Je tu opět apríl. Společnost Razer představila holící myš Razer Razer. Vědci z CERNu navrhují 25hodinový den. Společnost Elgato představila kolekci Elgato Home. Společnost Nothing Beer (5.1%). Další aprílové novinky například na April Fools' Day On The Web.
Před 25 lety byl uvolněn zdrojový kód balíku aplikací Netscape Communicator jako open source (např. dobová zpráva CNET), z čehož vzešel projekt Mozilla – ten si výročí nyní připomíná.
Na GOG.com běží Spring Sale. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Deep Sky Derelicts.
Sound Open Firmware, projekt Linux Foundation, open source audio DSP firmware a SDK, byl vydán ve verzi 2.5.0. Přináší podporu platformy Mediatek mt8188 nebo nový audio modul ARIA (Automatic Regressive Input Amplifier Module).
Byla vydána nová verze 5.8 programovacího jazyka Swift (Wikipedie). Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení budou oficiální binární balíčky pro Ubuntu 18.04, Ubuntu 20.04, Ubuntu 22.04, CentOS 7, Amazon Linux 2 a Red Hat Universal Base Image 9.
Byla vydána nová verze 1.77 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.77 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána beta verze Ubuntu 23.04 s kódovým názvem Lunar Lobster. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 23.04 mělo vyjít 20. dubna 2023.
Linuxová distribuce OpenMandriva byla vydána ve verzi ROME 23.03. Název ROME říká, že se jedná se o průběžně aktualizovanou (rolling) edici. Stabilní edice nese název Rock, aktuálně OpenMandriva Lx 4.3 Dysprosium.
Tento pátek od 14:00 proběhne v Brně na FI MUNI konference DevConf Mini. Na programu je celá řada zajímavých přednášek od testování releasů Fedory, přes super počítače nebo Big Data, až po závody autonomních aut. Konferenci bude možné sledovat i na online streamu.
Minulý týden proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Vancouver 2023. Adobe Reader, Microsoft SharePoint, Oracle VirtualBox, Tesla, Ubuntu Desktop, Windows 11, macOS, Microsoft Teams, VMWare Workstation. Vše hacknuto. Synacktiv získal 530 000 dolarů a Teslu Model 3.
#include <stdio.h>
#include <wchar.h>
#include <locale.h>
int main() {
setlocale(LC_ALL,"");
wchar_t myChar1 = L'Ω';
wchar_t myChar2 = 0x2126; // hexadecimal encoding of char Ω using UTF-16
wchar_t myChar3 = L'\xe2\x84\xa6';
wprintf(L"%lc \n", myChar1);
wprintf(L"%lc \n", myChar2);
wprintf(L"%lc \n", myChar3);
return 0;
}
Zdroják je na disku uložen v souboru jako UTF-8, tj. znak 'Ω' je v něm jako 0xe2 0x84 0xa6. Ovšem pokud ho chci zapsat v C jako posloupnost bytů tak musím přes UTF-16 (\u2126), já bych ho chtěl ale zapsat jako UTF-8, jako posloupnost těch 3 bytů myChar3.
Z mého pohledu se hodnota u myChar1 a myChar3 zdá stejná (jen trochu jinak zapsaná), ale ve výsledku není, poslední wprintf vypíše znak '¦', tj. \u00a6 neboli UTF-8 0xC2 0xA6.
No jsem z toho nějakej zblblej, používám gcc version 4.6.1 20110908 a glibc-2.14-5.x86_64 :D
Když si v bashi dám echo -e "\xe2\x84\xa6\u2126", tak to na obrazovku normálně vypíše ΩΩ.
wchar_t
není UTF-8.
UTF-8 je representace znaků Unicode pomocí různě dlouhých sekvencí bajtů.
wchar_t
je nějaký blíže nespecifikovaný platformově závislý vícebytový typ v C. Na MS Windows 16bitový integer (representující UCS-2), na Unixu spíš 32bitový integer (representující UCS-4), taky to ale klidně může být něco ještě podivnějšího, a Unicode Consortium nedoporučuje to používat kvůli přenositelnosti.
Takže běžnější (alespoň na Uninxu; na MS Windows platformová závislost málokoho trápí, když jejich veškerá platforma je MS Windows) je represntovat Unicode řetězce pomocí char
v UTF-8, přičemž potom samozřejmě je rozdíl mezi znaky a bajty, protože znak může být více bajtů. Tvoje oblíbená knihovna/framework určitě má funkce pro práci s UTF-8 kódovanými řetězci, tudíž zapisuješ zdroják přímo v UTF-8 (vyžaduje, aby 8bitové znaky bral kompilátor, dnes už nebývá problém) a používáš příslušné UTF-8 (ne wide-char!) funkce.
mbsrtowcs()
a wcsrtombs()
, v C++ se přiřadí locale I/O streamu (metoda imbue()
).
char *
v UTF-8 – tak jak to dostaneš, tak to vypíšeš.
Řešit to musíš až v okamžiku, kdy tě zajímá, kolik místa to zabere na obrazovce (strlen()
nestačí) nebo pokud chceš seřadit seznam (strcmp()
nestačí), případně zkracovat řetězce (abys nerozpůlil znak).
Tiskni
Sdílej: