnnou na zásobníku na 64bit unsigned integerový datový typ (fuj, ta čeština) a provedu shift, přibere s sebou shift i předchozích 32bitů na zásobníku (způsobujíc data corruption), nebo se s tím C vypořádá a provede shift jen v rámci 32bit proměnné? Něco jako
int i = ~(int)0; ... ((unsigned long long)i>>1) ...V mém testovacím programu se provedl shift jen v rámci jedné 32bit proměnné, ale to je dost možná kvůli nepoužití zásobníku v rámci optimalizací GCC (ověřeno
objdump
em).
V zásadě tedy potřebuji nějak dostat nulu do MSB nějaké signed proměnné, u které neznám předem velikost. Jako poslední řešení mám v rukávu něco jako (pow(2,sizeof(off_t)*8)/2)-1
(přes double
) nebo inline assembly, ale raději bych použil cokoli elegantnějšího.
Díky za jakoukoli pomoc.
Řešení dotazu:
sizeof(off_t)*8
je velikost v bitech, takže možná by pak šlo napsat:
const int OFF_T_MAX = 1<<(sizeof(off_t)*8-1)-1;
Tedy dostat na první bit 1, na zbylé 0 (čímž dostanu minimální možnou hodnotu pokud jde o signed typ) a pak odečíst 1 (tím to přeteče a mám maximum)
const off_t OFF_T_MAX = ((off_t)1)<<(sizeof(off_t)*8-1)-1;
Díky za nápad, že mě to netrklo dřív .
Nicméně myslím, že tam vypadla jedna závorka, to -1 se odečítá od pravé strany shift operátoru, stačilo to poupravit tak, ať se odečítá od výsledku shiftu:
const off_t OFF_T_MAX = (((off_t)1)<<(sizeof(off_t)*8-1))-1;a už to konečně opravdu funguje
sizeof(off_t)*8
je velikost v bitech
Není. Tahle konstrukce vychází z mylného předpokladu, že bajt má vždy osm bitů. Pokud chci zjisti počet bitů datového typu, je třeba použít konstantu CHAR_BIT:
#include <limits.h> ... int bl = sizeof(off_t) * CHAR_BIT;
CHAR_BIT == 16
. Navíc, používat v kódu natvrdo čísla není moc čisté, daleko lepší je použít rozumně pojmenovanou a okomentovanou nebo standardně definovanou konstantu (v tomhle případě CHAR_BIT).
/*
* Type helpers (from glibc)
*/
/* True if the arithmetic type T is signed. */
#define TYPE_SIGNED(t) (! ((t) 0 < (t) -1))
#define TYPE_SIGNED_MAGNITUDE(t) ((t) ~ (t) 0 < (t) -1)
/* The maximum and minimum values for the integer type T. These
macros have undefined behavior if T is signed and has padding bits.
If this is a problem for you, please let us know how to fix it for
your host. */
#define TYPE_MINIMUM(t) \
((t) (! TYPE_SIGNED (t) \
? (t) 0 \
: TYPE_SIGNED_MAGNITUDE (t) \
? ~ (t) 0 \
: ~ (t) 0 << (sizeof (t) * CHAR_BIT - 1)))
#define TYPE_MAXIMUM(t) \
((t) (! TYPE_SIGNED (t) \
? (t) -1 \
: ~ (~ (t) 0 << (sizeof (t) * CHAR_BIT - 1))))
#ifndef TIME_T_MIN
# define TIME_T_MIN TYPE_MINIMUM (time_t)
#endif
#ifndef TIME_T_MAX
# define TIME_T_MAX TYPE_MAXIMUM (time_t)
#endif
rád bych zjistil maximální hodnotu signed proměnné za běhu programuProč za běhu? Ona se může od kompilace změnit?
Tady jsem se vlastně chtěl zeptat - pokud přetypuji 32bit proměnnou na zásobníku na 64bit unsigned integerový datový typ (fuj, ta čeština) a provedu shift, přibere s sebou shift i předchozích 32bitů na zásobníku (způsobujíc data corruption), nebo se s tím C vypořádá a provede shift jen v rámci 32bit proměnné?Na tyhle úvahy o bitech na zásobníku zapomeňte, jsou nesmyslné. V zásadě při přetypování celých čísel platí:
off_t
je size_t
. Maximální hodnotu tedy zjistíte pomocí: (off_t)((size_t)(~((off_t)0))>>1)
.
Maximální velikost se za běhu nemůže změnit, je stejná jako v případě kompilace.
Unsigned verzí off_t je size_t.Větší kravinu jsem nikdy neslyšel ...
Větší kravinu jsem nikdy neslyšel ...Nech si někdy ukázat televizi. To budeš koukat jak se ti rozšíří obzory.
Tiskni
Sdílej: