Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
class Hadler { public: virtual void start(string_t name, std::vector<AttributeMetadata> attributes) = 0; };Třída, která by se měla postupně rozšiřovat:
class AttributeMetadata { public: string_t attributeName; TypeId typeId; string_t typeName; // tohle např. přidáme až v další verzi };
Ještě doplním kontext. Mám rozhraní:
class RelationalReader { public: virtual ~RelationalReader() = default; virtual void addHandler(handlers::RelationalReaderStringHadler* handler) = 0; virtual void addHandler(handlers::RelationalReaderValueHadler* handler) = 0; virtual void process() = 0; };
Jeho instance si uživatel vytváří přes tovární metodu:
class Factory { public: static RelationalReader* create(std::istream &input); };
Když chce zpracovat vstupní proud dat, napíše si vlastní Handlery, zavolá jednou nebo víckrát addHandler()
a potom process()
(v rámci této metody se pak provolávají všechny zaregistrované Handlery).
class RelationalReaderBaseHadler { public: virtual ~RelationalReaderBaseHadler() = default; virtual void startRelation(string_t name, std::vector<AttributeMetadata> attributes) = 0; virtual void endOfPipe() = 0; };
Rozšiřovat by se časem mohlo to AttributeMetadata
a taky by mohly přibýt další druhy Handlerů (což znamená přidat nové druhy addHandler()
a rozšířit tak rozhraní Readeru).
Napadlo mne, že bych pak mohl přidat novou třídu RelationalReader2
a novou tovární metodu, která by její instance vracela. A tato nová třída RelationalReader2
by mohla podporovat nové verze Handlerů a ty nové verze Metadat.
To by mělo fungovat, ne? Akorát mi trochu vadí, že i kvůli drobnému rozšíření Metadat je potřeba přidat několik dalších tříd resp. verzí rozhraní. Asi by to mohla být pořád jedna implementační třída, která by podporovala rozhraní všech verzí. Je tohle správná cesta? Nebo vás napadá nějaké jednodušší elegantnější řešení?
Když už by se verzovaly třídy, je lepší dávat verzi do jejich názvu nebo do jmenného prostoru? Spíš mi přijde, že do prostoru. A dělá se spíš namespace reader1 {
nebo namespace reader { namespace v1 {
? A přes inline namespace
by to mělo být napojené do neverzovaného prostoru, který by ukazoval na poslední verzi?
Některé knihovny mají verzované jen adresáře s hlavičkovými soubory, ale třídy a jmenné prostory už ne, např.
#include <botan-1.10/botan/bcrypt.h>
P.S. Nemáte odkaz na nějakou knihovnu, ve které je podle vás tohle dokonale vyřešené? Nechci vymýšlet kolo, ale na druhou stranu, co jsem zatím našel, byly dost velké projekty se spoustou kódu a poměrně složitým build systémem.
namespace my_lib { #ifdef MY_LIB_V1 inline #endif namespace my_lib_v1 { ... } #ifdef MY_LIB_V2 inline #endif namespace my_lib_v2 { ... } }A definovanim bud MY_LIB_V1 nebo MY_LIB_V2 se pri prekladu vybere verze.
Class A{ // jejich struktura použitá v rozhraní
protected:
int a;
int b;
}
Class B : public A { //vaše struktura použivá v programu
protected:
int nova_promena;
int nova_promena_2;
}
Třída B bude obsahovat všechny prvky a metody třídy A. Případně by bylo potřeba ještě dodefinovat přetypování ve třídě B na třídu A.
A vše by mělo fungovat. Dlouho jsem nepsal nic v C++.
int lib_method(A param){
....
}
int main(){
B prom = new();
int b = lib_method(prom)
}
pokud by jsi něco potřeboval přenést do objektu A, tak by jsi to tam jenom přesunul z oběktu B. Nakonec by jsi musel překompilovat veškeré zdrojové soubory. Vždy když změníš rozhraní musíš knihovnu i program překompilovat. Pokud by jsi nechtěl překompilovaávat programy při změně strukturytrídy A, pak je nutné předávat proměnou pomocí ukazatele. A ke všemu přistupovat pomocí knihovních funkcí.
A * lib_new(){
...
}
int lib_method(A * param){
...
}
Class A{ // jejich struktura použitá v rozhraní
protected:
int a;
int b;
}
Class B : public A { //vaše struktura použivá v programu
protected:
int nova_promena;
int nova_promena_2;
}
Třída B bude obsahovat všechny prvky a metody třídy A. Případně by bylo potřeba ještě dodefinovat přetypování ve třídě B na třídu A.
A vše by mělo fungovat. Dlouho jsem nepsal nic v C++.
int lib_method(A param){
....
}
int main(){
B prom = new();
int b = lib_method(prom)
}
pokud by jsi něco potřeboval přenést do objektu A, tak by jsi to tam jenom přesunul z oběktu B. Nakonec by jsi musel překompilovat veškeré zdrojové soubory. Vždy když změníš rozhraní musíš knihovnu i program překompilovat. Pokud by jsi nechtěl překompilovaávat programy při změně strukturytrídy A, pak je nutné předávat proměnou pomocí ukazatele. A ke všemu přistupovat pomocí knihovních funkcí.
A * lib_new(){
...
}
int lib_method(A * param){
...
}
public_api.h
#ifndef PUBLIC_API_H #define PUBLIC_API_H #include <string> #define ATTRIBUTES_API_VERSION 3 class AttributesPrivate; class Attributes { public: ~Attributes(); int a() const; int b() const; bool c() const; std::string s() const; std::string s2() const; void setA(int a); void setB(int b); void setC(bool c); void setS(const std::string &s); void setS2(const std::string &s2); static Attributes make() { return Attributes(ATTRIBUTES_API_VERSION); } private: Attributes(int32_t apiVer); int32_t API_VERSION; AttributesPrivate *m_d; }; #endif // PUBLIC_API_H
private_api.h
#ifndef PRIVATE_API_H #define PRIVATE_API_H #include "public_api.h" class AttributesPrivate { public: /* V1 API */ int a; int b; bool c; /* Added in V2 API */ std::string s; /* Added in V3 API */ std::string s2; }; #endif // PRIVATE_API_H
library.cpp
#include "private_api.h" Attributes::Attributes(int32_t apiVer) : API_VERSION(apiVer), m_d(new AttributesPrivate{}) { } Attributes::~Attributes() { delete m_d; } int Attributes::a() const { return m_d->a; } int Attributes::b() const { return m_d->b; } bool Attributes::c() const { return m_d->c; } std::string Attributes::s() const { return m_d->s; } std::string Attributes::s2() const { return m_d->s2; } void Attributes::setA(int a) { m_d->a = a; } void Attributes::setB(int b) { m_d->b = b; } void Attributes::setC(bool c) { m_d->c = c; } void Attributes::setS(const std::string &s) { m_d->s = s; } void Attributes::setS2(const std::string &s2) { m_d->s2 = s2; }Privátní konstruktor
Attributes
a statická factory metoda make
implementovaní ve veřejném headeru umožňuje knihovně rozpoznat, vůči jaké verzi API byl zkompilován program, který ji volá a podle toho se zařídit. Pokud tohle chování nevyžaduješ, může být c-tor Attributes
klidně veřejný.
Tenhle koncept používají mj. třeba Qtčka.
Dík. Pimpl idiom znám, ale bral jsem ho spíš jako volbu pro třídy obsahující logiku a ne jen přepravky na data / struktury, takže mě nenapadlo ho použít pro ty AttributeMetadata
. Ale asi to takhle udělám.
Jen mi trochu vadí, že private_api.h
musí být mezi exportovanými hlavičkovými soubory, protože se na něj odkazuje public_api.h
. Není lepší to udělat jako void
ukazatel a uvnitř metod pak přetypovávat? Chápu, že na funkci to nebude mít vliv, ale nesedí mi, aby implementační detaily prosakovaly do hlavičkových souborů, které tvoří veřejné rozhraní.
