V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
[ "$a" == "1" ] && . /tmp/a || exit 1 test "$a" == "1" && . /tmp/a || exit 1
if expr then do-true else do-false, i když v tomto případě se to bude chovat pravděpodobně tak jak chceš (pokud se $a nerovná 1 a nebo pokud zklame source, tak exit)
if [[ "$a" == "1" ]]; then echo true; else echo false; fi if [ "$a" == "1" ]; then echo true; else echo false; fi
exit 1
provede i v případě, že "selže" hned první příkaz, za druhé porovnávání na rovnost u příkazu test
(a hranaté závorky jsou jen synonymum pro test
) se provádí operátorem "=
", ne "==
".
if [ "$a" = "1" ]; then echo true; else echo false;ale prostě rovnost se snad všude vyhodnocuje pomocí == tak mi to nejde psát jen =, proto raději všechno jedu na [[ ]], možná by mě to i nakopalo, ale když test v bash-i funguje i s == :(
proto raději všechno jedu na [[ ]]A jaký je rozdíl mezi [] a [[]] ? Dík
[
" je jen alias pro standardní příkaz test
, který je v bashi k dispozici jako builtin. Rozdíl je jen v tom, že vyžaduje, aby byl poslední parametr "]
" (a ignoruje ho). Varianta se zdvojenými závorkami je rozšíření bashe, které se chová trochu odlišně a nabízí některá rozšíření (a kromě jiného také podporuje "==
" pro porovnávání).
Je to návod pro bash a je správně, tam platí '=='
(i '=').
příkaz test v bash-i nevolá příkaz /usr/bin/test
, ale BULITIN příkaz test
je to stejný případ jako time
, viz man bash
a SHELL BUILTIN COMMANDS.
test 2 == 2 && echo kukvs.
"$(which test)" 2 == 2 && echo kuk(which viz man which)
Conditional expressions are used by the [[ compound command and the test and [ builtin commands.
....When used with ‘[[’, the ‘<’ and ‘>’ operators sort lexicographically using the current locale. The test command uses ASCII ordering.
....
string1 == string2
string1 = string2
True if the strings are equal. ‘=’ should be used with the test command for POSIX conformance.
-eq
, -ne
a spol.
I keď sú podobné jednoriadkové zápisy úsporné a niekedy užitočné, v skutočných skriptoch zložitejších ako triviálnych sa držím plnej viacriadkovej syntaxe s patričným odsadzovaním, mená premenných zátvorkujem kučeravými zátvorkami, mená súborov ukladám do premenných, etc. Je to mierne viac práce pri písaní skriptu, ale keď sa k nemu po pol roku vrátim - zvyčajne som už medzi tým zabudol, že skript vôbec existuje, nie to ešte ako presne funguje - ušetrí mi to zdĺhavú kryptoanalýzu existujúceho kódu.
Nakoniec, je skutočne potrebné skriptovať v bash-i? Nestačil by obyčajný sh? Podľa mňa by v sa v bash-i mali skriptovať iba veci, na ktoré sh buď nestačí, alebo by riešenie v sh bolo signifikantne zložitejšie a zároveň by v bash-i mal skriptovať iba ten, kto vie, kde je hranica medzi sh a bash. V prípade použitia bash-u si treba uvedomiť negatívne dôsledky, najmä prenositeľnosť: zatiaľ čo na Linuxe je bash de-facto štandard, na iných unixoch a unix-like systémoch čaká autorov bash skriptov nepríjemené prekvapenie, najmä v enterprise prostredí, kde musíte inštaláciu každého balíčka navyše rozumne zdôvodniť. Na druhej strane ale uznávam, že to je asi ten najmenší problém prenositeľnosti skriptu. Kto skúsil, vie.
YMMV
Tiskni
Sdílej: