abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 11:33 | Zajímavý článek Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Nová verze

    Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.9. 21:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.9. 21:00 | Komunita

    Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.9. 20:44 | IT novinky

    Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    15.9. 20:33 | IT novinky

    Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.9. 16:55 | Komunita

    MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (50%)
     (100%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
    Celkem 2 hlasů
     Komentářů: 0
    Rozcestník

    Dotaz: C/C++ podpora UTF-8, jak to funguje?

    11.11.2011 23:26 Jarda
    C/C++ podpora UTF-8, jak to funguje?
    Přečteno: 1437×
    Zdravím, nerozumím následující věci, popíšu příklad...

    Mám zdroják v C, který zobrazí znak 'Ω', tj. Unicode Character 'OHM SIGN' (U+2126).

    #include <stdio.h>
    #include <wchar.h>
    #include <locale.h>
     
    int main() {
      setlocale(LC_ALL,"");
      wchar_t myChar1 = L'Ω';
      wchar_t myChar2 = 0x2126;  // hexadecimal encoding of char Ω using UTF-16
      wchar_t myChar3 = L'\xe2\x84\xa6';
    
      wprintf(L"%lc \n", myChar1);
      wprintf(L"%lc \n", myChar2);
      wprintf(L"%lc \n", myChar3); 
    
      return 0;
    }
    

    Zdroják je na disku uložen v souboru jako UTF-8, tj. znak 'Ω' je v něm jako 0xe2 0x84 0xa6. Ovšem pokud ho chci zapsat v C jako posloupnost bytů tak musím přes UTF-16 (\u2126), já bych ho chtěl ale zapsat jako UTF-8, jako posloupnost těch 3 bytů myChar3.

    Z mého pohledu se hodnota u myChar1 a myChar3 zdá stejná (jen trochu jinak zapsaná), ale ve výsledku není, poslední wprintf vypíše znak '¦', tj. \u00a6 neboli UTF-8 0xC2 0xA6.

    No jsem z toho nějakej zblblej, používám gcc version 4.6.1 20110908 a glibc-2.14-5.x86_64 :D

    Když si v bashi dám echo -e "\xe2\x84\xa6\u2126", tak to na obrazovku normálně vypíše ΩΩ.

    Odpovědi

    12.11.2011 00:15 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ podpora UTF-8, jak to funguje?
    wchar_t není UTF-8.

    UTF-8 je representace znaků Unicode pomocí různě dlouhých sekvencí bajtů.

    wchar_t je nějaký blíže nespecifikovaný platformově závislý vícebytový typ v C. Na MS Windows 16bitový integer (representující UCS-2), na Unixu spíš 32bitový integer (representující UCS-4), taky to ale klidně může být něco ještě podivnějšího, a Unicode Consortium nedoporučuje to používat kvůli přenositelnosti.

    Takže běžnější (alespoň na Uninxu; na MS Windows platformová závislost málokoho trápí, když jejich veškerá platforma je MS Windows) je represntovat Unicode řetězce pomocí char v UTF-8, přičemž potom samozřejmě je rozdíl mezi znaky a bajty, protože znak může být více bajtů. Tvoje oblíbená knihovna/framework určitě má funkce pro práci s UTF-8 kódovanými řetězci, tudíž zapisuješ zdroják přímo v UTF-8 (vyžaduje, aby 8bitové znaky bral kompilátor, dnes už nebývá problém) a používáš příslušné UTF-8 (ne wide-char!) funkce.
    12.11.2011 02:35 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ podpora UTF-8, jak to funguje?
    Druhou možností je převést UTF-8 na tu interní reprezentaci, s tou pracovat interně a před uložením zase konvertovat zpátky. To se hodí hlavně tam, kde by proměnná délka znaku příliš komplikovala život a naopak nevadí větší spotřeba paměti. V C na to lze použít např. funkce mbsrtowcs() a wcsrtombs(), v C++ se přiřadí locale I/O streamu (metoda imbue()).
    12.11.2011 12:55 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ podpora UTF-8, jak to funguje?
    Na druhou stranu wchar_t podle ISO C99 musí splňovat podmínku, že pojme libovolný znak z libovolného locale podporovaného danou implementaci standardní knihovny. A navíc jediný způsob, jak (pomocí standardní knihovny) zjistit zobrazovanou šířku znaku (0 sloupců pro wor-joiner, 1 pro běžnou latinku, 2 pro CJK) je přes typ wchar_t, takže se mu ani tak nevyhnete.
    12.11.2011 13:24 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ podpora UTF-8, jak to funguje?
    Chci vidět program, který pracuje smysluplně s mezinárodním textem pouze pomocí standardní knihovny...

    Nicméně je dobře, že jsi upozornil, na vlastnost pojme libovolný znak z libovolného locale podporovaného danou implementaci standardní knihovny, protože standard C umožňuje dokonce i pouze 8bitový wchar_t (a na nějakých obskurních/historických systémech to tak i je, akorát bych musel najít kde a jak, byl to nějaký, co měl jako největší vymoženost podporu Latin1).

    Tudíž chceš-li používat Unicode, tak ho používej, použij nějakou knihovnu pro práci s Unicode (ať už representované v UTF-8 jako bajty nebo v UCS-4 jako 32bitové integery), a nematlej do toho wchar_t.

    Stačí-li ti nepřenositelně podporovat cokoli, co tvůj kompilátor a standardní knihovna zrovna prohlásily za wide-char, a používat pouze funkce standardní knihovny, tak používej to.
    Josef Kufner avatar 20.11.2011 23:39 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: C/C++ podpora UTF-8, jak to funguje?
    V podstatě můžeš kódování ignorovat a použít prosté char * v UTF-8 – tak jak to dostaneš, tak to vypíšeš.

    Řešit to musíš až v okamžiku, kdy tě zajímá, kolik místa to zabere na obrazovce (strlen() nestačí) nebo pokud chceš seřadit seznam (strcmp() nestačí), případně zkracovat řetězce (abys nerozpůlil znak).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.