abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:22 | Nová verze

    3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:11 | Komunita

    V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:33 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    včera 10:55 | IT novinky

    Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    13.7. 17:55 | Zajímavý projekt

    Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    11.7. 16:44 | Komunita

    Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    11.7. 14:55 | Humor

    McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    11.7. 00:11 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.7. 21:00 | Bezpečnostní upozornění

    Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (26%)
     (7%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 397 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Dotaz: stdbool ve struct - Uninitialised value

    13.12.2013 18:24 Phaal
    stdbool ve struct - Uninitialised value
    Přečteno: 354×
    Zdravím, v programu ukládám struct do souboru takhle:
    
    #include <stdbool.h>
    
    ...
    
    typedef struct {
    	int sprite;
    	int walk_speed;
    	int ticks;
    	bool revealed = false;
    	int hp;
    	int an;
    	int dn;
    } Enemy;
    
    void initEnemy(Enemy *e)
    {
    	e->sprite = 4;
    	e->walk_speed = 2;
    	e->ticks = 3;
    	e->revealed = true;
    	e->hp = 4;
    	e->an = 5;
    	e->dn = 6;
    }
    
    int main()
    {
    	FILE *f = NULL;
    	Enemy e;
    	
    	initEnemy(&e);
    ...
    
    	fwrite(&e, sizeof(Enemy), 1, f);
    ...
    
    Kompiluji pomoci gcc, všechno funguje jak má, kompilátor si nestěžuje, nicméně když prográmek proženu přes valgrind, začne křičet že ukládám neinicializovanou proměnnou:
    ==5347== 1 errors in context 1 of 1:
    ==5347== Syscall param write(buf) points to uninitialised byte(s)
    ==5347==    at 0x410D0B3: __write_nocancel (in /lib/libc-2.17.so)
    ==5347==    by 0x40B2FD0: _IO_file_write@@GLIBC_2.1 (in /lib/libc-2.17.so)
    ==5347==    by 0x40B2EC4: new_do_write (in /lib/libc-2.17.so)
    ==5347==    by 0x405B7E2: (below main) (in /lib/libc-2.17.so)
    ==5347==  Address 0x403100d is not stack'd, malloc'd or (recently) free'd
    ==5347==  Uninitialised value was created by a stack allocation
    ==5347==    at 0x8048501: main (in /home/phaal/c_progs/loadsave)
    
    Způsobuje to ona Boolovska proměnná: bool revealed, pokud ji odstraním, nebo zaměním za int, tak si valgrind přestane stěžovat.

    Netuší někdo proč tomu tak je? Resp. kde dělám chybu, jak bych to mohl opravit?

    Dík

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    stativ avatar 13.12.2013 18:39 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: stdbool ve struct - Uninitialised value
    Řekl bych, že za to může to, jak jsou data ve struktuře zarovnány. Pokud budou zarovnané na 4B, tak ta booleovská proměnná způsobí to, že tam budou 3B neinicializované a z toho posledního, čtvrtého, bytu se stejně používá jen jeden bit (co bude obsahovat zbytek bude nejspíš záviset na kompilátoru). Pokud už to mermomocí chceš řešit takhle, tak použij bit fields.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    13.12.2013 20:22 Phaal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: stdbool ve struct - Uninitialised value
    Myslel jsem si, že stdbool je jenom zamakrovaný int. V dokumentaci se totiž píše:
    true   Expands to the integer constant 1.
    false  Expands to the integer constant 0.
    
    Každopádně, pokud použiju bit field, např. unsigned int revealed :1, tak valgrind taky křičí že mi tam lítaji neinicializované bity.

    Nejspíš budu muset použít celý 4 bajtový int. Eventuálně si ho můžu sám namakrovat na bool/true/false.

    Řešení 2× (Jardík, Phaal (tazatel))
    Jardík avatar 13.12.2013 22:02 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: stdbool ve struct - Uninitialised value

    bool v stdbool.h je DEFINE na C99 typ _Bool. To je číselný typ, který pojme jen a pouze hodnoty 0 a 1. Na mém systému je sizeof(_Bool) 1, stejně jako sizeof(char), sizeof(int) tu mám 4. To, že false je nějaká číselná konstanta (integer constant) neznamená, že je typu int. 35U je třeba taky číselná konstanta, ale typu unsigned int.

    K tvému problému s valgrindem, ten je, jak ti již pověděl někdo přede mnou, opravdu způsoben paddingem ve struktuře. Bude asi za tím boolem, např. 3 bajty, aby následující int byl zarovnán (např. na 4B). Valgrind 'ví', že jsi do toho paddingu nic nezapsal, ale fwrite() tu strukturu zapisuje včetně těch padding bajtů - ty mají nějakou hodnotu, na kterou se nelze spolehnout. Můžou tam být nuly, ale třeba i část tvého hesla, které v té aplikaci zadáváš :-) Řešením je strukturu zapsat do souboru prvek po prvku, nebo třeba před manipulací zavolat nějaký memset(). Zápis prvek po prvku může být pomalejší ... i když fwrite() používá buffer, může tam být nějaký zámek, overhead volání fce, ... závisí na aplikaci, ale u práci se soubory to spíš bude brzdit disk, než volání fce. Zápis každý prvek zvlášť (když to zkombinuješ s intN_t typy) by mohlo být 'lepší', protože to bude více (ehm, tak trochu) multiplatformní.

    Věřím v jednoho Boha.
    4.1.2014 10:17 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: stdbool ve struct - Uninitialised value
    ty mají nějakou hodnotu, na kterou se nelze spolehnout. Můžou tam být nuly, ale třeba i část tvého hesla, které v té aplikaci zadáváš :-) Řešením je strukturu zapsat do souboru prvek po prvku, nebo třeba před manipulací zavolat nějaký memset().
    Toto pouze umlci valgrind, ale do souboru se stejne mohou zapsat libovolna data v paddingu, protoze po jakemkoliv zapisu do prvku struktury je hodnota paddingu nedefinovana. Prekladac tam klidne muze zapsat zpatky vase heslo pripadne memset odoptimalizovat uplne pryc, pokud pak nastavujete vsechny prvky struktury.
    3.1.2014 10:48 Phaal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: stdbool ve struct - Uninitialised value
    Takže jsem valgrind nakonec uklidnil tak, že tu strukturu vždycky nejdřív proženu memsetem a pak až do ní zapíšu data. Na těch par nevyužitých bajtech už mi u tohodle prográmku nesejde, nejedná se o nic paměťově kritického.

    Každopádně v rámci bádání nad problémem jsem narazil na článek, který mi osvětlil jak to s tím zarovnáním vlastně je, takže pro někoho budoucího kdo by v tom tápal stejně jako já, zde: The Lost Art of C Structure Packing.

    A oběma rádcům zde děkuji za rady a správné nasměrování!

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.