Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Zdravím,
Specifikace funkce:
void gluLookAt(float eyeX, float eyeY, float eyeZ, float centerX, float centerY, float centerZ, float upX, float upY, float upZ);
Potřeboval bych poradit jak převést moje parametry na parametry potřebné do této funkce.
Moje parametry jsou: -pozice na mapě(float x, float y, float z) -úhel natočení kamery(float angleX, float angleY, float angleZ)
Úhel hodnota je ve stupních! Díky za rady, pokud nějaké budou.
/ 0 1 0 \
L = | 0 0 1 |
\ 1 0 0 /
dále pracujeme v běžném rozložení os.
Směrový vektor budeme chtít v základu v této poloze:
T
d = (-1, 0, 0) ,
přičemž
T
d = (sin Θ cos φ, sin Θ sin φ, cos Θ)
z toho plyne Θ = π/2 a φ = π.
Vrškový vektor je při nulovém ψ:
T
u = (-1, 0, 0) ,
přičemž
T
u = (-cos ψ, -sin ψ, 0) .
Vrškový vektor budeme chtít transformovat spolu s natočením kamery a to následovně:
/ cos φ -sin φ 0 \
S = | sin φ cos φ 0 |
\ 0 0 1 /
/ cos Θ 0 sin Θ \
T = | 0 1 0 |
\ -sin Θ 0 cos Θ /
Výsledné vektory jsou pak:
T
Ld = (sin Θ sin φ, cos Θ, sin Θ cos φ)
T
LSTu = (-cos Θ sin φ cos ψ - cos φ sin ψ, sin Θ cos ψ, sin φ sin ψ - cos Θ cos φ cos ψ) .
První je pak tedy jednotkový směrový vektor od eye k center a druhý je up. Po dosazení by pak úhlů:
Tiskni
Sdílej: