Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Samsung představil headset Galaxy XR se 4K Micro-OLED displeji, procesorem Snapdragon XR2+ Gen 2, 16 GB RAM, 256 GB úložištěm, operačním systémem Android XR a Gemini AI.
Před konferencí Next.js Conf 2025 bylo oznámeno vydání nové verze 16 open source frameworku Next.js (Wikipedie) pro psaní webových aplikací v Reactu. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
int pole [][SLOUPCE] Dávej si bacha na to jestli je pole typu int pole[VEL_POLE] nebo typu int pole [] je v tom docela velký rozdíl. V prvním případě se veškerá data překopírují na zásobník a změna jakékoliv hodnoty v poli má vliv pouze ve funkci. V druhém případě se jedná a předání pomocí ukazatele. Tedy předání odkazem. V tomto případě se jakákoliv změna projeví i ve zbytku programu. Pokud se o tom něco chceš dozvědět více prozkoumej standard jazyka C.
nóóóóóóó tak já to za tebe jako napišu i když vim že ty bys za mě domácák neuďál ;D
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <time.h>
#include <math.h> //TODO mužem použít math??????
#define RADKY 5
#define SLOUPCE 5
#define POCET 5
void naplnMatici(int matice[RADKY][SLOUPCE]){
int r;
int s;
for(r=0;r<RADKY;r++){
for(s=0;s<RADKY;s++){
matice[r][s] = rand() % 2;
}
}
return; //FIXME nemusíme volat na konci funkce co vrací void ;D
}
void vypisMatici(int matice[RADKY][SLOUPCE]){
int r;
int s;
printf("PREVODY Z MATICE\n");
printf("----------------\n");
for(r=0;r<RADKY;r++){
for(s=0;s<SLOUPCE;s++){
printf("%5d", matice[r][s]);
}
printf("|");
for(s=0;s<SLOUPCE;s++){
printf("%d", matice[r][s]);
}
printf("\n");
}
return; //FIXME tady taky ne
}
//Zde je funkce pro převod, bohužel nevím, jak na to
void prevod(int matice[RADKY][SLOUPCE], int * pole){
int r,s;
for(r=0;r<RADKY;r++)
{
//matematickej způsob pro debílky
int cislo=0;
for(s=0;s<SLOUPCE;s++)
{
cislo+=matice[r][SLOUPCE-s-1]*pow(2,s);
}
printf("%d\n",cislo);
//frajerskej způsob pomocí bitovejch operací
//je to uplně to samý co nadtim ale uplně jiný
int cislo2=0;
for(s=0;s<SLOUPCE;s++)
{
//děláme logickou operaci OR/NEBO s hodnotou elementu tý matice
//to << ji bitově popostrčí o SLOUPCE-s-1 "doleva"
//nazačátku máme v cislo2 samý nuličky takže prakticky nastavujeme jeden bit proměný
//na jedničku pokud je i jednička jakože v tom řádku matice
//ale tosi nejdřiv někde našprtej jestli to fakt chceš používat neni
//to moc intuitivní ale zase to je jako dost praktický ;D
cislo2 |= matice[r][s] << SLOUPCE-s-1;
}
printf("%d\n\n",cislo2);
pole[r]=cislo;
}
}
int main(){
int matice[RADKY][SLOUPCE];
int pole[POCET];
srand((unsigned)time(NULL));
naplnMatici(matice);
vypisMatici(matice);
prevod(matice, pole);
return EXIT_SUCCESS;
}
nemáš vubec zač :D :D ;D
jsme tam jakoby strčili ukazatel na to pole a tam pak z tý funkce zapisujeme. takže čistě technicky nic vracet nemusíme ale nevim co máš jako v zadání jestli třeba hlavička funkce neni od učitelskýho nějak zadaná. ale jestli tě to fakt jako znepokojuje že je void tak de uvnitř funkce deklarovat pole jako statickou proměnou a vrátit ho takhlenc jako ukazatel. si myslim že řešení s tim argumentem je ale lepšejší ;D
nóóóó a pak taky de samo použít malloc hele. na něj zachvilku určitě taky narazíš ;D
se to takhle různě musí řešit protože když vracíš ukazatel na něco z funkce tak nemáš zaručený že to něco eště vubec existuje ta pamět už mohla bejt po proběhnutí funkce uvolněná a použitá na něco jinýho. nóóóó a uplně největší zrada je že se to někdy nestane a zdrojáček normálně funguje. až jednou..... :O :O :D :D
takhle by to vypadalo s tim statickým polem
...
int * prevod(int matice[RADKY][SLOUPCE]){
static int pole[POCET];
...
return pole;
}
int main(){
...
int * pole;
...
pole=prevod(matice);
...
}
se jako hluboce omlouvám všem debílkům kterejch se muj nevinej vtípek dotkul :D :D :D :D :D :D
chudák to třeba zejtra vodezdává celej tejden se stim mazal a neví si s tim rady stresem si rve vlasy a kouše nechty a ty po něm chceš aby napapíře luštil nějakou pitomou křížovku. todleto zase za urážku považuju já ;D a sorry jako že učitelskej vodved mizernou práci a já to za něj teďko dohánim. a taky si jako myslim že nejlepší učení je vidět jak něco dělá někdo další ;D
při -O3 sem tam nenaměřila žádnej rozdíl ale bez -O to bylo o +-88% rychlejší že se mi tomu ani moc nechce věřit a myslim si že sem tam něco pokazila jak už pomalu spim :O :O :O :O
//matematickej způsob pro debílky
int cislo=0;
for(s=0;s<SLOUPCE;s++)
{
cislo+=matice[r][SLOUPCE-s-1]*pow(2,s);
}
Nebyl bych tak odsuzující.
Pokud se někdo učí programovat, tak použít mocninu ho napadne jako první, protože to odpovídá matematickému zápisu. Teprve jak si postupně osvojuje programátorské dovednosti, dojde mu, že použití funkce pow je v tomto případě nejen zbytečné, ale spíše kontraproduktivní. Jednodušší a lepší je použít přímo mocniny 2, které navíc postupně rostou:
int cislo=0,m2; // v m2 jsou mocniny 2
for(s=0,m2=1;s<SLOUPCE;s++,m2*=2)
{
cislo+=matice[r][SLOUPCE-s-1]*m2;
}
No a v C se dá samozřejmě namísto násobení dvěma použít bitový posun:
int cislo=0,m2; // v m2 jsou mocniny 2
for(s=0,m2=1;s<SLOUPCE;s++,m2<<=1)
{
cislo+=matice[r][SLOUPCE-s-1]*m2;
}
Myslím, že ten trik s logickým NEBO to nijak neurychlí.
Jirka
eště by to možná jako šlo zrychlit přeskakováním nul protoře nazačátku to máme samý nuličky to číslo tak je tam nemusíme zapisovat
Tiskni
Sdílej: