abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 09:00 | Komunita

V Brně na FIT VUT probíhá DevConf.CZ 2020, již dvanáctý ročník jedné z největších akcí zaměřených na Linux a open source ve střední Evropě. Na programu je celá řada zajímavých přednášek a workshopů. Aktuální dění lze sledovat například na Twitteru.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.1. 23:44 | Komunita

Společnost Psyonix, v květnu 2019 koupena společností Epic Games, oznámila konec podpory počítačové hry Rocket League na Linuxu a macOS. Poslední aktualizace pro tyto operační systémy vyjde v březnu a odstraní možnost hrát tento automobilový fotbal online.

Ladislav Hagara | Komentářů: 12
23.1. 14:33 | Zajímavý článek

Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 89 (pdf), HackSpace 26 (pdf) a 27 (pdf) a Wireframe 28 (pdf), 29 (pdf) a 30 (pdf).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.1. 14:11 | Nová verze

Byla vydána nová verze 12.7 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností v příspěvku na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
23.1. 11:44 | Zajímavý článek

Michael Stapelberg na svém blogu popisuje projekt minitrd, který je součástí linuxové distribuce distri. Jedná se o implementaci initramfs v programovacím jazyce Go. V článku popisuje jak funguje a srovnává časy sestavení pomocí dracutu a dobu bootování. Pro zrychlení používá různé triky jako například pigz místo gzipu.

joejoe | Komentářů: 11
22.1. 21:33 | Nová verze

Sway, dlaždicový (tiling) správce oken pro Wayland kompatibilní s i3, byl vydán ve verzi 1.4. Do vývoje se zapojilo 52 vývojářů. Přehled novinek na GitHubu. Zdůraznit lze podporu VNC (wayvnc) nebo částečnou podporu Mate panelu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
22.1. 19:55 | Nová verze

Dokumentační tým LibreOffice vydává aktualizovanou příručku pro LibreOffice Math pro verzi LibreOffice 6.4. Update příručky provedl ruský dobrovolník Roman Kuzněcov. Český překladatelský tým hledá další překladatele pro překlad příruček, detaily na wiki.

Zdeněk Crhonek | Komentářů: 0
22.1. 19:00 | Zajímavý projekt

CutiePi Shell (GitHub) je nové open source uživatelské rozhraní pro mobilní zařízení vytvořené pro tablet CutiePi postavený na Raspberry Pi.

joejoe | Komentářů: 1
22.1. 11:44 | Nová verze

Vyšla nová verze nástroje pro správu diskových oddílů GParted a distribuce GParted Live, která obsahuje tento a další nástroje pro zálohování či obnovu dat. GParted 1.1.0 aktualizuje překlady a opravuje chyby včetně v např. přesunu uzamknutých šifrovaných oddílů LUKS, výpočtu velikosti souborového systému JFS či rozpoznávání členů ATARAID a jejich stavu. GParted Live 1.1.0-1 pak obsahuje novou verzi GParted, Linux 5.4.13 a vůbec novější balíčky z Debianu Sid.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
22.1. 09:55 | Zajímavý článek

Jiří Eischmann se v příspěvku /e/: Android bez Googlu na starém telefonu na svém blogu podělil o zkušenosti s mobilním operačním systémem /e/ (Wikipedie) na telefonu Samsung Galaxy S4 Mini: Pokud hledáte pro svůj androidí telefon systém bez závislosti na Googlu, je to asi ta nejlepší volba.

Ladislav Hagara | Komentářů: 17
Zdají se vám sny s IT tématikou?
 (9%)
 (1%)
 (13%)
 (17%)
 (53%)
 (7%)
Celkem 261 hlasů
 Komentářů: 10, poslední 18.1. 16:18
Rozcestník

www.AutoDoc.Cz

Dotaz: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci

29.4.2019 10:35 mica
JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci
Přečteno: 430×
Zdravím, já mám problém se zdánlivě naprosto triviální funkcí. Na začátku byla tato jednoduchá funkce:
function random(min, max) {
  var num = Math.floor(Math.random() * (max - min + 1)) + min;
  return num;
}
Já jsem si usmyslel, že když ji budu volat v rozmezí čísel -33 (tedy random(-3, 3)), nechci jako výsledek dostat nulu. Tak jsem funkci upravil následovně:
function random(min, max) {
  var num = Math.floor(Math.random() * (max - min + 1)) + min;
  if (num == 0) {random(min, max)} else {return num};
}
Jenže jsem zjistil, že funkce kromě celých čísel v zadaném rozsahu občas vrací i undefined. Tak jsem hledal čím to a našel jsem diskuse, zda je vhodné psát return do bloku else. Z nich jsem sice nepochopil, proč dostávám jako výslednou hodnotu někdy undefined, ale stejně jsem funkci upravil na
function random(min, max) {
  var num = Math.floor(Math.random() * (max - min + 1)) + min;
  if (num == 0) random(min, max);
  return num;
}
Výsledkem této úpravy bylo, že undefined se už mezi výslednými hodnotami funkce nevyskytovalo, zato se mezi ostatními čísly vyskytovala nula; čili jako by podmínka ve funkci nebyla. Už ani nevím, proč mě napadlo udělat ještě jednu úpravu, a to
var num;
function random(min, max) {
  num = Math.floor(Math.random() * (max - min + 1)) + min;
  if (num == 0) random(min, max);
  return num;
}
a teprve potom funkce fungovala tak, jak jsem si představoval na začátku, to znamená, že při volání random(-3, 3) vracela čísla -3, -2, -1, 1, 2, 3, ale nikdy nulu (a taky nikdy undefined). Moje otázka zní, proč je to tak, jak to je. Tuším, že to nějak souvisí s platností proměnné num, ale nevím, jak. Děkuji za vysvětlení.

Řešení dotazu:


Odpovědi

Řešení 1× (Filip Jirsák)
29.4.2019 11:07 Will
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci
if (num == 0) {random(min, max)}

{random(min, max)} - tady s navratovou hodnotou nic nedelate
Řešení 1× (Filip Jirsák)
xkucf03 avatar 29.4.2019 11:18 xkucf03 | skóre: 48 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci

Proměnná num je lokální pro daný běh funkce. Pokud tu funkci zavoláš (třeba rekurzivně) víckrát, má každý běh této funkce svoji nezávislou proměnnou num. Tudíž ten řádek:

if (num == 0) random(min, max);

změní hodnotu num jen v tom vnitřním volání random(), zatímco tady zůstane hodnota nezměněná. Funkce sice na tomhle řádku vrátí hodnotu, ale ta se okamžitě zahodí, protože ji nepřiřazuješ do žádné proměnné. Musel bys tam mít:

if (num == 0) num = random(min, max);

aby to něco dělalo.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
29.4.2019 19:28 mica
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci

Proměnná num je lokální pro daný běh funkce.

To jsem nevěděl. Ještě jednou děkuji.
Řešení 1× (Filip Jirsák)
1.5.2019 00:15 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci

Před rekurzivním voláním random(min, max) chybí return. Od toho se celý problém odvíjí. Hodnota vrácená rekurzivním voláním se tím pádem zahodí a nikam dál se nevrací.

Vůbec nepíšeš, co přesně má ta funkce dělat, jaké vstupy má podporovat a jaké výstupy má generovat. Mají to být všechno integery? Libovolná čísla? Něco jiného? Hint: Co když bude min mít (zhruba) hodnotu pí? Na takový dotaz se pak odpovídá těžko.

Budu tedy dál předpokládat, že argumenty mají být integery. (To by se ale mělo v prakticky použitelném kódu ověřit, případně specifikovat, co se má stát, pokud to nebudou integery.) Takže první iterace:

function random(min, max) {
  var num = Math.floor(Math.random() * (max - min + 1)) + min;
  return num == 0 ? random(min, max) : num;
}

To^^^ je ale pořád ještě fujtajbl, protože dobu běhu té funkce a počet úrovní rekurze je potřeba deterministicky omezit. Sice je krajně nepravděpodobné, že by hloubka rekurze překročila povolenou hloubku zásobníku, ale spoléhat se tímto způsobem na náhodu je ošklivé. Vznikají tak chyby, kvůli kterým pak software jednou za rok za podivných okolností zařve. Takové chyby jsou těžko reprodukovatelné a těžko odhalitelné.

Takový jednoduchý nápad: Co takhle zjistit, jestli zadaný rozsah čísel obsahuje nulu, a pokud ano, jednoduše se jí při generování náhodného čísla vyhnout?

function random(min, max) {
  if (min > max) [min, max] = [max, min];
  var num = function(range) {
    return Math.floor(Math.random() * range) + min;
  };
  if (min > 0 || max < 0) {
    return num(max - min + 1);
  } else {
    var result = num(max - min);
    return result >= 0 ? result + 1 : result;
  }
}
Tohle^^^ je pořád hodně ošklivé, ale vrací to náhodné číslo z celého rozsahu kromě nuly a nemá to v sobě žádnou náhodnou rekurzi.
ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
4.5.2019 11:12 mica
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci
Já myslím, že je zbytečné to komplikovat.

Za prvé, abych nepokoušel dobrou vůli těch, kteří jsou ochotni odpovědět, jsem se zeptal jen na jednu izolovanou věc, po nikom jsem nechtěl, aby řešil ještě spoustu dalších věcí kolem. Proč bych tedy psal, jaké vstupy má funkce přijímat či jaké očekávané hodnoty má vracet, když to s jádrem problému nesouvisí? Musím přece předem počítat s tím, že bych se pak možná dočkal odpovědí na všechno možné, jen ne to, co mě doopravdy zajímá.

Za druhé ovšem stejně nechápu ta dodatečná bezpečnostní opatření. Funkce má přece volat samu sebe jen v případě, kdy se do proměnné num dosadí hodnota 0 - a to sice může nastat několikrát po sobě, ale rozhodně ne tolikrát, aby kvůli tomu hrozila nějaká havárie. Podle mě zde rekurze může proběhnou tak maximálně třikrát nebo čtyřikrát po sobě a to přece není problém. Takže v tomto případě nevidím nic špatného ve spolehání se na náhodu.
4.5.2019 12:08 Kit | skóre: 44 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci
Kromě komplikace se to dá i ořezat včetně zbavení se rekurze.
function random(min, max) {
  var num = Math.floor(Math.random() * (max - min)) + min;
  return (num >= 0) ? (num + 1) : num;
}
Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
5.5.2019 07:00 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci

Tohle přece nefunguje. Pro záporné rozsahy nikdy nevrací max (random(-2, -1)) a pro kladné rozsahy nikdy nevrací min (random(1, 2)). Jo, kdyby se to aspoň chovalo konzistentně co do vyloučení / zahrnutí mezí, ale ani to ne.

Nazývejme prosím věci pravými jmény. Korektní řešení problému se nejmenuje „komplikace“ a vracení čísel z jiného než požadovaného rozsahu se nejmenuje „řešení“.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
4.5.2019 20:03 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci
Vzhledem k tomu, že neznáte tak základní věc, jako volání funkcí, měl byste být spíš rád, že jste se dozvěděl další věci. Navíc teda tohle řešit rekurzí je docela zvláštní řešení.
5.5.2019 06:53 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci
Takže v tomto případě nevidím nic špatného ve spolehání se na náhodu.

Ne, spoléhat se na náhodu není nikdy přijatelné. Programování je přesná technická disciplína, nikoliv modlitba k bohu slunce.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
5.5.2019 07:14 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci

Ještě pár reakcí na tyhle nesmysly těžkého kalibru:

Za prvé, abych nepokoušel dobrou vůli těch, kteří jsou ochotni odpovědět, jsem se zeptal jen na jednu izolovanou věc, po nikom jsem nechtěl, aby řešil ještě spoustu dalších věcí kolem.

Není jistější způsob, jak pokoušet dobrou vůli těch, kdo chtějí odpovědět, než ptát se nepřesně a vágně.

Proč bych tedy psal, jaké vstupy má funkce přijímat či jaké očekávané hodnoty má vracet, když to s jádrem problému nesouvisí?

Protože to s jádrem problému nejen souvisí, ale dokonce to je samotné jádro problému. Jádrem samotného programování je totiž přesné pochopení problému, přesná specifikace problému a rozdělení problému do menších celků, které lze vyjádřit ve formě zdrojového kódu. Pokud první dvě fáze celého procesu selhaly (a zjevně selhaly), jaký má potom smysl zabývat se nějak izolovaně tou třetí fází?

Za druhé ovšem stejně nechápu ta dodatečná bezpečnostní opatření.

To nejsou žádná „bezpečnostní opatření“; jde o nezbytnou součást korektního řešení daného problému. Je zkrátka několik jednoduchých zásad, bez kterých se člověk při programování neobejde. Zásada číslo jedna: Na náhodu se nikdy nespoléhá.

Funkce má přece volat samu sebe jen v případě, kdy se do proměnné num dosadí hodnota 0 - a to sice může nastat několikrát po sobě, ale rozhodně ne tolikrát, aby kvůli tomu hrozila nějaká havárie.

Kde přesně je tohle zaručeno a jak? Znova: Pokud si můžu být něčím naprosto jistý, neexistuje důvod spoléhat na náhodu.

…maximálně třikrát nebo čtyřikrát…
Čím je to maximum omezené? Pětkrát se to stát nemůže? Šestkrát taky ne? Jak to? Kdyby programátoři uvažovali takhle, použitelný počítač by se na světě hledal velmi těžko.
ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
Řešení 1× (Filip Jirsák)
1.5.2019 09:07 Kit | skóre: 44 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: JS: návratová hodnota v rekurzivní funkci
function random(min, max) {
  var num = Math.floor(Math.random() * (max - min + 1)) + min;
  return (num == 0) ? random(min, max) : num;
}
Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.