Byl vydán Linux Mint 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.
Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.
Blender Studio se spojilo s kapelou OK Go a výsledkem je videoklip k písni Impulse Purchase. Stejně jako samotný 3D software Blender je i ve videoklipu použitý animovaný chlápek open source. Kdokoli si jej může stáhnout a upravovat.
Zig Software Foundation stojící za programovacím jazykem Zig publikovala finanční zprávu za rok 2024. Současně s prosbou o finanční příspěvek.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za srpen (YouTube). Vypíchnuta je podpora Tabulek Google, implementace Gamepad API a Cookie Store API nebo také podpora WebGL na Linuxu.
openSUSE Leap 16, včetně Leap Micra 6.2+, nově nabízí 24 měsíců podpory pro každé vydání. To je dva roky aktualizací a stability, což z něj činí nejdéle podporovanou komunitní distribuci vůbec. Leap se tak stává ideální platformou pro všechny, kdo hledají moderní, stabilní a dlouhodobě podporovanou komunitní Linux distribuci.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal dne 3. 9. 2025 VAROVÁNÍ před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v předávání systémových a uživatelských dat do Čínské lidové republiky a ve vzdálené správě technických aktiv vykonávané z území Čínské lidové republiky. Varováním se musí zabývat povinné osoby podle zákona o kybernetické bezpečnosti.
Americká internetová společnost Google nemusí prodat svůj prohlížeč Chrome ani operační systém Android. Rozhodl o tom soud ve Washingtonu, který tak zamítl požadavek amerického ministerstva spravedlnosti. Soud ale firmě nařídil sdílet data s jinými podniky v zájmu posílení konkurence v oblasti internetového vyhledávání. Zároveň Googlu zakázal uzavírat dohody s výrobci mobilních a dalších zařízení, které by znemožňovaly
… více »Prvního září ozbrojení policisté zatkli na na londýnském letišti Heathrow scénáristu a režiséra Grahama Linehana, známého především komediálními seriály Ajťáci, Otec Ted nebo Black Books. Během výslechu měl 57letý Graham nebezpečně zvýšený krevní tlak až na samou hranici mrtvice a proto byl z policejní stanice převezen do nemocnice. Důvodem zatčení bylo údajné podněcování násilí v jeho 'vtipných' příspěvcích na sociální síti
… více »Studentská dílna Macgyver zve na další Virtuální Bastlírnu - pravidelné online setkání všech, kdo mají blízko k bastlení, elektronice, IT, vědě a technice. Letní prázdniny jsou za námi a je čas probrat novinky, které se přes srpen nahromadily. Tentokrát jich je více než 50! Těšit se můžete mimo jiné na:
Hardware – Bus Pirate na ESP32, reverse engineering Raspberry Pi, pseudo-ZX-80 na RISC-V, PicoCalc, organizéry na nářadí z pěny nebo … více »win_id = XCreateSimpleWindow(display, parent_id, 0, 0, DEFAULT_WIDTH, DEFAULT_HEIGHT, 0, BlackPixel(display, screen), WhitePixel(display, screen));a pak pomoci mysi nebo programove funkcemi XResizeWindow nebo XConfigureWindow menim velikost, tak v okne zustane bily obdelnik s velikosti puvodniho okna a cerne okraje, kreslit lze pouze do tohoto obdelniku. Vypada to jako by se se zmenou velikosti okna nemenila velikost plochy, do ktere lze kreslit. Tohleto dela i kdyz vytvorim normalni okno nebo i kdyz vytvorim GLX kontext a vykresluju do okna OpenGL scenu nebo kdyz okno vytvorim pomoci XCreateWindow. Budu rad i za pripadne napady nebo rady i kdyz presne nebudete vedet v cem to je.
#include <unistd.h> #include <X11/Xlib.h> main(int argc,char * argv[] ) { XEvent mapev; Display *dpy; Window win; GC gc; dpy = XOpenDisplay(0); win = XCreateSimpleWindow(dpy, DefaultRootWindow(dpy), 0, 0, 100, 100, 0, 0, 0); XSelectInput(dpy, win, StructureNotifyMask); XMapWindow(dpy, win); do { XNextEvent(dpy, &mapev); } while (mapev.type != MapNotify); gc = XCreateGC(dpy, win, 0, 0); XSetForeground(dpy, gc, WhitePixel(dpy, DefaultScreen(dpy))); /* sqrt(2)*100px cary: / */ XDrawLine(dpy, win, gc, 0, 100, 100, 0); XDrawLine(dpy, win, gc, 0, 0, 100, 100); XFlush(dpy); sleep(2); /* resize */ XResizeWindow(dpy, win, 200, 200); XFlush(dpy); /* sqrt(2)*100px cary */ XDrawLine(dpy, win, gc, 0, 200, 200, 0); XDrawLine(dpy, win, gc, 0, 0, 200, 200); XFlush(dpy); sleep(2); return 0; }Takže by to chtělo ukázku kódu, který nefunguje.