A pak nemám úplně dobrý pocit z té hromady metod, které jen provolávají m_d->...
. To se píše vždycky ručně? Nepoužívá se třeba nějaké generování kódu?
Dík. Pimpl idiom znám, ale bral jsem ho spíš jako volbu pro třídy obsahující logiku a ne jen přepravky na data / struktury, takže mě nenapadlo ho použít pro ty
AttributeMetadata
. Ale asi to takhle udělám.Jen mi trochu vadí, že
private_api.h
musí být mezi exportovanými hlavičkovými soubory, protože se na něj odkazujepublic_api.h
. Není lepší to udělat jakovoid
ukazatel a uvnitř metod pak přetypovávat? Chápu, že na funkci to nebude mít vliv, ale nesedí mi, aby implementační detaily prosakovaly do hlavičkových souborů, které tvoří veřejné rozhraní.
private_api.h
právě mezi exportovanými headery být nemusí, to class AttributesPrivate;
je tzv. forward deklarace která o samotné třídě AttributesPrivate
říká jen to, že někde existuje. Zvenku se s proměnnou m_d
nedá dělat o nic více než s voidem.
Hierarchie includů vypadá takto: public_api.h -> private_api.h -> library.cpp
pro knihovnu a public_api.h -> app.cpp
pro aplikaci.
Samotné C++ toto neumožňuje (aspoň o tom nevím) ale třeba QtDBus poskytuje na generování tříd obalujících data přenášená přes DBus sadu skriptíků s předpisem definovaným v XML. Napsat si na to něco rudimentárního třeba v Pythonu není problém.A pak nemám úplně dobrý pocit z té hromady metod, které jen provolávají
m_d->...
. To se píše vždycky ručně? Nepoužívá se třeba nějaké generování kódu?
to class AttributesPrivate; je tzv. forward deklarace která o samotné třídě AttributesPrivate říká jen to, že někde existujeAha, to mi uniklo. Tak to bude fungovat :-)
Zdrojáky mít bude (svobodný software), ale šlo mi o tu zpětnou kompatibilitu, aby šlo upgradovat knihovnu a aplikace nepřestala fungovat.
Ty "osvědčené technologie" mi nevyhovují z několika důvodů -- jednak jsou příliš komplexní (přes 150 000 resp 700 000 řádků kódu) a jednak nenavrhuji rozhraní mezi dvěma programy, kde ten serializační formát dává smysl, ale rozhraní v rámci jednoho programu -- mezi aplikační logikou a knihovnou pro právě serializaci/deserializaci dat (tzn. řešit to tím, že mezi to vložím jinou knihovnu pro serializaci/deserializaci nedává smysl). Navíc se na tom chci naučit zase kus C++ a to, jak se to dělá jinde (KDE / Qt atd.)
Víceméně už jsem to vyřešil tím d-pointerem. Ještě ladím další věci, např. jestli se ty AttributeMetadataPrivate
budou kopírovat nebo nebo budou v chytrém ukazateli (v zásadě se kopírovat nemusí, protože měnit je bude jen ten, kdo je vytváří, tzn. neměnný objekt). A pak ta rozhraní RelationalReader
a RelationalReaderStringHadler
-- tam asi zůstanu u těch virtuálních metod.
Už jsem to tu někde psal -- ta knihovna v podstatě řeší serializaci a deserializaci určitého formátu. A při čtení posílá data formou událostí (něco jako SaX parser) aplikaci, která si je zpracuje. Nedává mi tedy smysl vymýšlet nějaký další serializační formát, ve kterém by se předávala data mezi knihovnou a aplikací. Více viz můj další dotaz Qt/C++, signály, sloty a vlánka (v příloze je tam i ukázka obrazovky).
Ten pimpl/d-pointer to řeší docela dobře.
Tiskni
Sdílej: