Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Řešení dotazu:
V první řadě doporučuji použít nějaký verzovací systém (např. Mercurial). I kdybys pak soubor poškodil, můžeš si verze porovnat, vidět přesně, co se změnilo, a případně se vrátit ke starší verzi. Mercurial můžeš provozovat i lokálně, nepotřebuješ k tomu žádný hosting ani vlastní server.
Co se týče editoru, tam záleží, v jakém jazyce ten CGI skript je napsaný (Bash? Perl? …). Tzn. hledat něco, co umí zvýrazňovat syntaxi v tomto jazyce (to většinou nebude problém) nebo i napovídat a validovat (to už je těžší). Osobně používám na většinu věcí Netbeans protože mj. hezky zobrazují, které řádky jsou změněné (oproti poslední commitnuté verzi), takže neustále vidíš, kde jsi něco měnil a kde by případně mohla být chyba, když ti program náhle přestane fungovat.
Format: ELF 32-bit LSB executable ARM EABI5 version 1 (SYSV) dynamically linked interpreter /lib/ld- for GNU/Linux 2.6.26 BuildID[sha1]=b0a0588563d1169c9faa3bc8bad1377ff84d1baa stripped
Nic takového jako "CGI soubor" neexistuje, zkratka CGI znamená Common Gateway Interface a jde o rozhraní mezi webovým serverem a programem generujícím data pro klienty. V podstatě to funguje tak, že když klient požádá o příslušnou stránku, místo aby se mu poslal existující soubor, spustí se program a klientovi se pošle jeho výstup.
Tím programem může být cokoli od shellového skriptu přes PHP nebo perlové skripty až po obyčejné ELF spustitelné soubory ("binárka"), což je i váš případ (jen mne trochu překvapuje to "32-bit", to už je dnes trochu anachronismus). Ty moc editovat nejde, nebo aspoň ne bez potřebných znalostí a už vůbec ne snadno. Spíš si sežeňte zdrojáky, upravte je a program přeložte znovu.
Tak to je horší. Zdrojové kódy od toho vážně nejsou?
Pokud by šlo o malou změnu (např. drobná změna HTML/CSS, kde výsledný text bude stejně dlouhý nebo kratší), tak to jde udělat v hexadecimálním editoru. Zachování délky (kratší text lze nahradit mezerami, ale delší tam nedostaneš) je zásadní, protože jinak se to celé posune, změní se adresy v paměti a program přestane fungovat. Tzn. nejde tam jen tak do prostředka něco dopsat.
Jinak bys musel program dekompilovat – pak ti z toho vypadne assembler nebo nějaké ošklivé céčko. To se sice edituje dost špatně, ale jde to a pokud potřebuješ jen upravit texty, tak je prostě jen najdeš v tom zdrojáku, přepíšeš a znovu zkompiluješ.
Další možnost je nechat tu binárku tak jak je, brát ji jako černou skříňku a jen ji obalit nějakým skriptem. Tento skript může jednak přepisovat parametry, které jsou na vstupu toho CGI programu, a jednak může upravovat jeho výstup (HTML dokument a HTTP hlavičky).
A nejčistší možnost je: zdokumentovat, co ten program dělá resp. co by měl dělat, a napsat to znova.
To je tak všechno, co můžu takhle v diskusi bez dalších informací poradit. Případně jestli s tím chceš pomoct, tak mi napiš, můžu na to kouknout a udělat vám nějakou nabídku – zabývám se zakázkovým vývojem.
Tiskni
Sdílej: