V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
def JHA(input): return "AAA"+SHA256(input)je kryptograficky bezpečná (dokud je jen SHA256 bezpečná), ale zjevně její výstup není moc náhodný. K extrakci entropie se používá entropy juicer.
Ano znamena. Pokud ma byt hashovaci funkce bezpecna tak vystup by mel mit uniformni rozlozeni.Já chápu kryptograficky bezpečnou hashovací funkci tak, že garantuje, že ve výstupu bude alespoň n bitů entropie (přesněji, že spočítání kolize bude mít náročnost 2^n), ale že výstup může být klidně větší než n. Například definice na Wikipedii pak o náhodnosti a uniformitě (celého) výstupu nemluví vůbec. Ostatně, byly současně používané SHA designované with this in mind nebo je to jenom takový by-product?
Hasovaci funkce da vzdy pro stejna vstupni data stejny vystup,Jakykoli algoritmus da vzdy pro stejna vstupni data stejny vystup.
nepouziva se na kryptovani ale na podpisovani a overovani.Nepouziva se na sifrovani, ale kryptograficka primitiva jsou prevoditelna, takze z bezpecne hash funkce muzes vytvorit PRF a z PRF sestavit blokovou sifru. Viz Luby-Rackoff theorem: https://en.wikipedia.org/wiki/Feistel_cipher
Hasovaci funkce da vzdy pro stejna vstupni data stejny vystup,Jakykoli algoritmus da vzdy pro stejna vstupni data stejny vystup.Plati jen pokud je PRN generator zavisly pouze na vstupnich datech algoritmu, coz ale pokladam za oslabeni sifry ( to plati samozrejmne jenom u sifrovacich algorimtu kde do sifrovaciho procesu vstupuje nahodne cislo )
A ja osobne povazuju kolobezku za motorove vozidlo.to hodne vysvetluje
Existuje obecne prijimany pohled na to, co je to algoritmus, jeho vstup a determinismus/nedeterminismus pri jeho provadeni.nedeterminismus je neco jinyho nez nahodnost.
Pohled ze "jakakoli nahodnost" je vstupem algoritmu je v tomto ohledu novatorskydiky za uznani. Jestli bych si to nemel patentovat...
Ale obavam se ze zas tak novatorsky to neni. Viz treba wikipedia:
A randomized algorithm is an algorithm which employs a degree of randomness as part of its logic. The algorithm typically uses uniformly random bits as an auxiliary input
Jakykoli algoritmus da vzdy pro stejna vstupni data stejny vystup.Programoval si někdy?
Taky uz jsem se setkal s programama ktery fungujou jenom ve ctvrtek a za uplnku.
Moje soukroma teorije je ze algoritmus je sice deterministicky, ale muj PC si uvedomil sam sebe a zacal v nem skodolibe delat male tezko odhalitelne zmeny...
Problém je spíš v tom, že uživatel si není vědom1 všech vstupů – proto mu výstup může někdy přijít náhodný a program nedeterministický.
[1] což nemusí být úplně jeho vina – program může být napsaný dost záludně, tak, že některé vstupy nejsou na první pohled vidět, nedají se intuitivně odhadnout nebo jsou úplně nesmyslné
Pak i když budete používat na dvou webech stejné heslo, hash bude jiný, a nebude možné ani předpočítat univerzální duhovou tabulku.Nutno podotknout, že to sice zabrání útoku při ukradení databáze, ale heslo je pořád vidět v okamžiku, kdy ho uživatel posílá - když se přihlašuje. A v ten okamžik si ho může správce nebo útočník někam bokem poznamenat. Protokoly na prokázání se, při kterých se heslo protistrana nedozví nikdy, existují, ale jsou podstatně složitější.
Někteří lidé bohužel považují hashování za druh šifrování – říkají např. „to heslo je zašifrované pomocí MD5“ – a pak to vede k těmto zmatkům. Někdy se říká „jednosměrná šifra“ což je ale stále zavádějící a podle mého špatně.
Hashování je jednosměrná funkce. Jejím definičním oborem (vstupem) je pole bajtů o libovolné délce. Jejím oborem hodnot (výstupem) je pole bajtů1 s fixní (a malou) délkou.
Je logické, že to nemůže být prostá funkce – pro různé vstupy může být výstupem stejná hodnota (hash). Tyto kolize z principu musí existovat.
Dobré hashovací funkce se vyznačují tím, že je tyto kolize velmi náročné najít. Když znáš hash, mělo by být prakticky nemožné najít původní vstup – mělo by to být tak výpočetně náročné, že to se současnou technikou nikdo nedokáže. A i kdyby (jednou) dokázal, z principu najde jen jeden z mnoha možných vstupů – nemá jistotu, že je to ten původní, ze kterého byl hash vypočten. (proto „jednosměrná funkce“).
Další dobrou vlastností je to, že když se vstup změní byť jen nepatrně (třeba o jediný znak/bajt), hodnota hashe se změní zásadně a je to vidět na první pohled (např. c105364f1a847c07860ad7bd9d23eef0 vs. 03f02c6d299c70dcc8d23d14d0c8466d).
Praktické využití:
d27a7f038b715e0b8a438a09704e3102150a4158a7f1372bb6e0e658c00e7c0a“ a zpátky ti přijde odpověď: „má ho ten a ten, stáhni si ho od něj“ (zatímco, kdybys používal jako identifikátor název souborů, bude problém to, že jeden soubor může být pojmenovaný různě a naopak soubory s různým obsahem si mohou dva lidé pojmenovat stejně)
[1] někdy chceš mít vstup textový (např. heslo) a výstup taky (např. aby to šlo vytisknout – Base64, Hex), takže musíš hashování obalit funkcemi na převod mezi textem a bajty – ale to nic nemění na tom, že samotná hashovací funkce pracuje jen a pouze s bajty, nějaká textová reprezentace se jí netýká
[2] my nebo útočník, který by ukradl naši databázi
Tiskni
Sdílej: