Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
$a = [ [1, 3, 5, 7, 6],
       [2, 5, 8, 2, 5],
       [5, 7, 8, 1, 2],
       [4, 2, 3, 5, 6],
       [8, 6, 5, 4, 2] ];
while(@{$a}) {
    push @list, @{shift $a};
    push @list, pop($a->[$j++])  while @{$a->[$j]}; $j--;
    push @list, reverse(@{pop $a});
    push @list, shift($a->[$j])  while $j>0 && @{$a->[--$j]};
}
print "@list";
            Řešení dotazu:
sub snake ($matrix is rw) {
    my @snake;
    while $matrix {
        @snake.push: |.shift with $matrix;                 #left
        @snake.push: |$_».pop with $matrix;                #down
        @snake.push: |.pop.reverse with $matrix;           #right
        @snake.push: |$_».shift.reverse with $matrix;      #up
    }
    @snake
}
Trochu vylepšená verze
sub snake2 ($matrix is rw) {
    my @snake;
    my @take = |(
        { .shift },                 #left
        { .map: *.pop },            #down
        { .pop.reverse },           #right
        { .map( *.shift ).reverse } #up
    ) xx *;
    while $matrix {
        my &action = @take.shift;
        @snake.push: |$matrix.&action;
    }
    @snake
}
Verze s otočením:
sub snake3 (@matrix is copy) {
    my @snake;
    while @matrix {
        @snake.push: |@matrix.shift;
        @matrix = reverse [Z,] |@matrix;
    }
    @snake
}
            
while(@{$a}) {
     push @list, @{shift $a};
     push @list, map { pop $_ } @{$a};
     push @list, reverse(@{pop $a});
     push @list, reverse map { shift $_ } @{$a}
}
Vypadá to lépe, jen za cenu  dalšího reverse().
            @take jako nepovinný parametr
my @spiral = (
    { .shift },                  #right
    { .map: *.pop },             #down
    { .pop.reverse },            #left
    { .map( *.shift ).reverse }, #up
);
sub snake2 ( @matrix, :@take is copy = |@spiral xx * ) {
    my @snake;
    while @matrix[0] {
        my &action = @take.shift;
        @snake.push: |@matrix.&action;
        #say @matrix;
    }
    @snake;
}
Pak s tím lze dělat skopičiny jako opačná spirála začínající v pravém horním rohu:
my @reverse-spiral = |@spiral.rotate.map( { &reverse o $_ } ).reverse xx *;
say $matrix.&snake2(take => @reverse-spiral);
nebo třeba takovýto had:
my @right-left-down-up = |(
    { .shift },                   #right
    { .shift.reverse },           #left
    { .map: *.shift   },          #down
    { .map( *.shift ).reverse  }, #up
) xx *;                           #repeat
say $matrix.&snake2(take => @right-left-down-up);
            
my @a = [ [  (0,   0), (100,  0), (100,  44),  (62,  44),   (0,  38), (1, 3) ],
          [ (94, 100),  (28, 50),  (62,  44), (100,  44), (100, 100) ],
          [  (0,  44),  (28, 50),  (94, 100),   (0, 100), (3, 1)     ],
          [ (28,  50),   (0, 44),   (0,  38),  (62,  44)             ]  ]	;
for 1..+@a -> $lineo {
    my $b=@a.shift;
    my $aflat=@a.List.flat.map({.Str});
    my $bflat=$b.flat.map({.Str}).cache;
    my $intersection = $aflat  (&)  $bflat;
    say "$lineo: ", $intersection{$bflat.List}.pairs.Set.keys.sort;
    @a.push: $b
}
Vůbec není nutné  uvažovat o nějakém procházení pole a splněné podmínce, ale prostě se vytvoří vždy dvě množiny (jeden řádek a zbytek) na kterých se udělá průnik, a tím se zjistí, jaké dvojice se vyskytují na dalších řádcích. -- Možná by to šlo provést lépe, teprve začínám ;).
            
my @a =  [
    [(0, 0), (100, 0), (100, 44), (62, 44), (0, 38)],
    [(94, 100), (28, 50), (62, 44), (100, 44), (100, 100)],
    [(0, 44), (28, 50), (94, 100), (0, 100)],
    [(28, 50), (0, 44), (0, 38), (62, 44)]
];
my @result;
for ^@a.elems .combinations(2) -> ($i, $j) {
    next unless @a[$i].any eqv @a[$j].any;
    @result[$i].push: $j;
    @result[$j].push: $i;
}
@result.pairs».say;
Jestli si myslel, že by šlo použít např. X∩, tak jsem narazil na celkem dost problémů.
Nejvážnější je, že se to chová poněkud divně:
dd (set(1),set(2)) X∩ set(2),vypíše:
(set(set(1),set(2)), set(set(2))).SeqNamísto
@a[$i].any eqv @a[$j].any; bych mohl použít [or] @a[$i].list Xeqv @a[$j].list;, kdybych moc chtěl metaoperátory, ale takhle se mi to zdá přímější. Navíc ta část s Junction by se měla vyhodnocovat paralelně.
            
spiral =: 3 : 0
M =. y
r =. ''
while. #M > 0 do.
  r =. r, {.M
  M =. }.M
  M =. |. |: M
end.
r
)
Určitě to není nejkratší zápis, zato je snadno pochopitelný :)
            
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                