Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
int pole [][SLOUPCE]
Dávej si bacha na to jestli je pole typu int pole[VEL_POLE]
nebo typu int pole []
je v tom docela velký rozdíl. V prvním případě se veškerá data překopírují na zásobník a změna jakékoliv hodnoty v poli má vliv pouze ve funkci. V druhém případě se jedná a předání pomocí ukazatele. Tedy předání odkazem. V tomto případě se jakákoliv změna projeví i ve zbytku programu. Pokud se o tom něco chceš dozvědět více prozkoumej standard jazyka C.
nóóóóóóó tak já to za tebe jako napišu i když vim že ty bys za mě domácák neuďál ;D
#include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <time.h> #include <math.h> //TODO mužem použít math?????? #define RADKY 5 #define SLOUPCE 5 #define POCET 5 void naplnMatici(int matice[RADKY][SLOUPCE]){ int r; int s; for(r=0;r<RADKY;r++){ for(s=0;s<RADKY;s++){ matice[r][s] = rand() % 2; } } return; //FIXME nemusíme volat na konci funkce co vrací void ;D } void vypisMatici(int matice[RADKY][SLOUPCE]){ int r; int s; printf("PREVODY Z MATICE\n"); printf("----------------\n"); for(r=0;r<RADKY;r++){ for(s=0;s<SLOUPCE;s++){ printf("%5d", matice[r][s]); } printf("|"); for(s=0;s<SLOUPCE;s++){ printf("%d", matice[r][s]); } printf("\n"); } return; //FIXME tady taky ne } //Zde je funkce pro převod, bohužel nevím, jak na to void prevod(int matice[RADKY][SLOUPCE], int * pole){ int r,s; for(r=0;r<RADKY;r++) { //matematickej způsob pro debílky int cislo=0; for(s=0;s<SLOUPCE;s++) { cislo+=matice[r][SLOUPCE-s-1]*pow(2,s); } printf("%d\n",cislo); //frajerskej způsob pomocí bitovejch operací //je to uplně to samý co nadtim ale uplně jiný int cislo2=0; for(s=0;s<SLOUPCE;s++) { //děláme logickou operaci OR/NEBO s hodnotou elementu tý matice //to << ji bitově popostrčí o SLOUPCE-s-1 "doleva" //nazačátku máme v cislo2 samý nuličky takže prakticky nastavujeme jeden bit proměný //na jedničku pokud je i jednička jakože v tom řádku matice //ale tosi nejdřiv někde našprtej jestli to fakt chceš používat neni //to moc intuitivní ale zase to je jako dost praktický ;D cislo2 |= matice[r][s] << SLOUPCE-s-1; } printf("%d\n\n",cislo2); pole[r]=cislo; } } int main(){ int matice[RADKY][SLOUPCE]; int pole[POCET]; srand((unsigned)time(NULL)); naplnMatici(matice); vypisMatici(matice); prevod(matice, pole); return EXIT_SUCCESS; }
nemáš vubec zač :D :D ;D
jsme tam jakoby strčili ukazatel na to pole a tam pak z tý funkce zapisujeme. takže čistě technicky nic vracet nemusíme ale nevim co máš jako v zadání jestli třeba hlavička funkce neni od učitelskýho nějak zadaná. ale jestli tě to fakt jako znepokojuje že je void tak de uvnitř funkce deklarovat pole jako statickou proměnou a vrátit ho takhlenc jako ukazatel. si myslim že řešení s tim argumentem je ale lepšejší ;D
nóóóó a pak taky de samo použít malloc hele. na něj zachvilku určitě taky narazíš ;D
se to takhle různě musí řešit protože když vracíš ukazatel na něco z funkce tak nemáš zaručený že to něco eště vubec existuje ta pamět už mohla bejt po proběhnutí funkce uvolněná a použitá na něco jinýho. nóóóó a uplně největší zrada je že se to někdy nestane a zdrojáček normálně funguje. až jednou..... :O :O :D :D
takhle by to vypadalo s tim statickým polem
... int * prevod(int matice[RADKY][SLOUPCE]){ static int pole[POCET]; ... return pole; } int main(){ ... int * pole; ... pole=prevod(matice); ... }
se jako hluboce omlouvám všem debílkům kterejch se muj nevinej vtípek dotkul :D :D :D :D :D :D
chudák to třeba zejtra vodezdává celej tejden se stim mazal a neví si s tim rady stresem si rve vlasy a kouše nechty a ty po něm chceš aby napapíře luštil nějakou pitomou křížovku. todleto zase za urážku považuju já ;D a sorry jako že učitelskej vodved mizernou práci a já to za něj teďko dohánim. a taky si jako myslim že nejlepší učení je vidět jak něco dělá někdo další ;D
při -O3 sem tam nenaměřila žádnej rozdíl ale bez -O to bylo o +-88% rychlejší že se mi tomu ani moc nechce věřit a myslim si že sem tam něco pokazila jak už pomalu spim :O :O :O :O
Nebyl bych tak odsuzující. Pokud se někdo učí programovat, tak použít mocninu ho napadne jako první, protože to odpovídá matematickému zápisu. Teprve jak si postupně osvojuje programátorské dovednosti, dojde mu, že použití funkce pow je v tomto případě nejen zbytečné, ale spíše kontraproduktivní. Jednodušší a lepší je použít přímo mocniny 2, které navíc postupně rostou://matematickej způsob pro debílky int cislo=0; for(s=0;s<SLOUPCE;s++) { cislo+=matice[r][SLOUPCE-s-1]*pow(2,s); }
int cislo=0,m2; // v m2 jsou mocniny 2 for(s=0,m2=1;s<SLOUPCE;s++,m2*=2) { cislo+=matice[r][SLOUPCE-s-1]*m2; }No a v C se dá samozřejmě namísto násobení dvěma použít bitový posun:
int cislo=0,m2; // v m2 jsou mocniny 2 for(s=0,m2=1;s<SLOUPCE;s++,m2<<=1) { cislo+=matice[r][SLOUPCE-s-1]*m2; }Myslím, že ten trik s logickým NEBO to nijak neurychlí. Jirka
eště by to možná jako šlo zrychlit přeskakováním nul protoře nazačátku to máme samý nuličky to číslo tak je tam nemusíme zapisovat
Tiskni
Sdílej: