O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Řešení dotazu:
... prvků v této množině může být klidně i 106 ... Napište program, který ji zpracuje."Každý rok to číslo dávají vyšší. A potom baví okolí tím, že vyprávějí kolik lidí tu paměť ve svém projektu alokuje staticky na zásobníku. Takže rada na závěr - nastuduj si
malloc() a free(). A popřemýšlej, jestli je pole přesně to, co potřebuješ (jestli by se třeba neuplatnil spojový seznam).
Ak sa da nieco implementovat cez pole, pouzil by som pole.
Spojak je pomaly a neefektivny, ci uz berieme zabranu velkost alebo len rychlost priechodu od zaciatku do konca. Pristup cez pointery nieco stoji, nefunguje tu rozumne prednacitanie (ked su data po celej pamati) a pri pridavani kazdeho noveho prvku je treba volat pomerne pomaly malloc.
Keby to nejak zoskupoval a robil by spojak poli, tak by to bolo snad o trochu lepsie. Takto je napriklad na mojom systeme overhead na 1 prvok 8B (4B malloc + 4B pointer na dalsi prvok) pri velkosti prvku 4B (long). To znamena az 3x vacsiu spotrebu pamati.
Staci vkladat na koniec pola namiesto na zaciatok a hned mame tiez konstantu.
Viem, ze je niekedy jednoducho treba pouzit spojak, ale v tom pripade si ho reprezentujem (ako som spomenul vyssie) spojakom poli, aby sa zaroven vyuzilo vyhod poli.
Graf (a zlozitejsie struktury) davam tiez najradsej do pola, lebo taketo rozvhnutie lepsie vyuziva pamat a cache (medzi zaznamami nie su "poznamky" od mallocu, takze nastava menej aliasingu pri cache-ovani), zo skusenosti to bezi rychlejsie ako "pointerami implementovany" graf (spojak) a v debug verzii je mozne velmi jednoducho spravit kontrolu, ktora overuje validitu adries (tu ide o indexy do pola) a pritom to upozorni na problemy.
Tiskni
Sdílej: