abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:33 | Nová verze

    Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:00 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Nová verze

    Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.5. 13:11 | Nová verze

    Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    2.5. 21:22 | Nová verze

    Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 19:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 11:22 | Bezpečnostní upozornění

    Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    2.5. 11:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    1.5. 23:22 | IT novinky

    Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (57%)
     (10%)
     (18%)
     (14%)
    Celkem 77 hlasů
     Komentářů: 8, poslední včera 08:25
    Rozcestník

    Dotaz: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?

    8.1.2015 07:19 nr
    Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    Přečteno: 491×
    Hezké ráno,

    zajímalo by mě co se čistoty kódu týče a vašich názorů/preferencí následující: jazyk PHP, v databázi uživatelé, role, nějaké atributy. V PHP mám třídu User, která obsahuje ID rolí, jejichž je uživatel členem. Pokud je potřeba, pak název role a další informace o ní získávám ze třídy Role, kterou vytvoří nějaká "Manager" class po předání ID role.

    Co je lepší: aby třída User uchovávala ID rolí nebo přímo instance třídy Role?

    To samé řeším s atributy. Uživatel může mít různé atributy, každý atribut má nějakou syntaxi (SyntaxID). Je lepší uchovávat instanci třídy AttrSyntax (popis a kontrola syntaxe/hodnoty atributu) nebo jen IDčka a podle potřeby si AttrSyntax instanciovat?

    Oba přístupy mají něco do sebe a mě by zajímalo, čemu vy nebo čemu se v praxi dává přednost a proč? Děkuji.

    Odpovědi

    8.1.2015 10:15 Kit | skóre: 45 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    Nejlépe ty role v objektu vůbec nedržet. Vždyť je mám v databázi, takže v každém SQL dotazu si mohu snadno ověřit, zda uživatel na požadovanou akci má či nemá právo.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    8.1.2015 23:36 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    Používá se oboje. Záleží na struktuře databáze a na tom, jak často se data mění a jaké jsou důsledky, pokud nebudou data v aplikaci aktuální vůči databázi. Dále jde o balanc mezi objemem přenesených data a množstvím dotazů do databáze.

    Pokud jde o zabezpečení a role musí být na 100% aktuální vůči databázi, je třeba oprávnění ošetřit rovnou v databázi např. pomocí transakcí, triggerů, pomocí vhodně formulovaných sql dotazů. To asi nebude Váš případ - v php běží skript jen krátce a všechna data natažená z databáze se po skončení skriptu hned zapomenou (pokud se nepoužívá nějaká persistentní cache).

    Ve vašem případě by se tedy nejspíš hned načetly všechny sloupce tabulky (eager loading), zatímco odkazované hodnoty by se natáhly teprve na požádání (lazy loading). Pouze BLOBy bych tahal na požádání vždy, pokud tam nějaké jsou.

    Čili konkrétně v případě rolí: Pokud může být jen jedna role, načetlo by její id hned (ze sloupce v tabulce uživatelů) ale parametry role až v případě potřeby (ze sloupců v tabulce rolí). A pokud může být rolí více, tak by se načítala až v případě potřeby i idčka rolí (z vazební tabulky) a k nim rovnou jejich parametry (ze sloupců v tabulce rolí). Čili byste měl granularitu po tabulkách.

    V ORM frameworcích se tohle dá obvykle nastavit. Až si napíšete svoje třídy a získáte s tím zkušenost, koukněte třeba na PropelORM. Umí tuhle práci udělat za vás a to docela dobře.
    -- OldFrog
    9.1.2015 22:23 nr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    A co je lepší používat pro změnu členství v rolích (přidání/odebrání)?
    $role = RoleManager::getRoleById(x); // kde x je ID role
    $user->addRole($role);
    
    nebo
    $user->addRole(x); // kde x je ID role
    
    a jaké z toho plynou budoucí výhody/nevýhody?
    Josef Kufner avatar 9.1.2015 22:43 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    To ID musíš znát. Je značně nepraktické zadrátovat podivné konstanty někam do kódu. Ovšem je zcela jedno, zda máš konstantu o řádek výš nebo níž.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    9.1.2015 22:44 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    Myslím že tam autor zapomněl $, tj tam mělo být $x.
    -- OldFrog
    9.1.2015 22:57 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    První varianta je upovídanější, ale praktičtější a univerzálnější. Univerálnější a praktičtější proto, že tu roli můžete získat libovolnou cestou (ostatně ani nemusí být ta role ještě uložená v databázi) a můžete s ní taky cokoli před vložením dělat (případně i po vložení).

    Není problém, aby tam byly obě metody, ovšem asi by se tím zkomplikovaly závislosti, protože by vás to asi svádělo k tomu, že budete ve třídě User používat RoleManager (a to si pak rovnou rozmyslete, jestli jedete podle ActiveRecord vzoru nebo jinak).

    Opravdu se podívejte, jak to dělají jiné frameworky. Já v php používám akorát PropelORM (ve verzi 1.x http://propelorm.org/Propel/documentation/ ) a nenarazil jsem na problém, v podstatě si udělám databázi, nechám si z ní vygeneroval model a mám vše hotové a hned po ruce. Pokud to uděláte i vy, bude vám IDE napovídat všechny metody a z toho hned pochopíte, jak to funguje. Psát vlastní třídy má smysl jen pro sebevzdělání a snadnější pochopení lepších nástrojů :-)
    -- OldFrog
    12.1.2015 18:50 nr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    Není problém, aby tam byly obě metody, ovšem asi by se tím zkomplikovaly závislosti, protože by vás to asi svádělo k tomu, že budete ve třídě User používat RoleManager (a to si pak rovnou rozmyslete, jestli jedete podle ActiveRecord vzoru nebo jinak).
    Prošel jsem si PropelORM a tohle ale přesně dělá. Respektive dělá to oklikou. Tj. něco jako bych měl objekt RoleCollection a ten by se sám plnil, tj. v něm by se používalo RoleManager.
    12.1.2015 23:33 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    Prošel jsem si PropelORM a tohle ale přesně dělá.
    Ano, však PropelORM je taky podle ActiveRecord vzoru - záznamy ukládají samy sebe. Ve Vašem návrhu máte ale na ukládání Manager. Rozhodněte se pro jeden přístup a ten dodržujte. To jsem měl na mysli.

    Je spousta nuancí, jak komponenty skládat - pamatujte na to, že budete potřebovat nejen základní CRUD operace, ale i uživatelsky definované dotazy, stránkování a podmínky. Pak už je docela těžké, aby byly závislosti přehledné a jednotlivé komponenty třeba i nahraditelné. Dobrá otázka dále například je, zde mají být záznamy snadno automaticky serializovatelné třeba do XML nebo do JSON - a do jaké hloubky má serializace probíhat. A odlišujte, jak vypadá váš systém uvnitř a jak vypadá pro použití programátorem. Interně mohou záznamy používat nějaký Manager, ale zvenčí se třeba používají jako ActiveRecord.
    -- OldFrog
    12.1.2015 23:56 nr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    Pak je ale otázka jak třeba vyřešit lazy loading. Na to by bylo ideální zkombinovat ten Manager (DataMapper vzor) se samonačtením (spíš Active Record). Na DataMapper úrovni je to řešené třeba na http://stackoverflow.com/questions/7575751/how-to-load-child-objects-lazily-with-the-data-mapper-pattern:
    ...
            $user = new User( $userData );
            $user->addresses = new ModelRelation(
                $this->_addressesMapper,
                'getAddressesByUserId',
                array( $id )
            );
    ...
    
    V čem je horší přístup, kdyby místo výše uvedeného bylo použito toto?
    ...
            $user = new User( $userData );
            $user->addresses = new UserAddressList();
    ...
    
    Samozřejmě ta instance UserAddressList by se dělala přímo v User automaticky při prvním dotazu typu getAddresses(). UserAddressList by byla speciálně třída pro tuto funkci a ta by si sama získávala instanci Managera.
    13.1.2015 16:14 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    Úplně nerozumím - bez znalosti implementace UserAddressList se asi nedá hodnotit. A neschází tam v tom konstruktoru nějaké parametry?

    ModelRelation se snaží zdá se o co největší abstrakci a automatiku, nicméně pokud by mělo být těch pár řádku uvedených výše veřejné rozhraní, tak to nic moc - volat metody podle názvu uloženého ve stringu je náchylné na překlepy a dost nepraktické (např. nefunguje IDE completion).

    Nastavování členských proměnných bych řešil spíš gettery a settery. Resp. sám to dělám, že pokud mám jednoduchý objekt sloužící jen pro ukládání hodnot (DTO), tak pak někdy nastavuju členské proměnné přímo, ale pokud je objekt složitější a má i nějakou funkčnost (další metody), tak pak většinou jdu přes gettery a settery.
    -- OldFrog
    13.1.2015 16:29 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zásady správného návrhu - mají třídy uchovávat ID dílčích "objektů" nebo jejich instance?
    PS: Při programování doporučuju postupovat cca takto:
    1. napíšete si položky datového modelu
    2. napíšete si, co to má navenek umět
    3. rozepíšete na jednotlivé komponenty
    4. napíšete signatury veřejných rozhraní
    5. ...pak teprve programujete v pc...
    6. po skončení projektu si napíšete, na co jste v 1-4 zapomněl, abyste stejnou chybu příště neopakoval
    Papír, nůžky a velký stůl jsou v 1-3 dobrý pomocník.
    -- OldFrog

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.