/* sqrt(2)*200px cary */
#include unistd.h #include X11/Xlib.h main(int argc,char * argv[] { Display * display; Window win_id; int screen; GC gc; long event_mask; XEvent event; display = XOpenDisplay(0); screen = DefaultScreen(display); win_id = XCreateSimpleWindow(display, RootWindow(display, screen), 0, 0, 100, 100, 0, BlackPixel(display, screen), WhitePixel(display, screen)); event_mask = ResizeRedirectMask | StructureNotifyMask; XSelectInput(display, win_id, event_mask); XMapWindow(display, win_id); do { XNextEvent(display, &event); } while (event.type != MapNotify); gc = XCreateGC(display, win_id, 0, 0); XResizeWindow(display, win_id, 400, 400); XFlush(display); while (1) { while (XCheckWindowEvent(display, win_id, event_mask, &event)) { switch (event.type) { case ResizeRequest: { printf("widht: %d height %d\n", event.xresizerequest.width, event.xresizerequest.height); } } } XFlush(display); } return 0; }Mimochodem co dela tahle cast?:
do { XNextEvent(display, &event); } while (event.type != MapNotify);
#include unistd.h #include X11/Xlib.h main(int argc,char * argv[] ) { Display * display; Window win_id; int screen; GC gc; long event_mask; XEvent event; int width = 100; int height = 100; display = XOpenDisplay(0); screen = DefaultScreen(display); win_id = XCreateSimpleWindow(display, RootWindow(display, screen), 0, 0, width, height, 0, BlackPixel(display, screen), WhitePixel(display, screen)); event_mask = ResizeRedirectMask | StructureNotifyMask; XSelectInput(display, win_id, event_mask); XMapWindow(display, win_id); do { XNextEvent(display, &event); } while (event.type != MapNotify); gc = XCreateGC(display, win_id, 0, 0); XResizeWindow(display, win_id, 400, 400); XFlush(display); while (1) { while (XCheckWindowEvent(display, win_id, event_mask, &event)) { switch (event.type) // jaka je ziskana zprava { case ResizeRequest: // externi zmena velikosti okna { width = event.xresizerequest.width; height = event.xresizerequest.height; printf("widht: %d height %d\n", width, height); } } XSetForeground(display, gc, BlackPixel(display, screen)); XDrawLine(display, win_id, gc, 0, height, width, 0); XDrawLine(display, win_id, gc, 0, 0, width, height); XFlush(display); } } return 0; }akorat misto GC je GLXContext a misto kresleni uhlopricek je kresleni sceny. Ta se vykresluje normalne, ale pouze do obdelniku o puvodni velikosti okna. S Xlib zacinam a nevsimnul jsem si, ze by existovala nejaka obsluha udalosti Paint jako je tomu v GLUT.
S Xlib zacinamXlib potřebuješ, leda pokud si píšeš vlastní GUI toolkit nebo window manager, nebo pokud hackuješ ty stávající. Takže Xlib nejspíš nepotřebuješ
#include unistd.h #include X11/Xlib.h main(int argc,char * argv[] ) { Display * display; Window win_id; int screen; GC gc; long event_mask; XEvent event; int width = 100; int height = 100; display = XOpenDisplay(0); screen = DefaultScreen(display); win_id = XCreateSimpleWindow(display, RootWindow(display, screen), 0, 0, width, height, 0, BlackPixel(display, screen), WhitePixel(display, screen)); event_mask = StructureNotifyMask | ExposureMask; XSelectInput(display, win_id, event_mask); XMapWindow(display, win_id); do { XNextEvent(display, &event); } while (event.type != MapNotify); gc = XCreateGC(display, win_id, 0, 0); XResizeWindow(display, win_id, 400, 400); XFlush(display); while (1) { while (XCheckWindowEvent(display, win_id, event_mask, &event)) { switch (event.type) // jaka je ziskana zprava { case ConfigureNotify: { width = event.xconfigure.width; height = event.xconfigure.height; printf("widht: %d height %d\n", width, height); } break; case Expose: // externi zmena velikosti okna { XSetForeground(display, gc, WhitePixel(display, screen)); XDrawLine(display, win_id, gc, 0, height, width, 0); XDrawLine(display, win_id, gc, 0, 0, width, height); XFlush(display); } break; } } } return 0; }Nefungovalo to do te doby nez jsem smazal z event_mask ResizeRedirectMask. Pokud to predpokladam spravne, tak chyba byla asi v tom ze tim, ze tam byla zadost o ResizeRequest zpravy jsem si musel napsat vlastni obsluhu zmeny velikosti okna, nebo jeho graficke casti nebo tak nejak. Mam pravdu?. No prave, ze si ten vlastni GUI toolkit na OpenGL pisu. Drive jsem ho psal pod GLUT, ale zjistil jsem ze se pod Linuxem a Windows chova trochu jinak a ze ma nektere dost neprijemne vlastnosti, tak to tedka pisu rovnou pod Xlib.
Tiskni
Sdílej: